Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 1320 ggr
kajsa-kavat
0

Vilda fick en hingstunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilda af Jäboruder fick en liten svart hingstunge kl. 20.00 i kväll. Allt gick otroligt fort och lätt. Tog in Vilda vid halv åtta och märkte ingenting. Tio i åtta tittade jag på övervakningen/TV:n och då var förlossningen i full gång. Åtta är "lillbusen" född.

PP
0

Massor med grattis!! Vad skönt att det gick vägen, hela vägen, fast Vilda skrämde oss alla för några veckor sen…

Charlotte-Aveback
0

Grattis!

shettismaffian
0

Stort grattis, vilken sötis

Pyttis
0

GRATTIS! Skönt att allt gått bra.

exitingsvillemo
0

vilken otroligt svart liten bäbisFörvånad jättefin, verkligenSkrattande

Men är det en Vipke-avkomma? Hur är det med dubbelgula hästar, lämnar inte dom alltid ett gult anlag? Iåfall borde ju bäbis vara gulsvart till färgen?! *förvirrad*

JennyR
0

Grattis!!! :-)

kajsa-kavat
0

"5 Jag är jättedålig på det här med färger, men antagligen blir han gulsvart. Vi får se när han torkat ordentligt så kanske man ser lite bättre.

exitingsvillemo
0

#7 nu har jag läst på liteFlört eftersom jag är lite av en färgnörd, så tycker jag detta med färger är jätteintressantSkrattande.

Jo det är så, en dubbelgul häst (som Vipke) lämnar alltid ett gulanlag till sina avkommor, så man får gratulera till ett gulsvart fölSkrattande

Annelie-P
0

Det lät ju som en exemplarisk fölning - grattis till hingsten!

Frida-E
0

Vad skönt att allt gick bra. Stort grattis!

Gosa
0

GRATTIS , såå underbart att allt gick väl…

Anna-72
0

Underbart och med speciell färg då. Längtar till du sätter in bild på han torr. Gillar färg, kan dock inget. Grattis till killen

runas
0

Grattis till liten läcker kille! Skönt allt gick så bra.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

sanne
0

Stort grattis. skönt att allt har gått bra med Vilda !!

zettan
0

Stort grattis till fölis. Vilda skrämde oss rejält för några veckor sen. Så de måste kännas jätte skönt för er. Stort grattis en en gång

monzun
0

Stort grattis till nykomlingen.

veronica-olsson
0

Grattis!

Ninnii
0

Grattis!

Ellen89
0

Stort grattis! Visa garna flera bilder!

Minsanne
0

Åh vad roligt … grattis! Skönt att allt gick som det skulle

[Anna-N]
0

Grattis! Så skönt att allt gick bra!

kajsa-kavat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar upp en ny bild på "underverket". Här ser man klart och tydligt det gula håret i öronen, alltså är han gulsvart. Rätta mig om jag har fel.

En riktig piggelin är han. Har vägt honom idag och han vägde 12,6 kg.

"20 Ja det är skönt att det är över, jag har varit ganska orolig faktist. Men allt är bra, och hoppas att det förblir så också.

icansson
0

22# gulsvart? hur ser en sådan ut?Tungan ute Har ju själv ett föl som e svart med rejältgula tussar i öronen.

SofiaChristina
0

Grattis till lillkillen.

Jannie
0

Stort Grattis till det fina fölet!

PP
0

Det kan vara svårt att färgbestämma en gulsvart, eftersom gulanlaget har liten effekt på svart färg. Tänk på hur en gulbrun ser ut: blekt till gul (ljus till mörk) på kroppen men med bibehållna svarta ben, öronbrem, man och svans.

Gulsvarta kan ha ljusa hår i öronen, men det kan även förekomma på vanligt svarta. Huvud, man, svans, ben och ryggens mitt kan vara mörkare, men om det är en gulsvart som är väldigt svart kan även det vara svårt att se. Ögonen på hästar med gulanlaget är ofta ljusbruna, men inte alltid.

I det här fallet råder det dock ingen tvekan, eftersom man vet att fadern är homozygot för gulanlaget. Flört

Trine
0

JätteGrattis!

Minsanne
0

Vildas mamma Oida fölade idag också en hingstunge och för stunden svart. Men han måste ju bli gulsvart som Vildas barn. Vipke är pappa till denna också

kajsa-kavat
0

"28 Stort grattis Anne, vad roligt. Har allt gått bra ?

Har du någon vuxen shettis som är gulsvart ? Det vore väldigt kul att se hur dom ser ut dom gulsvarta.

icansson
0

grattis!!! har ni fler föl att vänta efter vipke?

Kraka
0

Stort GRATTIS till småttingarna! Glad

Emma-Andersson
0

Grattis!

Hanna-D
0

Grattis! Skönt att allt gick bra.

Elinor
0

GRATTIS!