Stallbygge
Ja vi håller på bygger stall. Renoverar upp en gammal lada och vad man kan hitta… =)
Golvhöjd och takhöjd är en historia för sig..
Hur man byggde för i tiden. Den e säkert 100 hundra år gammal. Hittade sele och träns o grimmor som säkert en nordsvensk har haft. Går inte riktig på min shettis.. =)
Åh så innanför en vägg så har dem gjutit en betongklump på 1½ meter bred och typ 50 cm hög.. mitt i hela rummet..
Varför?? Hmm… Så det blir roligt o få iväg den… haha!
Men man tampas varje dag.. Nää ska det här verkligen gå vägen till nu kör vi!
Ni som har byggt stall.. Ka ni inte komma med era erfarenheter till mig som är gröngöling på det här..
Jag ska försöka komma med lite bilder när ja har fått igång min kamera.
Hälsn Vera

Har precis byggt nytt stall i befintlig bygnad, inredd för kossor med foderbord i mitten, rännor och allt vad det var.Hittade också lite prylar under golvet, några hästskor, ett par glasögon och annan bråte.
Allt är inte färdigt utan vi fortsätter med resten av boxarna när hästarna går ut på bete. Vi har hittills byggt 5 stora boxar samt 2 mindre boxar. Har bilder att bidra med på annan dator. Är ju också gröngöling men det tips jag kan ge är att kolla upp exakta regler vad gäller förprövning osv. samt regler för mått för boxstorlekar, galler osv., ventilation, lyse osv. Mycket är det att hålla koll på men det är ju trist om man inte skulle göra rätt från början och sedan behöva göra om. Vi beställde fronter från www.ladugardsinrede.se eller www.toab.nu

har inga erfarenheter men ser fram emot bilderna. ska bli kul att se, gärna lite före och under bilder också inte bara efter.
sen finns det ju o köpa lösa boxdörrar o väggar på blocket b.la (bara ett litet tips)
har aldrig gjutit om golv själv men har sett de gjort o de gick lätt o smidigt av anlitat personal:)
Inte farligt dyrt heller:)

haha, funderar också på hur de tänkte när de byggde ibland förr! Vårt ena ladugårdsgolv hålls upp av två stenar på varann och sen ett vedträ!!! Vågar knappt gå där själv nu efter att jag krupit runt i grunden.

Vi har byggt ut vårat stall med en ny del innehållande 8 boxar, spolspilta och sadelkammare. Hästarna flyttade in i oktober men än återstår en del arbete.
Det var en hel del att ta reda på innan med ritningar och förprövning men sen har allt gått smidigt, ett tips är att ha boken Att bygga häststall som SLU har givit ut.
Vi har byggt allt själva, det har tagit tid men kostnaden har hållits låg pga detta.
Boxinredningen är tillverkad efter egen ritning och i höjder som passar våra ponnyer.
Till sommaren ska det gamla stallet få sig en rejäl upplyftning för att passa ihop med det nya.
På bilden i arbetets början med plattan.

mysigt de ser ut att ha det
#6 Jättefint! Har ni putsat det nu? Skulle gärna ha ett stall i sten.

Vilket fint stall!
Avlopp!!
En översvämning händer så lätt ;)
Likaså en BRED stallgång.
Många gummikrokar lite varstans.
Bra lyse!
Länk till bild på stallet: http://i215.photobucket.com/albums/cc134/cinnas/stallet_0005.jpg

#12 vilken gullig shettis box

#10 Putsen på utsidan är en av sakerna som återstår, får bli till sommaren.

Ja än så länge sorters allt upp och sånt som kan säljas läggs ut på blocket. om ni vill ha antika möbler kan ni hålla lite utkik!
Just nu är rummet som ska bli sadelkammare på gång iaf.
jag ska ta lite förebilder imorgon. Men det ska målas vitt iaf.
Nån som har bra möblering på sadelkammare?
Det ska sättas upp hyllor och sadelhåller o tränshållare iaf… fast först man man måla! Sånt e alltid kul! =)
Om jag hade byggt stall idag hade jag gjort lite annorlunda än vi gjorde. Läste om en tjej som byggde om sitt stall. Hon gjorde fall bakåt i samtliga boxar. Längst bak i boxen lade hon ett galler (det finns långa smala galler) och under en ränna som lutade ut mot gödselstaden. Sedan hade hon enbart halm i boxarna, allt kiss rinner ut i rännan… Otroligt smart tycker jag. Om jag inte minns fel lade hon även in gummimattor i boxarna, detta gör ju att det rinner bättre och att hästarna får bättre och mjukare underlag att stå och ligga på.

#6-8 Vilket fint stall!!

Stallet kommer iaf bli 4 boxar som är 4 meter breda och 3 meter djupa. Då får vi en stallgång på ungefär 3,5 meter bred, Kanske 4 meter.
Spolspilta blir ute som dem gjuter en platta till. Min sambo skulle hjälpa mig o bygga ett litet tak över den kanske..
På bilden i inlägg 18 ser ni en mindre byggnad framför ladan. Där är mitt nuvarande stall med 2 boxar bara. Snacka om att det kommer bli lite skillnad sen!
Den 16:de maj går mitt halvblod 3årstestet på strömsholm som hingst. Gissa om jag längtar nu tills jag får ta hem han o stallet e klart… Fast det är typ månader kvar…!
Spännande! Visa gärna fler bilder när ni kommit i gång med byggandet.

Ja de ska jag göra. Jag håller på o kollar med företag med boxinredningar nu och stalldörrar och fönster. så man inte råkar ut för o ha köpt det dyraste typ… !

Vi gör, som någon övan, om ett kostall! Har bara hunnit göra 2 boxar än men ska göra färdigt nu över sommaren. Det är inte så farligt men all målning!!! Det kommer ta tid! Vi gör egna boxar för att de ska passa shetland. Bilden visar hur de ser ut nu..men som sagt allt ska målas och kommer bli rött och vitt!
#0 På min hemsida kan du se hur vi byggde för 2 år sedan. www.mariec.se Gå till Annat - Stallbygget.
Vi rev ut ALLT och satte in nya färdiga måttbeställda fronter.