Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2588 ggr
Pia-Lena
0

Utrustning vid hingstvisning

Ni som visar hingstar, vad använder ni att leda i, tränsets tyglar, grimskaft+delta, grimskaft med kedja eller något annat? Ange gärna för- och nackdelar.

Pia-Lena
0

Ingen som har något tips att komma med till en fullständig novis på området?

Annette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föredrar kedjedelta och ledtygel i läder. Nackdelen är väl att det kan vara lite svårare att justera dem vid uppställningarna än om man använder vanliga tyglar. Men tyglar blir lätt "fumliga" när man visar gångarter, så därför gillar jag inte det.

Nu visar bilden iofs en valack, men det kanske spelar mindre roll, det är utrustningen som skall visas Flört.

Pia-Lena
0

Den ledtygel du visar på bilden har den två kedjor som hänger ihop med tygeln eller är det ett löst delta?

Har själv en ledtygel i läder men den har bara en enkel kedja. Kedjan trär jag genom båda bettringarna och krokar sedan fast den i sig själv, några nackdelar med det?

Sedan en annan fundering jag har angående ledtygel i läder: När man står där på utställningsplatsen med sin normalt lugna och hanterbara lille hingst som plötsligt är allt annat än lugn då drabbas man säkert av akut handsvett, hur bra grepp har man då om en platt ledtygel i läder? Idiotfrågor kanske, men man vill ju inte stå där med en tappad häst.

sanne
0

jag har ibland själva ledtygeln genom bettringarna, alltså fäster i den bortre ringen, på den andra hingsten har jag en tunnare kedja, det är lätt att det blir "för mycket" om man har ett kedjegrimskaft..

Men huvudskaen är väl att det ser prydligt ut o att hingsten inte kommer lös.

ett exempel..

sanne
0

ett annat exempel..

Annette
0

#3. Det är ett löst delta. Ledtyglarna i läder kan bli hala, särskilt av glanssprayen. Men jag brukar ha med mig våtservetter som jag torkar av mina händer med.

Pia-Lena
0

#6 Har kollat runt lite och hittat någon sorts kedjedelta på Hööks, svårt att få någon uppfattning om hur grovt det är. Är det möjligen det du har?

Pia-Lena
0

#4 Är det en vanlig ridtygel du har på bilden?

Annette
0

#7. Den på Hööks är för lång för shettisar, jag har en sådan också men använder den inte på de små . A-C Hassling har ordnat den som är på bilden. Grovleken är densamma.

Hanna-D
0

Använder oftast ett lädergrimskaft med tunn kedja.

Pia-Lena
0

#10 har just varit ute och prövat din variant, hade redan ett liknande grimskaft, dock fann jag det lite svårt att korrigera honom vid uppställning när det inte finns något att ta i vid bettringen på hans högra sida. Hur löser du det?

Johanna-Granberg
0

Använder samma som Hanna, tycker de är jättebra.

Hanna-D
0

#11 Har inga problem att korrigera dem, vet inte vad du har för problem som du behöver korrigera?

Pia-Lena
0

#13 Jag menar när man ska ställa upp hästen framför domaren, då ska ju benen stå på ett speciellt sätt. När jag har kedjan spänd genom bettringarna  drar det liksom snett när jag försöker få honom att ta ett steg framåt.

Hanna-D
0

#14 Okej då förstår jag. Har inte haft det problemet. Om ponnyn vill vika sig åt sidan kan man ha ett spö att korrigera/hålla emot på den sidan den tränger mot.

Pia-Lena
0

#25 OK, Tack, får ut och prova.