Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4855 ggr
Majja12
0

Kala fläckar i pälsen

Jag har en 14-åring shettishingst som ca 1-3 gånger per år får kala fläckar i pälsen, sommar som vinter. De är mjälliga och varierar i storlek, från ungefär 1 cm till 3 cm, oftast runda. De uppkommer främst på ryggen och sidorna, efter någon vecka brukar det växa tillbaka päls igen. 

Han har fått dessa fläckar under ca tio års tid och ingen av de andra hästarna har något liknande. De går i samma hage, har gått tillsammans i 13 år och jag använder samma borstar till alla hästar. Jag har tidigare haft två olika veterinärer som tittat på fläckarna, men de kunde inte säga vad det är för något. Den ena veterinären sa att det troligtvis rör sig om svamp, men att det finns flera olika sorter och att det kan vara svårt att veta exakt vad han har.

Jag har själv funderat på regnskållor, men har läst att dessa uppkommer vid fuktig väderlek. Han har några kala fläckar nu och det är torrt i luften och -20 grader kallt ute. Jag önskar att det skulle finnas något att behandla honom med, för det måste vara kallt för honom på dessa pälslösa fläckar. Han har täcke på sig när fläckarna uppkommer och det är kallt ute, men ett täcke kan aldrig ersätta hästens egna päls.

Är det någon som varit med om något liknande och/eller vet om det finns någon behandling?

Tacksam för alla svar Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

[Billan]
0

Undrar är fläckarna alldeles rena från päls eller är det någon mm. päls kvar ?

Majja12
0

De är ingen päls kvar på fläckarna. När de lossnar så lossnar hela fläcken på en gång, dvs allt hår inkl en bit tunn hud. Under är det mjälligt. Det är inte något sår utan bara kal hud med mycket mjäll. Jag kan till exempel se att en tuss sticker ut från resten av pälsen och när jag tar i den tussen är den lös och hårstrånas rötter sitter fast i en tunn hudbit som också är lös och följer med. Himla svårt att förklara, men hoppas att det går att förstå Glad 

Vet du vad det kan vara?

Majja12
0

Ibland kan det finnas något enstaka hårstrå i en fläck, men då är det bara någon millimeter långt. För det mesta är de helt hårlösa.

[Billan]
0

Ok, lite mysko då.

Majja12
0

Ja, eller hur! Har genom åren läst allt jag kommit över, men inte hittat något som liknar detta. Jag hoppas nu på att hitta någon här på iFokus som kanske har en aning om vad min lilla pålle får i pälsen.

Tack för svaren Glad

mada
0

Vi har samma problem! Även vi har rådfrågat veterinär. Vi har behandlat med Virkon enligt veterinärens rekommendationer, men vi vet inte om det egentligen hade någon effekt.

En bekant har en shettis med liknande problem och de har fått konstaterat att det troligen rör sig om eksem.

Jag har sett fler shettisar med kala fläckar, så det kan inte vara särskilt ovanligt.

Pälsätare har vi uteslutit då vi har kammat och synat och då de hästar som shettisen har gått med har varit symptomfria. Det kan alltså inte vara smittsamt då vår andra shettis har klarat sig trots att de har gått ihop i över ett halvår.

Inför nästa höst/vinter har vi bestämt oss för att börja täcka shettisen innan hon sätter så tjock vinterpäls för att se ifall det gör någon skillnad. Nu har hon oftast gått utan täcken.

Vet verkligen ingen vad det kan vara?

VeronicaP
0

Det kan mycket väl vara skållor som uppkommer det behöver ju inte bara uppkomma vid regn kan ju vara så att hästen blir fuktig och det kan räcka ibland.

runas
0

Fanns en shettis i ett tidigare stall där jag hade mina som fick kala fläckar i pälsen o det visade sig att han hade lever problem som visade sig i håravfall. Nåt att kolla upp kanske?

Hoppas det löser sig.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Majja12
0

Tusen tack för alla svar!!! Skrattande

Ajdå, det där med leverproblem lät inget vidare. Vet du om det går att se andra symptom på det? Absolut värt att kolla upp! Tack!

Min pålle får fläckar alla årstider, så på honom beror det inte på tjock vinterpäls…kan mycket väl vara så som #7 skriver, att han blir fuktig och att det i så fall rör sig om skållor. Får hoppas på det, låter betydligt bättre än problem med levern. Ska dock prata med vet. ang. leverproblem.

jecki
0

Det står en shettis där jag har min häst,som oxå tappar päls. Hon fick föl förra året och nu i våras så började hon tappa päls och gå ner i vikt…har inget hull alls över rygg och bak,hennes kotor syns jätteväl….riktigt mager men med stor mage och hon har jättemånga och stora kala fläckar.Hon får mycket mat,vitaminer och mineraler men hon tillgodoser det tydligen inte. Veterinären ska komma nästa vecka och ta bla leverprov på henne. Äter för övrigt och ser "pigg" ut.

Hanna-D
0

Har ni gjort ett skrapprov?

jecki
0

Vad är skrapprov?

runas
0

#9 hur går det? Har ni kommit fram till vad det är?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Hanna-D
0

#12 Som det låter, man skrapar med ett rakblad och skickar på analys.

jecki
0

#14 ok…nej det har hon inte gjort,men det kommer ut en vet i veckan och ska ta en massa prover