Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1439 ggr
Ahnna
0

Fortfarande mjölk...?

Mitt sto separerades från sitt fjolårsföl för 2 månader sen men har fortfarande mjölk. Har aldrig varit med om det förut, vad beror det på?

Hon äter förvisso ett väldigt kraftigt hösilage, men borde inte juvret sina när ingen diar? Det är inga enorma mängder mjölk hon har, men pillar man på en spene så droppar det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

h00jff
0

Rekomendation är att dra ner på proteinmängden kraftigt då de ska sluta ge di. Hösilage innehåller massor av protein, så kanske kan du ge henne hö istället?

Ahnna
0

Den enda här omkring som har bra hö har nästan slut, så hon kunde inte lova att hon kunde sälja nåt till mig innan skörden. (Men visst finns det hösilage med skitdåliga proteinvärden, det har jag haft!)

Jag har dragit ner på grovfodret så mycket som möjligt på nätterna och stoet står i hamlad box. På dagarna får hon grovfoder 3 gånger, lagom så att ingen häst står hungrig men inte riktigt fri tillgång.

*klia huvud*

www.stuteriprecious.se

JennyR
0

Jag har ett sto som typ alltid har mjölk i juvret. Hon fick bla ett föl 2004, och nästa föl 2007, hon hade mjölk hela tiden. En riktig mjölkkossa är hon *s*

Ahnna
0

#3 Vad läskigt! Finns det inte risk för typ stockning eller nåt?

Behöver jag oroa mig för att mitt sto har mjölk, nu när hon och fölet ska gå tillsammans på betet i sommar? Det vore ju skittrist om hon kommer ha mjölk jämnt så att inte stona kan gå tillsammans i flock för att fölet försöker dia.

www.stuteriprecious.se

JennyR
0

#4 Hon har aldrig haft problem med juvret, alltså att det stockat sig eller ngt sånt, det har alltid varit mjukt trots mjölken :-) När hon gått med föl vid sidan har hon ett GIGANTISKT juver, som en ko!

På henne är det lönlöst att kolla färgen på mjölken innan fölning, eftersom hon alltid har vit mjölk i juvret. Hon är nu beräknad att föla 23 juni, och juvret är välfyllt och stort sedan typ 2 månader…

Ahnna
0

#5 Vad jobbigt! Vid båda mina fölningar förra året hade stona fyllt juvret men det gick inte att få ut någonting, förrän cirka en timme innan de började krysta, då sprutade det ut.

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#4 Är juvret hårt och spänt? Om inte går det säkert bra, även om jag också skulle se till att stoet fick "mildare" mat ett tag så hon sinade.

Men, som Jenny skrev, så finns det många ston som går med mjölk jämt. Jag har ett sådant hos mig, men då fölen blivit avvanda så släpper de ju oftast inte till igen. Men å andra sidan har vi en sån med, som ger di åt andra stons åringar medan hon har unga föl själv… så man vet ju aldrig! Skrattande

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

#7 Nej, inte hårt och spänt, men man känner att det är mjölk därinne. Spenarna är mjuka och lite "uppsvällda" och petar man på dem så rinner det ut mjölk.

Jag hade tänkt släppa henne med fölet i helgen, men det törs jag inte nu eftersom jag ska vara bortrest och mamma ska vakta gården. (Hon är inte så bra på föl och diande och sånt.) Men om en månad är det betessläpp och då var tanken att alla ston skulle gå tillsammans, men det går ju inte om fölisen börjar dia igen. *sucka*

En kompis till mig hade ett sånt sto också, som gav di åt alla. Vissa ston kanske bara är såna.

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#8 Jag skulle testa att släppa ihop dem igen iaf. Jag släpper mina åringar på bete med sina mammor, bara de varit isär ett par veckor så har det funkat bra. En del av "fölen" har försökt snutta på sina mammor då de släppts ihop igen, men morsorna brukar väldigt tydligt tala om att det är avslutat.

Prova iaf.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ahnna
0

39 Jarå, prova ska vi göra! Skrattande Men jag måste ändå planera om lite med sommarhagarna, ifall det inte går att ha dem tillsammans.

www.stuteriprecious.se

kicki80
0

#5  Var Nobless likadan??

JennyR
0

#11 Det var ju första fölet hon fick här, då hade hon inte vit mjölk förrän efter fölningen :-)

Kris_J
0

Jag har en mjölkossa vid namn Flisa…senaste fölet 2003.

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

#13 Och har fortfarande mjölk nu? Förvånad

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#14 Ja.

Ahnna
0

#15 Mycket? Vad läskigt!

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#15 Ja mycket, när hon var iväg på träning för ett par år sedan ringde mamman och undrade om hon inte var dräktig. Skall tilläggas att hon har stor erfarenhet av dräktiga ston.
Man skulle nästan behöva något som höll juvret stilla när man kör för det är ganska stort.

Jag hde ett fjordsto en gång i tiden, hon var likadan.

Ahnna
0

#17 Men fy, vad jobbigt! Så hoppas jag verkligen att mitt sto inte blir, hon ska ju tränas massor.

www.stuteriprecious.se

Moheda
0

Mitt föl, född juni-08, flyttade hemifrån i slutet av febrauri, 9 månader gammal och mitt sto har fortfarande vit mjölk som ibland droppar från juvret (hon är ej dräktig). Jag undviker att röra vid juvret då det stimulerar tillgången. Hon är inte spänd eller hård på något sätt och verkar inte heller ha ont av det. Jag tror nog att det försvinner så småningom

Pyttis
0

Har haft ett islandssto som hade mjölk konstant under de 5 år jag ägde henne, utan att vara betäckt, dräktig. Reds 5 dagar/vecka.

Ahnna
0

Men shit… *det finns inget hopp*

www.stuteriprecious.se