Ston som kastar
Ville inte kapa en befintlig tråd, så startar en ny istället.
Att ston kastar tidigt i dräktigheten, kan ju bero på avvikelser hos fostret osv.
Men ston som kastar väldigt sent i dräktigheten? Hur kommwer det sig? Borde inte stoet kasta tidigare om det var ngt fel på fostret, eller kan det dra ut på tiden hur långt som helst?
Ett sto som föder ett döfött föl, kan det också bero på avvikelser från det normala hos fostret? Även om fölet, när det kommer ut ser helt normal ut?
vet inte vart jag ska lägga tråden riktigt, flytta den om den ligger fel.
Jag hade ett sto som kastade ganska sent, har för mej det var två månader kvar. Veterinären påstod att fölet var för stort för hennes kropp. Jag hann tyvärr aldrig se fölet för hon kastade på djursjukhuset då hon utvecklade hyperlipemi i allt detta. Denne veterinär påstod att fölet aldrig skulle klara av att vända sej. Men å andra sidan påstod han också att min häst var smällfet vilet tydligt kunde ses efter kastningen att hon inte var. Så fölet var troligen enorm och stoet såg väldigt fet ut då visst. Men hon var väldigt tunn när jag besökte henne efter kastningen.
Nåväl. Det finns saker jag lärt mej om kastning och det ena är abortvirus. Sen finns det olika andra infektioner som kan orsaka kastning. Sen kan mögligt/dåligt foder vara en orsak. STRESS är en grej jag tror mkt på.
Vad jag själv tror med mitt sto ovan var och med medhåll av egen veterinär var att hon hade en infektion i livmodern sedan tidigare fölning eller betäckning som hängt kvar och växt sej stor. Tyck att det är långsökt om ni vill men då hon ett år blev betäckt på fölbrunsten pga hingstägaren övertalade mej så tog hon sej inte på denne utan på kommande brunst. Fölet som föddes hade aldrig varit frisk. Inte en enda dag kan man säga sen hennes första dag tills avlivningen vid 3 års ålder. Stoet betäcktes igen året efter fölningen, fick dvs vila ett år. Tog sej inte direkt. Det är med denna dräktighet hon kastar fölet vid 9 månaders dräktighet. Efter kastningen hade hon en så stor infektion i livmodern att det inte kunde uppkommit av kastningen då veterinären sa att fölet var fin. Vore skillnad om fölet varit död där inne några dagar. Dock var ju fölet stort men min vet här hemma håller på min historia varav jag ALDRIG betäcker på fölbrunsten igen. Och för en veterinär att döma som aldrig ser små små shetlandsföl så som uppfödaren gör kan ett shetlandsföl verka vara stort när den är normal.
Så det finns nog flera skäl till kastningar. Detta var mina teorier.

Jag efterfrågade och har även läst lite om en del i detta med sent kastade/dödfödda föl.
Ett sto som bär på bakterier ( som inte ska vara där ) kan kasta fölet och/eller föda dödfött föl. Lever fölet kan det vara mycket svagt och senare dö.
Därför är det av stor vikt att man som ägare behandlar sina ston om de bär på smitta/bakterier.
Skickar man dessutom ett smittat/sto som bär på bakterier till hingst ( och allra helst som i mitt fall ) på fri-/betäckning är risken att hingsten smittas. Så vart det med min himgst.
Han smittades, fick godartad beskällarsjuka och vart obrukbar på (om jag minns rätt) ca. en månad.
Och ja…jag vet att stoet smittade honom.
så OM ens sto kastar så är det alltså nödvändigt med en grundlig undersökning och bakteriprov på stoet? Ja det låter ju mycket logiskt och väl värt att informera alla stoägare om.
Om jag förstår er rätt så är den rimligaste orsaken till en sen kastning, ngt problem med stoet tex bakterier.
Medans en tidig kastning kan bero på avvikelser på fostret/eller fel hos stoet.

Jag har fått lära mej att stoet kastar om fölet dör i moderlivet, dvs ett dött föl föds fram. Anledningarna till kastning kan nog vara många. Jag finner viss tröst i att det ändå alltid finns en anledning - naturen är vis.
En tidig tillbakabildning av fostret, dvs stoet har varit dräktig men föder inte fram något, kallas resorbering.
Det kan kanske vara bra att använda sej av termernas riktiga mening, för att undvika onödiga missförstånd..?
#4 en kastning är ju en kastning. resorbering är ngt helt annat, det vet jag

I år hade vi ett sto som nedkom en månad för tidigt, fölet levde ett dygn, och var mkt svag, nu har vi troligen fått en förklaring till detta då modern står med en stor tumör coh missbildning i livmodern, antagligen har hon kastat för hon ej klarade att bära det längre, men fölet var så pass klart att den levde,
det finns så många teorier om varför ston kastar, oavsett varför är det alltid tråkigt naturligtvis..

De kan även kasta om de får abortvirus och kastar då i sen dräktighet
#7 det stödjer ju teorin att om felet beror på stoet kastar hon sent, om felet beror på fostret så kastar hon tidigare…

Ja precis :) Kom och tänka på det då vi ahde föreläsning om det (har läst avelskurs, snacka om attd et är favvo ämnet :D) och det är ju i de två sista månaderna som kastning pga abortvirus. Vet inte om man kanske inte tänker på att det kan vara det på ponny då det oftast drabbar vbl och fullblod pga smittspridningen.