Generalmönstringen!
För första gången ska jag visa en hingst på Generalmönstring och det står att man ska skicka med meriter man vill få med. Vad är det som ska skickas in? Att hingsten är SUCH måste jag väl inte skicka in "bevis" på? Jag har ingen susning om vad som ska skickas med så jag är tacksam för goda råd så att allt blir rätt.
Amor vincit omnia 

Jag är lika frågande…
Hur och Var hittar jag resultat på avkommer som gjort treårs test tex?
Kan man bara skicka med kopia på Webb stambokens "meriter" på hingsten i sig?
#0 Sptf skickar ut resultat för hingstens avkommor vid förfrågan.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag är också lite så undrande måste man skicka in kopia på diplomen på stona som har fått diplom ? De som har fått dubbelguldsdiplomen har ju inte fått sina ännu.
Kopia på alla utställningsmeriter ? Such på stona osv
Hur mycket ska man ha kopior på ?
eftersom allt skulle vara i dubbelt exemplar så kan det ju bli himla tjockt kuvert.
Styrkande bevis ska skickas in. Skickar man kopian från stamboken på hingstens avkommors meriter så täcker detta diplomston, suchston Bis ston mm mm. Detta räcker. Travresultat behöver kompletteras med styrkning dock. Man kan ringa travförbundet och få alla avkommor på samma papper, mkt smidigt
Allt ska vara i TVÅ kopior

Men resultat från treårs test? med gångartsdiplom, hoppdiplom mm
Var hittar man det?
www.gullsmyrastuteri.se
Skicka med ALLT som ni vill att de ska ta hänsyn till vär de bedömer ifall det är aktuellt med höjd avelsvärdeklass. Egna meriter och avkommors.
Jag tror dock att det räcker med utdrag ur webstamboken för att verifiera guld- och diplomavkommor - det funkar ju inte att kräva in kopior på avelsdiplom för avkommor man själv inte har…
Vid förra GM kom jag på att jag hade missat att skicka in hingstens egna meriter och ville komplettera med det (fortfarande god tid före GM). Jag kontaktade anmälningsmottagaren om detta och fick då till svar att "det ska inte behövas, nämnden får ändå tillgång till alla uppgifter", vilket jag litade på. Men detta visade sig vara felaktigt, jag skulle ha skickat in detta (kul när man får felaktig info - inte…), så hingsten höjdes inte (till G1) den gången pga detta.
Man skall bara skicka med det som är avelsvärdegrundande enligt reglementet. Webbstamboken inte är fullkomlig, ingen kritik bara att konstatera, alla diplomsto och lokala ponnyföreningars utställningar samt även en del SSS utställningar finns inte. Samt att om något är fel ansvarar inte föreningen för det, likadant gäller för SH:s resultatredovisnig. Så vill man varar på den absolut säkra sida ser man till att ha kopior på orginal, då vet man att det är rätt. Det står tydligt i reglementet vad som krävs av det som skickas in.
Läser man reglementet (Hingstreglementet 2009) gällande hingstarnas avkommeprövning, slipper man mycket jobb och behöver inte lägga massa jobb på att ta fram meriter som ändå inte räknas. De meriter som räknas finns i grundreglementet, gemensamma och rasvisa.
Det står klart angivet i reglementet att det som man vill åberopa skall insändas tilsammans med anmälan.
Veritas odium paretFörvånad
#6 Konstigt! Rebecka svarade mej att det räckte med webstambokens papper och det är ju hon som ska samla in allt. Iaf allt som SSS har med att göra sen om man visat på andra ställen får man kolla upp det själv.

