fång på uppstallad vs lösdriftponny?
Hoppas denna fråga hamnade rätt…
Jag undrar om det finns någon skillnad på uppstallade ponnyer och ponnyer på lösdrift i fråga om fång? Likaså om det finns någon skillnad på hö vs hösilage ang fångrisken?
Har två vänner som haft/har fång på en ponny och båda har sina uppstallade, en fodrar hösilage och en hö.
Nyfiken på hur det är om det spelar någon roll…
Ni som har haft/har fångponny, hur har ni det?
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Min tanke i denna fråga är faktiskt att hästar som går fritt på lösdrift med fri tillgång på grov foder, inte får fång lika lätt som de hästar sommstår på stall o fodras annorlunda
Har ett sto hemma som tidigare stod på stall, hon fick fång när hon var dräktig, men nu har hon gått på lösdrift och går även på bete, inga tecken alls på fång.
men detta är min tanke har inga bevis på något..

fång förekommer på alla typer av hästar i alla typer av miljöer, även på de ferala mustangerna som exempel.
jag tror inte att det är så mkt uppstallningen i sig som gör det, som foderstaten. idag är det relativt utbrett med utfodring med kraftfoder, vilket jag tror i sig ger en ökad risk och källa till fång.
fång är ju också väldigt omtvistat och det kommer nya råd och rön och det ifrågasätts gamla och nya "sanningar" ständigt. det gör att jag tycker det är svårt att sålla i vad som "gäller" och inte.
jag kan dock tänka mig att lösdrift är en bra modell för hästar som haft ett anfall eller så, iom att lösdriftshästar har möjlighet till större rörelse (tid) än uppstallade hästar.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag har nyligen fått hem en fång häst. Hon har gått på lösdrift hela vintern. Hon stallades in bara några dagar för att sedan gå ute. Hon var i rätt högt hull när hon kom hem och jag tror inte hon mått bra att ha fri tillgång till hö.
Men de är en intressant fråga de här att diskutera

#Jag tror inte att kraftfodret alltid behöver vara boven. Mitt ministo fick fång förra året i juni. Dom går ute mycket, är max i box mellan 20-7 oftast mellan 21-6,30. Dom gick i en pyttehage med gräs, började släppa dom där tidigt i april när gräset började skymta. Dom får vid "bete" även hö till frukost o kväll. Ändå fick hon fång i juni. Hon fick under vintern 1 dl havre med mineralerna.
På hennes fånganfall tror jag att det berodde på att hon kanske fått i sig nåt olämpligt? Tycker inte hon får i sig vare sig suckros ? (Stavning) eller protein i några mängder.
#4 Kanske järnnätterna i början av juni spelar roll? Dvs nattfrost…… Fånghästar är väldigt känsliga för just nattfrost i juni, då gräset blir väldigt sockerrikt några timmar på morgonen/sennatten. Inte ens säkert att man ser att det varit frost när man vaknar.
Mitt sto fick mkt lindrig fång i februari trots att hon var dräktig, beroende på fri tillgång på hö vilket gjorde henne överviktig. Hon har aldrig haft några problem så länge hon är i normalhull, då kan hon gå på fri tillgång, men så fort hon blir åt det fetare hållet börjar hon visa symtom eller tecken eller vad man skall säga, ex ngt varma hovar, svettas lite vid frambenen osv.
Jag tror inte att fetman är orsaken till fång men på henne verkar det som att övervikt gör henne känsligare och därför är jag noga med att hålla alla mina hästar i lagom hull.
I många fall utvecklas fång vid foderbyten. I en del fall har hästar flyttat runt och fått byta foder flera gånger på kort tid. Man ska även tänka på fodret under vintern. En del köper ett litet parti hö från många olika ställen under vintern då blir det foderbytet ofta.
Att tänka på är också att gräset är som farligast just då det kommit upp ur jorden. altså kort stubb. Överväxt är inte lika farligt.

#4 nej, kraftoder behöver inte alltid vara boven.
protein har inte med fång att göra, det är kolhydrater (sockerarter) som är "boven i dramat".
min tanke är också den att lödriftshästar klarar sig bättre pga mindre svängningar med hö/gräs.
Undrar också om hösilage är bättre/sämre för fånghästar, själv tror jag hösilage skulle vara bättre pga mjölksyra är gynnsamt för tarmen det innehåller (ibland) även lite jäst som ska vara gynnsamt men min inackorderade fånghäst får inte äta hösilage pga tvärtom..?

#8 vad med hösilaget är det som de motsätter sig till hästen?
laktobaciller är bra baciller för tarmen. laktobaciller kan dessutom aldrig vara skadliga.
vår fånghäst fick under vinterns uppstallning 1 dl proviva per kväll och han har aldrig varit så bra som han är nu.
han äter dock inte silage, vi provade, men han grävde ner det. därför är det hö som gäller hos oss.
min inackorderade fånghäst ratar sitt hö, hon haft ett par olika sorter det ena äter hon knappt (något fel som hon känner?) hon äter inte gärna det andra heller men hon sucktar efter hösilaget alla andra hästar får!?

#10 jag vet att det har gjorts preferenstest med hästar och grovfoder (avhandling på SLU?) där man kom fram till att hästen valde silerat grovfoder om den hade möjligheten (det liknar ju faktiskt färskt gräs mest, i jämförelse med hö).
vad är motiveringen till att hon inte skulle få äta silaget?
tycker jag hör många som ställer över sina hästar på silage från hö vid fång, så jag förstår inte riktigt varför ni inte skulle kunna prova detsamma på din inackordering?
det är ju alla gånger inte bra att hon ratar det grovfoder hon får; det kan ställa till det ännu mer för henne. därav kunde det väl vara värt att testa silaget som de andra får?
Denna är intressant:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf
Veritas odium paretFörvånad
#12 snälla kan du inte kortfattat säga vad det går ut på?

#13 det handlar bl.a. om att ffa fruktanhalterna är lägre i silerat grovfoder (än torrhö), och att fruktanhalten överlag är låg i det grovfoder man testat, samt i "normalt" bete, vilket alltså innebär att det inte föreligger risk för fånghästar i den omfattning man tidigare trott att beta om man ser till fruktanets påverkan på framkallning av fång.
de studier som tidigare sagt att fruktan är fångframkallande har varit studier där man inducerat fång och hästarna har getts fruktanhalter vilka är absurt svåra att "få i dem" i normala fall.
(man har alltså bevisat att fruktan är en påverkande faktor, men som så ofta annars när forskningsresultat diskuteras i vardagen har man litegrann tagit det ur sitt sammanhang och dessutom inte studerat studieupplägget. denna avhandling tillbakavisar alltså delvis "fruktan-teorin".)
dvs hösilage är bättre än torrt hö?

#15 det är nog mer individanpassat än så, misstänker jag.
men om man enbart vill gå efter fruktanhalten, så ja, då verkar silerat grovfoder vara ett "bättre" val.
#13 Är de jobbigt att läsa hela kan du titta på slutsatser. Sidan 27.
Veritas odium paretFörvånad