Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1070 ggr
Gosa
0

Färgfråga

Hej,

Undrar om någon färgexpert här kan hjälpa mig med en färgfråga?

En kompis till mig har inatt fått ett Islandsföl. Mamma är svart och pappa är brun. Vid första anblick så trodde hon att fölet var fuxfärgat men nu när han torkat så är hon tveksam till det.

Han har nämligen blivit väldigt ljus, benen är typ helt vita, vita hovar, hela mulen är vit och han är rosafärgad runt ögonen???

Jag ska se om jag kan fixa en bild… Någon som har förslag, kan det vara fux eller möjligtvis Isabell?

Pheobe
0

Fux kan uppträda i flera olika lustiga nyanser. För att få isabell bör ju pappan vara gulbrun eller mamma gulsvart

Vad heter hingsten?

Gosa
0

Det är Garri fra Reykjavik

Pheobe
0

#2 Han är gulbrun och har lämnat gulbruna avkommer =)

Gosa
0

#3 Är han verkligen gulbrun? I WorldFengur står han registrerad som brun

Pheobe
0

#4 enligt mina islansvänner är han gulbrun och lämnar gulbruna avkommer

Gosa
0

ok, då är det ju lite spännande… det man funderar mest på är att fölungen är så ljus runt ögonen och rosa, inte mörk…

GE
0

Rosa runt ögonen vid födseln = fux eller isabell. Att hingsten skulle vara gulbrun är jag dock tveksam till. Jag tror att han är brun. Hans far är svart och på mödernet finns mestadels svarta och fuxar. Att han har lämnat gulbruna avkommor behöver inte betyda att han själv har ett gulanlag. Det kan komma från modern också. Den gulbruna hingst som Garri är far till har en isabellfärgad mor tex..

Har han lämnat gulbruna/isabeller/gulsvarta avkommor med ston utan gulanlag? Först då kan man säkert säga att han är gulbrun…

ninam
0

Jag har aldrig hört talas om att Garri skulle vara gulbrun. Han är brun. Sätt gärna ut en bild på fölet. Troligtvis är den fux.

Pheobe
0

En go vän till mej påstår att han är gulbrun men det stämmer kanske inte…

Jag tror att din fölunge är fux… men som nån annan sa lägg gärna i  en bild

Gosa
0

Det är en kompis till mig som äger sto och föl, jag ska se om jag kan få en bild av henne som jag kan lägga in Glad

exitingsvillemo
0

tittar man på bilder på Hingsten så ser han inte det minsta gulbrun ut. Han verkar vara så brun man kan bli.

Linnah
0

#11 Å andra sidan såg inte Bernstein särskilt gulbrun ut han heller, men vips dök det upp isabellföl…

MalinLarsson
0

Jag är 100% på att garri inte e gulbrun! Fölet är sannolikt en fux,

exitingsvillemo
0

#12 Bernstein ser ju bra mycket mer gul ut än Islandshingsten iaf.

Hanna-D
0

#14 Men inte som ung…

Gosa
0

Nu när han torkat riktigt så ser man att det måste vara fux ändå, fast ganska ljus i färgen. Här är en länk till Helens hemsida, där hon har några bilder på honom… kika lite extra runt ögonen där är han väldigt ljus i färgen Glad

http://www.skomakarns.dinstudio.se/gallery_38.html

exitingsvillemo
0

#16 vilken gobit, definitivt fux Glad

ninam
0

#16 Den är 100% säkert fux. Vilken fin fölunge och vilket blup!! 123 om jag räknat rätt:)

#12 Jag tycker att man såg bra på Bernstein att han var gulbrun (vet ej hur han såg ut som unghäst). Även hans son Ravell har en tydlig gulbrun nyans trots att han är mörk.