Då jag frågade en i AVN på Grevagården fick jag till svar att alla meriter man vill tillgodoräkna sig skall verifieras. De (domarna) som skall gå igenom papprena, innan mönstringen, kommer inte att göra jobbet åt hingstägarna med att kolla upp om olika saker stämmer.
Så vill man vara 100 på att få meriterna tillgodoräknade skall man skicka in kopior på rubbet. Hellre för mycket än för lite.
Förmodligen har väl ex Morgan koll på de flesta diplomen m.m. Men med tanke på hur ofta det är fel (saknas info) i både webbstambok och i SH:s listor, så kan ju även han ha missat ngt.
Som #6 skriver, läs reglementet och skicka in det som finns.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

hur gör ni då ? ringer ni runt till dem som har avkommor som har visats med guld, diplom mm ?
jag tycker detta är jätte svårt, även om vår hingst inte har så många avkommor ännu..
#7 Jag har inte påstått att du har fel. Bara vad reglerna säger och vad som kan vara bra att tänka på.

#9 Börja med att beställa listor från SH, SPTF plus ta utdrag från webbstamboken på det som finns där. Finns det andra meriter, som inte finns på någon av dessa listor, så får man väl börja "jaga". Det mesta brukar finnas med, men tex en del diplomston finns inte med… så var det vid förra mönstringen iaf.
/Cattis
Jag kan ju bara referera till nämdensut talande sista generalmönstringen. Kan även läsas i en shetlands tidning.
Ström sa att man ser inte skogen för alla träden ??? Han sa också att det visades ingen hänsyn för nämden, att de skulle hinna titta genom alla papper. Men sätts det ett sista anmälningsdatum så räknar nog de flesta att det är det datumet som gäller och inget annat.
Det hade skickats in alldeles för mycket papper för att någon skulle ha tid för att gå igenom dessa.
Jag frågade innan och fick till svar att man själv var ansvarig för att alla avkommors meriter fanns om man ville ha dessa med i bedömningen. En hingst som betäckt i 20 år då som har massor med avkommor, det är klart att det blir en del papper. Utställnings och premierings meriter, trav meriter och övrigt som kan ha värde för höjning.
För en annan hingst del blev det mesta fel, han fick till och med samma antal betäckta ston som sitt RS nummer. Ungefär 100 st fler avkommor än ston han hade betäckt. Räknades det på det antalet så blev det lite fel för hans del.
Jag kan bara säga till er som har hingstar som ska mönstras att vara ute i god tid med inskickning av era papper.

