hur rör sig en fånghäst?
Hur rör sig en fång häst? Jag har ett sto hemma som biljaderar och fick igår konstaterad fång med hovbensrotation. Kan biljaderingen vara ett sätt för henne att avbelasta ? Eller tror ni biljaderingen funnits där sen tidigare? Min fråga är alltså hur rör sig en fång häst? Är de som biljadering eller finns de olika sätt för en fång häst att röra sig?
Jag tror en fånghäst först och främst går med dubbelslående slag dvs sätter i trakten först sedan tån..
Jag har nyligen tagit bort ett av mina ston pga av återkommande Fånganfall.( under några år)
På henne syntes det mkt tydligt när hon hade känningar, hon markerade tydligt genom att sätta trakten först sen tån. Nu hade hon bara fram iof ,Har jämt sett mkt tidigt skede på henne och hon svarade på medicin tidigare men tyvärr inte denna ggn.
Nu blir jag nyfiken på är hur rör ditt sto sig om hon har på alla fyra? Hur märkte ni det?
Oftast visar dom sig ju stelare och ovillig att röra sig och som jag beskrivit ovanför.
Jag vet inte om biljarderingen har med det o göra, travare brukar ju ha det ganska ofta (biljardering ) Har väl mer med exteriören o göra vad jag har lärt mig.

Biljardering är vanligast på grövre hästar som är intåade och jag tror inte det har med fången att göra på ditt sto.
#2. Travare brukar vara smala i bringan och då tror jag det är vanligare att de nystar än biljarderar.

Ett säkert sätt att se fång är att vända hästen snabbt åt olika håll, då brukar man se tydligt att dom stapplar, känn även på pulsen på benen, normalt känner man ingen puls, har dom fång känns pulsen kraftigt.

Stapplig gång, dubbleslående steg, svårt att vända, ökad puls är några exempel på hur jag märkt på mina när de fått fång

min försökte lyfte hela benet på en gång, utan att böja några leder alltså (resulterar i stapplig, långsam och lite obalanserad gång) när han kom hem till oss (då han var i sämsta skick).
biljarderingen har nog, som andra sagt, inte med sjukdomstillståndet att göra.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Okej ville bara kolla med er. Hon rör ju sig fruktansvärt stelt. Hon har puls i alla 4 fötter. Hon är röntgad och de visad rotation fram. Hon är ju ganska grov så då är nog de orsaken till hennes rotation.
Tack för era svar
#3 - biljarderar gör de om de är tåtrånga, bredden i bringan har inte med saken att göra
inte mer än att en del hästar som föds med korrekt benställ kan vrida in tårna om de breddar mycket och då börja biljardera
men även hästar som är smala i bringan kan alltså biljardera
#7 Jag kanske missuppfattar ditt inlägg, men att hon är tung och grov är inte orsaken till hovbensrotation, utan det är fången som ställt till det.
Eftersom din häst har fång på alla 4 kan det vara svårt att särskilja symptomen. Min, som har på framhovarna, rör sig ovilligt, står och hänger på bakbenen med frambenen framför sig. Ska han vända tvärt snurrar han på bakbenen och liksom "paddlar" sig runt med fram.

#8. Biljardering är vanligare på grövre hästar som är intåade, skrev jag om du läser noga. Det är vanligt att Kallblod biljarderar och de är ju som bekant grövre.