använda
Använder ni era avelston till annat också eller bara till avel. Mina går mest i hagen förutom någon ridtur eller tömkörnongsrunda ibland. Borde användas mer men tyvär…..
I normala fall så rids och körs mitt enda avelssto. Nu har hon ju sin lilla Orkan bäbis bredvid
det ena stoet går i hagen och får följa med på en och annan promenad, dock trivs hon mest med att bara vara.
Sto nr 2 jobbas en hel del dels under ryttare och sen även tömkörning, löshoppning och agility
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

De går mest i hagen. Men alla pysslas med och alla körs in och ev rids också in, därmed måste de köras/ridas emellanåt för att hålla det igång. Ett par ston används ngn gång varje vecka åtminstone, likaså unghästarna. Annars är det mest gos och kel och det "nödvändiga".
Det är mest tjejerna som fixar med kör o ridbiten. Själv sköter jag mest markarbetet/fodring/stall. Tur vi är flera!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hejsan!
Mitt ministo gör ja inte så mkt med just nu som att hon går på lösdrift. Men jag tar gärna dom på promenader på dagarna. De tycker det är så roligt att vara med ute. Du bockar och busar :)
Sen är det ju avel och utställning med som gäller :)
Flera av våra ston är ridna så det blir en o annan ridtur ibland för stalltjejerna.
Tyvärr ser ju våra vintrar ut som de gör så de fungerar inte att hålla ridning el. körning a´jour hela tiden under den här delen av året. Jättetrist.
Mitt avelssto körs av min hästskötare, och de tränar också lite agility. Hon är inriden också, men vi har ingen lagom ryttare för tillfället.
2-åringen, dvs avelssto to be, håller på att tömköras.
Mina ston rids några gånger i veckan. De tömkörs väl någon gång i månaden… Även föl och unghästar brukar promeneras med någon/några gånger i veckan.
Mina "används" också i tömkörning, körning, agility mm. Allt för att de tycker om att göra något (tur för mig)
Avelsstona tömkörs, körs, går promenader och Gazette rids av en granntjej ibland. Inte så ofta som man önskar kanske. Pyssel och kel blir det däremot mer av, både från mig, min mamma och alla barn i byn som är "förälskade" i shetlandsponnyer 

De går bara i hagen och äter. Hade jag varit hemma och haft tid hade det bivit lite körning oxå.
Tanken med min shettis är att hon ska visas till våren och försöka få henne dräktig. Barnen ska börja träna upp hennes kondis o jag också genom att hon får hänga med på mina ridturer med min ridhäst och longerlina emellan.Funkar hur bra som helst. Skulle vilja testa köra henne men eftersom jag ej har vagn går ju inte det. Köpte henne i våras så jag vet ej vad hon går för med vagn efter sig….
Just nu är jag inte hemma under dygnets ljusa timmar på veckorna, så nu blir det inte mer än det nödvändiga. Jobbar lite med tömkörning på helgerna, men tiden tryter då också.Hon går med som handhäst både när jag rider och kör min stora och tanken är att jag skall köra in henne….. Kanske, kanske blir det till våren….
Mina eller våra avel ston gör något enkelt i bland, rids då barnbarnen vill och underlaget tillåter. Försöker att åtminstone köra in alla som unghästar, sen kanske det blir dåligt underhållet, tiden, den lediga altså räcker inte till. Skulle villa göra mycket mera med de små.

3-åringen jag har i hagen nu ska köras in under vintern/våren. Är dräktig i 5:e månaden nu, så vi får se hur stor magen blir. Men så länge hon orkar så ska vi fortsätta med inkörningen och anpassa tempot efter hennes kondis.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#14 Är hon dräktig med Oliver?

Mina tre avels sto rids och tävlas i hoppning och dressyr. Vi håller också på med agility, körning och löshoppning. Jag är ute och går med min 2åring varje dag för hon har fel på sina bak knän så vetrinären sa att hon behöver gå i backar varje dag. vi är ute med våra små varje dag.
Mina avelsston går "bara" i hagen när de är dräktiga/har föl vid sidan. Samtliga är dock inridna och eller inkörda samt några även löshoppade och eller hoppade uppsuttet. Några har tävlat lite smått i hoppning och engelska ridklasser. De som jag i år valt att inte betäcka rids kontinuerligt hos sina fodervärdar.
Alla får oavsett vad de gör en massa kärlek samt i övrigt god omvårdnad. De jag har hemma går i lösdrift och bör därför inte borstas supernoga varje dag. Jag ser till att de håller sig hela och hyfsat rena med utredda manar och svansar samt att de blir friserade som inför utställning även vintertid.