Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2429 ggr
Pheobe
0

Misstankar om smitta

Imorgon kommer det troligen skrivas om misstänkt smitta i Smedstorpstrakten på STC hemsida om smittoinfo. För att folk ska slippa fundera, grubbla och sprida rykten så går jag nu ut med info.

På "vårt" hingstbete har en ponny i fredags insjuknat i kvarkaliknande sjukdom. Prover på Kvarka samt hästinfluensa är skickat till SVA.

Som läget ser ut idag ser det inte ut som något som skulle smitta utan som en rejäl förkylning men vi inväntar provsvar som förhoppningsvis ska komma i början av veckan.

Enligt veterinär är det inga problem för oss att ha hem ston till avelshingsten på gården då hingstbetet ligger på annan ort och för att vi sköter mkt god hygien men av både personliga skäl samt att jag vill vara extra försiktig kommer inga ston att få tillträde till hingsten under hela MAJ månad. ÄVEN om det INTE visar sej vara en smittosam sjukdom. Detta för att jag anser att jag inte orkar ha hand om fler hästar i dagsläge. Det är ett enormt krävande jobb vi gör just nu för att förhindra smittospridning och jag hoppas på förståelse bland stoägare som gärna vill komma till vår hingst i år. Bokade ston under Juni och Juli får komma som planerat.

Skulle helst se att denna tråd låses direkt efter publicering då jag inte anser att det är läge för en debatt här och nu.

Frågor kan besvaras på tel 0734-167503. Dvs inga mail och pm besvaras.

Mvh Anna, Tjustorps Stuteri

sanne
0

Hänger på lite här.

smitt info på stc står även om en gård i Dalsjöfors. Det är INTE vi.

efter allt vi varit med om när vi hade kvarka så  vill jag också betona att det inte är vi, jag försöker själv ta reda på var det är, för att minska smittrisk häråt. Samhället är iof stort.

bättre att gå ut med info, det lärde vi oss den hårda vägen.

sanne
0

nu fick jag reda på var det är och det är ett stall i Äspered där det säljs massa hästar, drivs av en Marika o Camilla.

alltså inte i Dalsjöfors men 5 km här ifrån.

zettan
0

Jag har mina hästar i Äspered med en ganska bra bit till stallet som har smittan. Men mina hästar går inte från gården för att förhindra smittan. De övriga i stallet har fått informationen och jag hoppas inte de rider där åt på ett tag.

polgara
0

Ska poängtera att Marikas stall ofta drabbas av kvarka då hon är hästhandlare o det är stor ruljans på hästar där.

sanne
0

#4 jo det är sant, jag försökte vara lite finkänslig :)

zettan
0

enligt marika själv har de haft smitta sen i februari Rynkar på näsan. www.stallcm.se . Tur man inte är där borta med hästarna.

AnnaLundin
0

All heder åt alla som är öppna med information om misstanke eller bekräftade smittsamma sjukdomar! Det gör att det är lättare att undvika att få hem smitta till sina egna pållar.

VeronicaP
0

#7 Instämmer med dig Anna

Pheobe
0

Nu har proverna kommit och testet visade zooepidemicus bakterer. En streptocock bakterie i stil med kvarka men som inte är agressiv som just kvarka. Enstaka hästar insjuknar och det smittar oftast inte. Hästarna är i karantän i 3 veckor.

Inga som helst problem att flytta hästar hemomkring på gården enligt veterinären och denne tyckte inte man behövde neka ston tillträde till hingsten.

Dock vill jag vänta ändå.

[Billan]
0

Heter den streptococcus equi zooepidemicus ?

Pheobe
0

#10 Nej den heter inte med equi i för då är det kvarka =) Men annars är namnet helt rätt. Bara det lilla equi betyder mkt visst…

HanniBunni
0

#12 hoppas detta går över fort för dej!! Håller tummarna!Glad

Pheobe
0

#13 Tack. Vi är lugna nu. Pålle får medicin några dagar till och han är i övrigt frisk redan. Mår mkt bättre. Så glad att inte fler blivit sjuka och är dom det inte nu så blir dom det inte heller som tur är. Nu ska man bara smälta allting och komma igen…

[Billan]
0

# 11

Det var därför jag frågade. Många missar det.

Hoppas det går snabbt över. Även denna sort kan bli långdragen ibland.

[Teddy]
0

Krya på er Anna!!Glad

Pheobe
0

#15 veterinären sa det speciellt och jag har pappren från SVA här också. Denna bacill är resistent mot vanli trimsulfa såson Hippotrim som många vet vill använda. viktigt göra en resistensbedömning då.

Det är fortfarande bara en häst "dålig" och det lär inte bli fler nu tror vi då det gått så pass lång tid. Den dåliga hästen är mkt friskare också så jag räknar med att det snart är över.

Hanna-D
0

Hoppas ni blir friska snart!

Annelie-P
0

Anna - krya på er!!

[Anna-N]
0

#17: Hoppas ni tillfrisknar snabbt nu!

ganador
0

hur gammal är den smittade hästen?