Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1907 ggr
QuickStep
0

Sele och tillpassning

Kanske några av er känner igen mitt trådval men jag har fått superhjälp av många här inne med selen o vagnen och allt. Nu har jag inga shettisar kvar men dock russ.
kolla gärna på min sele i denna tråd o kom med råd. Jag ger snart upp för jag verkar aldrig få till det…
http://gotlandsruss.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0654d5ce-2099-42e2-adbd-977a09326182

QuickStep
0

åh halshugg mig inte för jag har rykt och klippt manen på mitt russ. jag trodde inte det va lika förbjudet som jag vet att det är med shetlandsponnyer. Men jag har alltid haft halvblod så jag tycker det är så lättare med kort man.

exitingsvillemo
0

rent spontant efter att ha kikat igenom tråden, så håller jag med det som skrivits inne på gotlandsrussajten.

Svängeln sitter för högt på rockarden, det bör åtgärdas för att draglinjen ska bli korrekt.

Draglinorna ska sitta under skakeln i samma linje som skakeln.

Läckert bett förrestenFlört

h00jff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De sista bilderna ser i princip bra ut tycker jag. Möjligtvis att draglinorna skulle kortas ett hål, men det kan bero på att du står lite i nerförsbacke, eller att du står still. Jag skulle också flytta ner svängeln.

Bifogar bild på mitt ekipage, där svängeln sitter lägre.

Fagerljung
0

#3 Tips: Höj bakselen.

Ninnii
0

#3 Vad fina ni är!

SofieN
0

#1 Men manen var i varje fall fint ryckt och klippt ;)

h00jff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Tack för tipset! Den ska kanske sitta lite högre. Tycker det är svårt på shettisar, de är ju så små och proportionerna stämmer ju inte jämfört med stora hästar. Har fått lära mig att bakselen ska sitta en handsbredd under bärbensknölen… Men det blir ju inte riktigt rätt på shettis! (Och vad är nu en handsbredd, manshand eller kvinnohand?!)

Bifogar en bild till…