Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 1725 ggr
h00jff
0

Rätt tillpassad sele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick tips om att min baksele sitter för lågt i en annan tråd. Blev då inspirerad och tänkte att jag kan fråga alla er körkunniga människor om vad ni tycker om tillpassningen av selen.

Tycker att det är ganska svårt att passa till selen, då alla tips och råd som finns gäller större hästar.

h00jff
0

Snett framifrån

h00jff
0

Stillastående

h00jff
0

… och bakifrån!

Fagerljung
0

Förutom det med bakselen ;-) Så är vagnen för liten. Du behöver längre skaklar. 50 cm från svängel till has, du ser ut att ha mindre.

h00jff
0

#4 Jag läste 30-40 cm här på sidan någonstans… Någon annan som vet?

UG
0

#4 Jag tänker lika som du, att vagnen är för liten.

Idealet är att sitta i ponnyns rygghöjd, kusken på bilderna sitter lågt.
När jag ser på bild #2 undrar jag vad som kommer att hända om ponnyn sparkar bakut. Blir kusken träffad på knäna eller i magen?

#1 Din ponny är jättevacker och ditt sele ser kalasfint ut!

30-40 cm mellan bakben och svängel kan jag ha i min vagn, eftersom det är ett sparkskydd. (se bild) Utan ett rejält sparkskyd skulle jag rekommendera ett längre avstånd.

h00jff
0

#6 Tack för förklaringen! Jag kommer att köpa en bättre vagn så småningom, så länge får den här duga!

StuteriSolo
0

Ser trevligt ut tycker jag, och så länge hästen inte får vagnen i hasorna vid körning så funkar det ju.

Hanna-D
0

Trevligt ekipage och kul att se en ponny som arbetar i så fin form.

h00jff
0

Tack, tack!

#8 Ingen risk att hon får den i hasorna, även om hon "sträcker ut". Men visst finns det risk för att hon skulle träffa (åtminstone i vagnen) om hon skulle slå ordentligt bakut.

#9 Ja, hon är otroligt tacksam att köra. Jobbar naturligt i bra form!