Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 2447 ggr
Ahnna
0

Hur ska en brun se ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en brun häst (agouti?) alltid svart man och svans (samt svarta ben) eller kan den skifta lite åt det mellanbruna/ljusbruna hållet?

Jag frågar för att lilltjejen jag ska få låna har en lite mysko brun färg. Jag och ägaren dividerade lite löst kring om hon kunde ha ett gulanlag (pappan är isabell) eller om hon var "genuint" brun. Har ingen bild här, men hon är brun på kroppen (med lite skiftning mot gult) och man och svans är chokladbruna med lite ljusa stråk, samt att hon har gul päls i öronen. Kan en brun häst se ut så, eller är det troligt att hon är gulbrun? Hon ser ju inte ut som en "traditionell" bork…? (Mamman är mörkbrun.) Men hon ser inte helt brun ut heller.

Mitt fullblod (bilden) är brun, och hon har kolsvart man och svans, med några få bruna strån. Benen är också riktigt svarta. Pälsen i öronen är ljusbrun, men inte gul.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Vad tycker ni den här har för färg? Lägg märke till randen på ryggen. (Och bortse från åkerspöket bredvid)

Ellinor Johansson
0

Jag tycker hon är ett skolexempel på brun.

Pyttis
0

Instämmer med föregående

AnnaLundin
0

#1 Det där skulle mycket väl kunna vara en solblekt SVART, den är väldigt mörk i huvudet, vad har dne för färg under manen?
En mörkare rand längs ryggraden behöver inte alls innebära att det är en black, det är skillnad på ål och "fuskål".

#0 De kan vara ordentligt solblekta så att de ser ut att ha en annan färg än den genetiska. Har du något foto på ponnyn så är det lättare att svara dig?

Cattis
0

#1 Ser ut som en typisk svart shetlandsponny…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#4,5. Han är mörkbrun enligt ID-kontrollanten och svart enligt "utställningsdomare som är bra på färger." Jag tycker själv att han är svart, han är nog mörkare under manen.

AnnaLundin
0

#6 många IDkontrollanter är fega med att skriva svart, det är tydligen väldigt exotiskt och ovanligt med svarta hästar. Oskyldig Likväl är det ganska gott om dem…

Annette
0

#7. Vi var inte överens, ID-kontrollanten och jag, men jag gav mig. Jag skall göra om det på honom, är ID-kontrollant själv nu.Flört

Linnah
0

#8 Med tanke på den stam han har, så KAN han inte vara annat än svart. :) Han har en far som är homozygot för svart och en mor som är svart. Det finns ingenstans där det kan komma brunt ifrån. En ordentlig id-kontrollant hade kunnat fråga vad det var för färg på föräldrarna om den var osäker…

Annette
0

#9. Mamman stod ju bredvid när ID-kontrollen gjordes. Hon var inte heller svart, enligt kontrollanten. En icke shettis-människa, kanske jag skall tillägga.

[Anna-N]
0

#1. Han är svart. Flera av mina svarta har samma nyans efter en sommar i solen ;-). Under manen och pannlugg, bogen brukar de dock vara riktigt svarta.

Har träffat på flera fall när man varit ute och ID-kontrollerat där det är solklart att de är en svart shetlandsponny men de som tidigare gjort signalementsbeskrivningen vägrar (icke shetlandFlört) att skriva svart. De är istället bruna eller svartbruna. Så det är säkert vanligt att många står felreggade i sin färg.

Linnah
0

#10 *suck* Typiskt. Det är då man får utbilda dem! ;)

Fast jag hade nog sagt tack och hej då, och bett en annan kontrollant komma ut. Får du betala för båda så blir det ju ändå billigare än att betala en, betala regpapprena, betala en ny och betala för en ändring i registret.

Annette
0

Nu kan jag ju som tur är göra om det själv. Han skall ändras till valack också.

Men det är nog att rekommendera att anlita shetlandsintresserade id-kontrollanter till shettisar. Även om man tycker att det inte borde spela någon roll.

Charlotte-Aveback
0

#13: Det låter som ett bra råd att försöka anlita shetlandskunniga ID-kontrollanter! Det är ju viktigt att det verkligen blir rätt, både vad gäller frågor kring den genetiska förärvning ponnyn har men också vad gäller färgindelning på utställningar, m.m.

Kratern
0

#14 När du nämner färgindelning på utställning.

Personligen vill jag inte ställa ut en "brun" ponny bland dom svarta på en utställning. Så för min del får det gärna stå brun på en ponny som faktiskt inte är helt svart.

[Anna-N]
0

#15. Men man ska väl inte skriva brun bara för att slippa gå i svarta klassen på uställning om ponyn är svart. Oftast så är en shetland inte kolsvart utan har inslag av bruna nyanser.

Är man en bra och noggran ID-kontrollant kanske man ska be att få se stammen på den aktuella hästen och från den utgå om föräldrarna tex. är homozygot svart om man är osäker. Därför tror jag det är viktigt att det är en kunnig kontrollant på just Shetland som utför kontrollen. En mörkbrun häst och en svart häst tycker jag man ser skillnad på. Titta bla. runt ögon och mule, ljumskar. 

