Hänger i knäna.
Har en fråga. Kan en unghäst som haft raka framben börja "hänga i knäna"?
Ofta kan man ju se föl göra det men att det rättar till sig men kan det återkomma…
*puttar*

Visst kan det komma tillbaka. Är det ett medfött fel så borde det väl synas mer eller mindre hela tiden under uppväxten, men i olika växtfaser kan de bli lite "hängiga" i knäna. Skador, förslitning och skelettsjukdomar kan också ge häng. I vilket fall som helst, oavsett vad det kommer av, så är det inte bra eftersom hästen belastar sin kropp fel om den hänger i knäna. Det finns åtskilliga exempel på hästar som tävlat på hög nivå ändå utan att ta skada, men generellt är det början till problem. För att utesluta att det är nåt man kan rätta till bör man röntga (och eventuellt ultraljuda) hela frambenen och se vad det kan bero på att hästen hänger.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Han är hingst och de härjar ju på rätt bra. Jag köpte honom i höstas och då hade han raka ben men nu börjat hänga lite. Han ska få gå själv ett litet tag och hovslagaren ska få kolla honom och vet för han ska ut och vaccinera ändå.
Har aldrig varit med om att det kommit tillbaka. Är det vanligt på shettisar? Han blir 2 år nu i Maj.
*puttar igen*
Är det någon som vet om det kan ha med foder att göra? När de blir äldre och börjar "hänga i knäna"?

#4 Jag är förstås inte forskare på ämnet, men jag har inte sett något samband mellan foder och häng i knäna. Det skulle vara selenbrist i så fall som kan göra lederna svaga, men det borde inte yttra sig enbart i knäna.
www.stuteriprecious.se
Han får selen.
Har pratat med min hovslagare och han sa att vissa unghästar kan bli sådana när senerna inte hinner med när de växer. Han ska verka ner honom lite i trakterna och han ska stretchas varje dag så senerna "töjer" ut sig lite eller hur man ska uttrycka det.

#6 Ja, som sagt, i växtperioder kan de se lite lustiga ut.
Det viktiga då är att inte belasta dem så hårt så att de får problem i kroppen. Hårt underlag i skritt borde vara bättre än mjukt, på promenader osv.
www.stuteriprecious.se
Ja, hårt underlag rekomenderade han också. Ska ta och dela galningarna (hingstarna) ett tag tills han kommit ifatt med sina ben igen, så det inte blir några men av det. Hagen där han går är rätt hårt underlag.
Tack för dina svar