Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 720 ggr
kicki80
0

Avmaskning

Hur tätt inpå fölningen vågar man avmaska.. Vi har maskat en gång men pga mängden så skulle vi maska igen men hon ska föla om 1½ månad. Är det ngn fara att avmaska nära inpå fölning?

Pheobe
0

du kan maska samma dag som fölning så 1.5 månad är ingen fara

kicki80
0

okej tackar.. Då maskar vi igen när det är dagsGlad

Pheobe
0

#2 om ni skulle maska igen pga mängden mask skulle jag maska så nära fölning som möjligt

kicki80
0

Okej jag har aldrig tidigare haft ett högdräktigt sto i behov av avmaskning så jag blev så osäker och orolig för henne och bebisen.. Men hon blev jättepigg efter förra avmaskningen och då blev säkert också bebis det.

MariaA
0

Jag tycker du ska kolla vilken typ av mask det är, så du ger rätt sorts maskmedel…med tanke på att hon var avmaskad i November när vi köpte henne, samt dagen före hon åkte till dig 15 Mars, med Noromectin vet. så skulle jag vara väldigt försiktig med att maska innan jag vet vilken typ av mask det är…enligt vad vi fick veta när vi köpte henne, så har hon haft stora problem med mask sedan hon kom söderifrån för några år sedan…så om problemet fortfarande är så stort efter dessa år…så tycker i alla fall jag att det ska göras en grundlig koll på typ av mask, för att kunna ge en behandling som tillslut hjälper!!

Med tanke på att hon fått 3 avmasknings kurer på ett halvår..och masken fortfarande är kvar i så stor mängd…så tyder ju det på att hon behöver en annan typ av maskmedel!!!! kontakta vetrinär för att få rätt maskmedel utskrivet!

JennyR
0

Tycker också du ska skicka in träckprov. Kan man kolla resistens? När hon kom till mig hade hon enorma mängder mask, det man kunde se med blotta ögat efter maskning var lilla blodmasken, spolmask och massor med bandmask….

kicki80
0

Jag har kollat upp det och hon ska avmaskas hon har stora blodmasken