Precis som #14. skriver så är det ju viktigt att färgen är rätt.

Kratern
0

#16 Naturligtvis kan man inte skriva brun OM hästen är svart.

MEN jag tycker att det är lite väl mycket brunt i Shetlandsponnyns "svarta" färg. Det accepteras helt enkelt för mycket brun nyans i den svaarta färgen.

Ta bara bilden i #1 som exempel. Den ponnyn är ju inte svart!

Milla
0

#17 jag måste nog hålla med dig

nu är jag ju inte shettis människa i grunden och jag har svårt för att fatta att en svart shettis är just svart, på dom stora hästarna är det mycket få som är just svarta och det hänger med. Likadant är det med skäckarna (det tänker jag inte gå in mer på för jag fattar fortfarande inte)

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-Aveback
0

#17: Jag kan hålla med dig om att det ibland föreligger förvecklingar kring just den svarta färgen på shetlandsponnyer och att det kanske vore önskvärt med en lite bredare syn på den.

Men det ligger nog en hel del i det som Cattis skrev i en annan tråd, att shetlandsponnyerna i Sverige färgbestäms utifrån deras genetiska färganlag - inte hur det nödvändigtvis ser ut för ögat. Att sedan inte alla ID-kontrollanter är så noga med detta (eller helt enkelt inte förstår detta) är ju lite olyckligt …

Annette
0

När jag har varit ute och Id-kontrollerat och varit tveksam, har jag vid några tillfällen tagit med mig pappren hem och ringt till någon som är duktig på just den rasen. Var på ett russ där det inte stämde alls med reg.beviset, ringde då en russuppfödare och fick hjälp. Hästägarna brukar vara tacksamma över att man är noggrann och lägger ner lite tid på just deras häst.

[Anna-N]
0

Nu när det diskuteras svart med brunt inslag. Vad skulle ni säga att denna häst har för färg?. Visst svårt med bilder men den är ganska överens med verkligheten.

Milla
0

hm ja jag hade ju sagt mörkbrunOskyldig men den är säkert reggad som svartGlad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Linnah
0

#21 Definitivt svart. "Shetland-svart" i alla fall. ;)

Charlotte-Aveback
0

#20: Det låter som ett väldigt klokt tillvägagångssätt!

Cattis
0

#21 Alldeles svart. Genetiskt svart och inget annat, sen vad det kan se ut som är totalt ointressant.

#X Jag begriper inte varför man skall stirra sig blind på nyanserna. Antingen är hästen svart eller inte, och bara för att den är solblekt eller bara inte helt kolsvart (få, mkt få är kolsvarta) så betyder det inte att den har en annan grundfärg. Shettisen har dessa nyansskillnader i den svarta gärgen, men GENETISKT är de svarta, oavsett nyans.

En människa som är brunett, vars hår bleknar i solen, vädret eller med åldern - är likväl brunett livet ut. Enkelt.

/Cattis

Kratern
0

#21 Har själv en med den färgen och hon är reggad som svartbrun. Själv skulle jag sagt mörkbrun.

Cattis
0

#26 Jag tycker det är synd att svartbrun används så ofta och så felaktigt. En svartbrun är en egen färg, ingen nyans av svart. Precis som en dobberman är svartbrun och en flatcoated retriver är svart.

Det är en himla skillnad på mörkbrun och svart, både visuellt och genetiskt.

/Cattis

Hanna-D
0

För att återgå till ämnet, jag har bilder på ponnyn Ahnna ska låna. Jag har sett den vid ett flertal tillfällen och jag tycker inte att den är annat än brun.

Cattis
0

Hur kan man vilja regga shettisarna felaktigt bara för att man vill färgbenämna dem efter vad man ser och inte efter vad de ÄR? Är det inte viktigast vad de egentligen HAR för färg?

Jag tycker det är lite trist att ID-kontrollanter inte tar större ansvar. Många shetlandsintresserade/shetlandsuppfödare är kontrollanter och skriver ändå mbr eller svbr istället för svart - för att de TYCKER att det är en bättre benämning. Det handlar inte om tyckande, det handlar om genetiska fakta.

/Cattis

Hanna-D
0

Som föl (ca tre veckor).

Cattis
0

#28 + 30 Ja den där är inget annat än brun.

/Cattis

[Anna-N]
0

#25. Japp, precis så är det. Genetiskt.

#.Skulle alla svarta registrerade shetland vara bruna istället, så tror jag inte det skulle finnas många svarta.

Alla mina svarta är "bruna" mer eller mindre efter en sommar i solen. Men de ID-kontrollanter som inte är ett skvatt insatt i rasen, då är det totalt ointresserade av att skriva svart. Tycker det är så synd. Är man tveksam så måste man ju utgå från stammen på hästen och där kanske enbart de som är vetande på rasen kan just den biten.

Sen hör man ju uppfödare som vill ha sin svarta till svartbrun. Varför?.

Just ponnyn ovan får man alltid höra att hon är inte svart. Men genetiskt kan hon inte vara annat.

