Hur mycket grovfoder?
Hur mycket grovfoder ger ni era shettisar?
om jag nu får hem en shettis i vinter kommer den gå med min c-ponny som är dammallergiker och måste äta hösilage. vet inte hur jag ska fördela riktigt för han ska äta 10-12 kg om dagen och då behöver jag egentligen lägga ut så han äter 6 kg/dag i hagen (resten inne)…då äter ju shettisen det med (måste ju lägga till henne me när han får). om hon då äter ca 4.5 kg (hon äter nog itne lika fort som Peppe) så har hon fått i sig jättemycket av dagens mat så vad ska jag ge henne sen? Funderar på¨att fodra med halm inne så hon ska få lite mer att tugga på än om jag ger hö (det jag har är jättehöga värden i). jag kan minska till 4.5kg ute men de blir fortfarande mycket…sen har jag inte så mycket hösilage heller för den delen för vi fick bara köpa 40 balar (à 40kg = 1600kg) och Peppe kan vekrligen inte äta nåt annat än hösilage…får nog ringa och tjata om att få köpa lite mer…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mina har helt och hållet fri tillgång på ensilage och äter så mkt de vill. Jag hade låtit shettisen äta vad den ville.

Funkar det utan att den får fång eller blir för tjock? DEtta stoet är ju dräktigt oxå så jag vill ha koll…
mina har också fri tillgång på ensilage. Även fångstoet och hon mår bra
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#2 Är de bara vana vid det så brukar det gå bra. När jag fått hem ngn som inte varit van vid det har de ätit mkt i början, men det avtar rätt snabbt. Är de vana vid att alltid ha mat så tror jag inte att de äter mer än vad de behöver. Även mina som har varit dräktiga har haft fri tillgång.

Våra har fri tillgång till ensilage och det är bara i början de står där och äter i ett sen så lär de sig att det alltid finns mat och de äter bara när de eg är hungriga eller vad man ska säga..

ger ni ensilage? jag har hösilage som är torrare. har egentligen inte möjlighet till fri tillgång men hon kanske kan haka på Peppe med hans 6 kg ute?

ja eg finns det inget som heter hö ensilage är ju vi hästfolk som har döpt det till det ensilage som ensilage enda skillanden är ju ts halten ;-)

Ja men om bi ger ensilage är det ju mycket blötare=hästen måste äta mer. jag har ett hösilage med hög TS (över 60%)

Fri tillgång vanligt hö. I.o.f.s lite inblandat halm i.

ensilage har en ts upp till 40%, hösilage upp till 85 sedan är det hö! Vi har fri tillgång på ett väldigt torrt hösilage på ts 82% till lösdriften och hö till uppstallade hästar. ettårs hingsten som står inne får så mycket han äter upp ca 3-5 kg per dygn. - han äter gräs ff hela dagarna och nobbar höt jag lägger ut.
ts på 60% är inte så högt. det är ganska normalt "hästfoder"
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det är lite olika .. Vi packar 2 stora svarta sopsäckar fulla (rymmer kring 6 kg!!) + en överfull IKEA kasse med hö som rymmer kring 4kg, minst(!!), och delar detta på 5 ponnyer. 2 shettisar och 3 russ. Sen höet som min häst, Flamman, äter på kvällen är lite olika, beroende på hur hårt vi har tränat. Och ger ganska mycket krafft foder, så behöver ju inte överdriva med höet på kvällen.. Men ger hellre mycket hö i hagen, så att dom håller värmen bättre då det är kallt.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

#11 varför gör du så? är det inte bättre att ha en fast foderstat? och höet är väl för guds skull viktigare än kraftfodret…
#10 ett normalt hö i sverige ligger på 84% ts. det är ju inte TS som huvudsakligen bestämmer om det är hö eller silage. silage är konserverat foder, hö är torkat. så antingen eller.
Ingen som ger sina shettisar betfor och havre?

# mina shettisar får betfor och havre om de nu ska äta kraftfoder , de kan även få vetekli , + mineraler då

Mina får havre och melass. Samt mineraler.

#12 tror du att hösilaget torkar inne i plasten!.. självklart är hösilaget torkat liksom höt men inte lika mkt och det är heller inte blåst. På lantbruksskolan sa dom att hö är ts 85. men dom kan ha fel liksom jag… hösilage är plastat foder. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Mina får 3 kg hö + fjolårs hö ute ( 1 bal på 2 halvblod och 3 shettisar) lucern hackade strå, betfor + mineraler.

#16 javisst är det torkat, och hö är torrare. MEN den stora skillnaden är att silage är konserverat. som du säkert vet så börjar föruttnelseprocessen så fort du öppnar en silagebal, medans hö ju uppenbart ligger helt utan plast.