vita tecken
Varför finns det inte vita tecken på shettis? En fux med vita strumpor reggas ju som rödskäck, varför?
En liten undran…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
vita tecken på benen vet jag inte så mycket om, så det låter jag vara osagt och lämnar över till ngn som kan mer.
Vita tecken i ansiktet finns, även om det är ovanligt.
Exempel är Menno, avelshingst på stuteri Jäboruder, han har en riktigt fin bred bläs och verkar också nedärva mycket teckning i ansiktet till sina avkommor.
Det finns ett fåtal shettisar med strumpor, som inte är reggade som skäck. En skäck måste ju ha minst en skäckförälder.
Huruvida dessa ponnyer, med strumpor är felreggade, vet jag inte.
#1 Vilken källa har du som anger att det finns ett fåtal shettisar med strumpor som inte är reggade som skäckar? I vilken omfattning förkommer det?
Veritas odium paretFörvånad
#2 som sagt så vet jag inget om vita tecken på benen. Men det finns shetlandsponnyer med strumpor som inte är reggade som skäckar.
Hittills har jag bara stött på 2, vilket för mig är ett fåtal.
Men som jag tidigare skrev, så vet jag inte om dessa hästar är felreggade eller inte.
Eller vad var det du funderade över?
Smedjenäs Edvind är ett exempel på en sådan ponny.
Han är reggad som fux. 3 vita strumpor samt bläs.

Gläntans Norton har också vita tecken på 3 ben men står ändå som fux.
vi har ett sto här, vår Wendy som har en vit kota bak, hon är svart, har ren svart stam ! men det är lite kul m det lilla vita :)

Jag har inte den blekaste men kan det vara så att deras ena förälder KAN vara skäck? Båda ovan nämnda hästar har ju skäck längre bak…
Det finns ju skäckar med ytterst lite vitt….
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#6 Norton har ju Orkan bakom sig, men han har inte lämnat några skäck avkommor, så det är ju lite lustigt. Hans mamma är väl "enfärgad" har jag helt för mig.
#8 Titta riktigt noga =) Orkar är Morfar… så mamman måste ha vita tecken för pappan till Norton är Origo
OM han ska vara skäck dvs =)

ja vet !jag har inte sagt att han är skcäk för det tror jag inte, men jag har sett norton många gånger och han har fina vita tecken, men som sagt inga skäck avkommor m enfärgade gör väl att han ej är det själv.
men det är kul med lite tecken på våra små !
Junibacken har ett vackert sto, svart med hel bläs, hon är väldigt fin :)

Varför ska det vara så omöjligt att det förekommer (om än väldigt sällan) vita tecken på benen hos ickeskäckar av shetlandsras..?
Undrar jag som är lite allergisk mot kategoriska uttalanden och generaliseringar. 
#10 Fattade det som att du sa att Orkan skulle lämna skäck genom Norton… =)
Har inte själv sett detta sto, bara hört talas om henne
Hej!
Shettisar räknas som skäck om de har 4 vita fötter. Vit fläck på kroppen räknas inte som skäck. Inte heller skäck med två enfärgade föräldrar. För att kunna vara skäck måste den ena föräldern vara skäck.
Mvh/Tove
Svar från SH angående skäck eller inte.

#13 när jag gick ID kontrollant kursen, så sa en välkänd domare i vårt land, som höll i kursen.. att om en shetlandsponny har ett vitt ben högre än kotan, alltså över kotan är den skäck.. Men då ska man ju kanske veta vad som finns bakom.. lite underligt att man ska tänka så.. har just nu inget bra kort på wendy men hon har vitt upp till kotan på v bak., det roliga är att hennes föling från i år är väldigt ljus på samma bakben, INTE vit, men de andra tre benen är väldigt mörka, lite kul !
#14 våldsamt ovanligt, vet jag inte. Men det är mer ovanligt med tecknade shettisar än otecknade =) ansiktsteckningar verkar dock förekomma oftare än ben-teckningar.
Ingen skulle bli gladare än jag om det kom fler shettisar med teckningar på benen. höga strumpor är hur fint som helst =)
#10 ja hon är läcker! Aldrig sett en svart shettis m bläs förrut så det var kul.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Det är väl helt enkelt så att det anlag som ger vita strumpor eller andra tecken på benen är mkt ovanligt hos shetlandsponnyn. Därför har man generellt sagt att hästar med höga strumpor är skäck. Eftersom det är det dom har visat sig vara i många fall, minimalt teckande skäckar.
Givetvis måste man se på föräldrarnas färg och möjligheten att dom kan vara felreggade osv.
Tecken i ansiktet är vanligare och är inte en indikation på att ponnyn är skäck.
Har ett exempel tyvärr är han "bara" en a-ponny 
En musblack med stumpor…. Han är skäck även om de inte syns. På sommaren har han två 5 kronors stora vita fläckar på var sida om manken. Vintern syns de inte

min fux har en riktigt bred bläs.
vita tecken på benen vet jag inte om jag sett på shettisar, faktiskt.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Min hingst Almnäs Flis är mörkfux, stickelhårig med stjärn, en fläck på norsyggen har han fått som vuxen.Flis mamma hadde bläs. Flis ger mycket tecken, ifjol fick jag t,ex. ett stoföl med stjärn o strimbläs och ett stoföl med bläs. Kul när man får lite tecken på fölen!
#21 visst är det kul =) Tänk vad en bläs kan göra