Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1412 ggr
icansson
0

hantering av föl?

när bör man avmaska, chippa,vaccinera fölet?

när börjar ni sätta grimma på fölet?

Moheda
0

Av egen erfarenhet Tungan ute - börja vänja fölis vid grimma omgående! Du behöver inte (smaksak) ha den på i hagen om du inte gillar det, men vänj fölis vid att ta på och av grimman. Det har du igen!!

icansson
0

#1 Tack har tänkt prova ha grimma på men vill nog inte ha den på i hagen. Tack för svar.

Pheobe
0

Jag sätter grimma på hästen efter några veckor
(3-10) Leder den inte i grimma eller så om jag inte behöver. Har aldrig grimma på i hagen utan bara vant den vid att man kan sätta på den ibland.

Maskar fölet vid 8 veckor och vaccinerar den mellan 3- 4 månader beroende på mot vad. Har chipmärkt mina föl vid 4-6 månaders ålder men nu måste det göras tidigare men det är nog inga problem efter några veckor.

Emma-Andersson
0

håller med #3 Och sen kan du ju alltid sitta i hagen och gosa och så det tycker jag också räknas som hantering.

Pheobe
0

#4 så gör jag med alla mina, mysigt är det också =)

zettan
0

Här åker grimman på redan första dagen. Dom går sällan med grimmor i hagarna. Lyfter även hovar första dagen.

exitingsvillemo
0

här tar vi det lite lugnt.

Första dygnet gör jag så lite som möjligt med fölen, då jag tycker det är viktigt att ge mor och föl en chans att lära känna varandra ordentligt först, det är också viktigt för stoet att få vara mamma i lugn och ro.

Andra dagen brukar jag ge stoet lite pyssel och passar då på att närma mig fölet lite diskret. Vill att fölet själv ska få komma fram och ta kontakt.

När fölet vant sig vid mig och gladeligen kommer fram för att utforska brukar grimma bli aktuellt, det blir väldigt sällan en kamp om grimma när man fått fölets förtroende.

När fölet tycker det är ok att bli klappad på brukar det heller inte vara några problem att lyfta hovar mm

Att bara sitta och mysa med fölungen är bra hantering.

Binda upp fölungen gör jag lite längre fram. Olika på olika individer.

Allting behöver inte ske första veckan, är min filosofi.

IdaT
0

#7  :bow::bow::bow::bow::bow::bow: Direkt importerad från bukefalos (om någon skulle finna dom bugande smileysarna för enerverande är det bara att trycka på esc på erat tangentbord så stannar animeringen)

Känns som det är precis så jag kommer göra den dagen jag ska ha hand om ett föl från dag 1.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.