Charlotte-Aveback
0

#21: Ett typexempel på en klassisk svart shetlandsponny - och en riktigt vacker sådan, dessutom! Glad

#28 & 30: Utan tvekan en brun fölunge! Vilken sötnos! Glad

AnTeX
0

Svart eller mörkbrun?

Cattis
0

#34 Nu råkar jag ju veta hur Roxiti ser ut i verkligheten iom att jag sett henne live så många ggr, men ja hon är svart.

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

#34: Utan tvekan svart.

Hanna-D
0

#21 Den bilden har jag inte sett förut men hästen känner jag igen och den är otroligt vacker! Glad

AnTeX
0

35 36 tackar då vet vi vi har alltid velat fram å tebax;)

ännu en bild på huvvet:D men nu vet jag jue att hon e svart;)

[Anna-N]
0

#37. …och dessutom svart! :rofl:

AnnaLundin
0

Jag har också haft svarta stonsom jag fått stånga mig blodig för att få folk att fatta att de verkligen VAR svarta..

Charlotte-J
0

Här kommer en bild på en "lätt" brun Flört Alltså lätt att konstatera att han är brun.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Här en bild på en mörkare brun.

Amor vincit omnia Kyss

Margareta
0

#34  #38

Fina bilder Anton, syns att hon har det bra hos Dig!!!'

Kramar från morsan till hästen, för Du vill väl inga ha…Flört

Numer pensionär i Nynäshamn

AnTeX
0
Lauth
0

Bild på ett väldigt brunt sto.

Man ser tydligt den svarta manen och det svarta på benen. Nästan ett skolexempel.

Tyfon
0

detta är en brun ponny!!!

FeliciaS
0

#0 En brun häst har inte alltid svarta ben (men mörkare ben)…, men svarta skyddshår (man och svans).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rose-Marie
0

Denna lilla kille var brun som föl och är därmed reggad som brun men uppfödaren själv säger han är svartbrun nu. Kan de ändra färg som vuxna?? Pappan är brunskimmel och mamman är brun.
Vad är det som utmärker en svartbrun?

Rose-Marie
0

Här kommer en till bild, dock var han lite blöt. Han är ju mestadels svart men har lite bruna partier såsom bak på låren, lite på mulen, lite på magen.

Cattis
0

#49 Jag tycker din häst ser ut som en vanlig svart jag. Men han är ju blöt, så han kanske är mörkbrun?

En svartbrun är helt svart, förutom att den har rödbruna tecken, på baksidan av låren, runt mulen, bakom öronen och i ljumskarna m.m. Som en black o tan hund typ dobberman - alltså så skapra rödbruna tecken mot det svarta.

se bilden nedan:

/Cattis

Rose-Marie
0

Får väl se hur han ser ut till sommaren. Men han är nog svartbrun.

Emelie.Videll
0

mycket brunt va det här! men vad är skilnaden på mörkbrun och brun?

Är det inte så att den med "skiftande" kroppsfärg är mörkbrun som #45

/Emelie :)

Cattis
0

#51 Jag tvivlar, på ena bilden där man ser hela honom ser man inga tydliga bruna texken på mule ex. Och de syns även i vinterpäls som du kan se på bilen jag lade in ovan.

/Cattis

Rose-Marie
0

#53 Här kommer en bild till. Han kanske är svart, för i dagsläget är han ju mest svart men skiftar liiite i brunt på magen, på baksidan av låren och framsidan på bröstet. Men hur kunde han vara så brun som föl?

Rose-Marie
0

Här är en bild till. Där hade han inte så mkt päls.

Cattis
0

Jag tycker ändå han ser svart ut. En brun ser ut som nedanstående då de är föl, gjorde din det?

/Cattis

Rose-Marie
0

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men uppfödaren sa att han var lika brun som nyansen i manen.

Cattis
0

Ja, men grejen är att det är ett enormt vanligt fel folk gör - tror att de svarta är bruna eftersom fölen kan vara väääldigt bruna i sin fölpäls. Men det är inte riktiga bruna för det. Ibland är det såklart brunt, men mkt ofta svart.

/Cattis

Rose-Marie
0

Ja, för mig gör det ju inget om han är svart. Svarta minin finns det ju inte så gott om (iaf om man jämför med standard).
Uppfödaren är id-kontrollant så hon får väl bestämma nya färgen när jag köper honom till sommaren.

Jag tackar för all information jag fått.

UG
0

http://www.gindemo.se/mindy.htm

På den här sidan ser ni mitt bruna sto. En av de få jag sett som har "mjölmule" Mulen blir kritvit på vinern.

parkorning1.JPG 

Den högra är brun.

Ahnna
0

OJ, vad länge sedan det var jag hade internet!

Tack till er som "hållt er till ämnet", men det blev en intressant diskussion om svart också! Räcka ut tungan

Nu blev det inte den "skumt bruna" pållan jag fick låna, utan det blev hennes halvsyster istället, som är mörkbrun eller möjligen svartbrun. (Ser ut att ha en svart "filt" över sig, med gul mule, gult i öronen och betydligt brunare under magen och på benen. Man och svans skiftar i svart och brunt.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

susanne-s
0

här ser man tydligt det bruna, i det svarta fölets päls

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se