#12 Jag var en av dem som gick igenom och sammanställde inför den mönstringen. Det var inte de som skickat in verifikationer på faktiska resultat som var "problemet", utan de som för hans printat ner lite resultat på ett papper utan att ange var/när eller för vem. Plus de enorma luntor med papper som kom in, med fotografier till och med från det att hingsten var föl, och på hingstars avkommor m.m.
# Det går ju också att göra listor över meriter som skall räknas, som är väldigt smidiga för nämnden att gå igenom.
Man gör en lista på ett papper, med kortfattad info om olika avkommors resultat. Och finns det protokollskopior etc man skickar med för att styrka ngt, så numrerar man det som bilaga och noterar det på listan. Så om nämnden behöver kolla upp det, så kan de leta efter ett numrerat papper - istället för att behöva läsa igenom tjocka luntor av protokollskopior som ligger huller om buller.
De anmälningsblanketter som fanns inför mönstringen 1998 var himla smidiga. Synd att man inte använde liknande denna gång.
Hur som helst så är det viktigt att själv gå igenom alla de officiella listorna med avkommors meriter osv. För som May skriver, så är det helt och hållet upp till ägaren att se till att nämnden får alla uppgifter. Även om de som sagt förmodligen redan har listor, över det mesta man själv skickar in.
/Cattis
Utdrag ur SH:S hingstreglemente
GRUNDRGLER:
Då underlag föreligger för att göra en avkommeprövning med tillfredsställande tillförlitlighet,
är avelsvärderingsnämnden skyldig att verkställa en sådan.
I normalfallet skall resultat från ett minimiantal av 15 avkommor av lägst 3 års ålder
ligga till grund för beräkning av avelsvärdet för en hingst.
Avkommeprövning skall genomföras på grundval av avkommornas officiella resultat
från något eller några av följande moment:
- premieringar
- kvalitetsbedömningar
- unghästtest
- bruksprov
- officiella tävlingar
- dragprov för brukshästar
- utställningar
För att resultat från dessa prövningsmoment skall kunna tillgodoräknas ska dessa vara
avelsvärderingsgrundande.
Uppgifter om avkommor som exporterats skall så långt som möjligt ingå i bedömningsunderlaget.
Detsamma gäller uppgifter om avkommor i utlandet, till importerade
hingstar eller hingstar vars sperma importerats, vars resultat dokumenterats av en utländsk
avelsorganisation eller stambokförande förening. För att en bedömning skall
tillgodoräknas hingsten, skall prövningstillfället vara godkänt av avelsvärderingsnämnden.
I avkommeprövningen skall ingå en kontroll och bedömning av om avkommorna är
bärare av sådana defekter som anges i 3 § i Djurskyddsmyndighetens föreskrift
(2004:22) om djurskyddskrav vid avelsarbete.
GEMENSAMMA BESTÄMMELSER PONNY
Avkommeprövning
Hingst som lämnat minst 15 avkommor, visade vid lägst 3 års ålder, skall avelsvärderas med
hänsyn till avkommornas resultat och tilldelas kvalitetsklass C, B, A eller ELIT. Avelsvärdet
kan årligen omprövas. På ägarens begäran kan, när särskilda skäl finns, avkommegrupp
bedömas tidigare. Hingst som betäckt minst 40 ston, de 4 sista åren ej medräknade, skall
avelsvärderas med hänsyn till sina avkommor även om icke 15 av dem visats.
Följande kategorier av hingstens avkommor skall redovisas inför avelsvärderingen:
a I riksstambok införda hingstar
b Diplomston
c Tävlingsponnyer som uppnått resultat enl. kraven för G I
d Totalt antal poängtagande avkommor i tävlingar enl. tillgänglig statistik
e Deltagare i kvalitetsbedömningar och deras resultat
f Deltagare vid premieringar eller utställningar med auktoriserade domare och deras resultat
Hänsyn skall tagas till antal betäckta ston under motsvarande tidsperiod.
**RASVISA
**
Avkommeprövning
Hingstar tilldelade RS skall ligga till grund för meriterade hingstavkommor, motsvarande de i
gemensamma reglerna införda i riksstambok avd I.
Då meriter för avkommor åberopas kan dessa endast komma i fråga om den meriterade avkomman
inte överstiger mankhöjden enligt rasbeskrivningen.

Jag undrar om någon vet var man hittar resultaten för treårstesten och talangjakter mm.
SH har inga uppgifter…
Ska man behöva kontakta ALLA föreningar i hela Sverige som haft tex treårstest för att höra om dom har ngn resultatlista..?
Snälla om någon vet hjälp!!
www.gullsmyrastuteri.se

#15 Kontakta SPAF eller kolla på Ungponnygruppens hemsida: http://www.ungponny.se/
Det är ju de som har hand om treårstesten. Men även SH har dem, då man bland annat redovisar resultaten till dem när man haft treårstest.
/Cattis

Tack Cattis 
www.gullsmyrastuteri.se
Talangjakt är väl bara 2-åringar?

#18 Jepp
/Cattis

Sitter här och håller på med Madgic´s avkommors meriter och undrar om någon vet om dubbelguldsdiplomen är skickade till stonas ägare nu ?
Kan ju vara bra att ta en kopia på det om man ska använda det som merit ;-) ..
De stona som man inte har själv men som man vet att alla resultaten ligger i webstamboken kan man då ta ut en kopia där i såfall ?

Tänkte på det med , det är väl kanske samma med SUCH diplomen är de också skickade tro för de som fick det förra året ?
#21 Nej. Jag ska skicka ut dem men har inte fått dom än.