Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 5894 ggr
Pheobe
1

Benfråga

Kohasig och vinklad has, är detta samma sak?

Miija
0

Nu är jag absolut inte expert, men kohasig betyder att hasen är "svängd" inåt, mot varandra.

Vinklad has kan väl vara antingen utåt eller inåt.     *funderar vidare*…om det skulle vara "onormal" vinkel på andra hållet, tror jag det blir uttryckt som att den skulle vara "rak" i sina haser, eller tvärtom, givetvis.

Pheobe
0

#1 Jag har ett sto med något kohasiga bakben och hennes has är lite inåt, frågan är om man kan betäcka henne med en hingst som har en vinklad has

andaloce
0

Jag tror att vinklad has är när benet från sidan sett har "för mycket" vinkel, motsatsen blir alltså rak has.

Kohasig ser man bakifrån, vinklad has ser man från sidan. Rätta mig om jag har fel Oskyldig.

SaraDoos
0

Jag har fattat det likadant som #3 beskriver

Pheobe
0

#3 men oavsett är det ju ett "benproblem" och kanske dumt testa blanda ihop?

MadeleneJansson
0

Ibland hör man ju uttrycket väl vinklad has så frågan är ju om den vinklade hasen är negativ eller inte?

Pheobe
0

#6 en hingst jag funderar på har fått 7 på benen med omdömet vinklad has

andaloce
0

#5 jag skulle överväga att inte betäcka med hingst som har vinklad has, men sen är ju frågan om det handlar om mycket vinklad has, och hur kohasig stoet är, och om hingsten och/eller stoet fått den kritiken en gång eller flera gånger ?

Det är ju tyvärr inte alltför ofta som en hingst får bedömningen 9 på ben, vilket jag önskar på en häst. Men det har ju även med gångarterna att göra.

[Teddy]
0

Om hasen är väl vinklad så är den ju bra=väl. Man kan lika gärna säga bra vinklad has. Vinklad has uppfattar jag som ett negativt omdöme. Hasen är för vinklad.
Uttrycket kohasig är ett uttryck de flesta domare undviker - ingen vill väl att ens ögonsten ska liknas vid en ko?

F ö håller jag med, en vinklad has ses från sidan. För att göra en överdriven jämförelse: de flesta vet väl hur en vinklad schäfer ser ut?

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

högra bilden = kohasig

AnnaLundin
0

idealiska bakben

AnnaLundin
0
AnnaLundin
0
Annette
0

Jag skulle hellre välja en hingst med bra hasar till ett sådant sto.

[Billan]
0

En shetlandsponny med vinklad has har ofta väldigt bra rörelser.

Pheobe
0

#10 sådär mkt har inte mitt sto och hon är bara två så jag hoppas hon ändrar sej.

Hingsten HAR bra rörelser, den som fått kritik vinklad has…

Hovgarden
0

välvinklad är ju inte alltid positivt bara för att det är väl. Väl sättre man ju till för att markera attd et är lite för mycket ibland men gränser är ju svår normalt säger de vinklad has och det är ju egentligen snäppet bättre om jag inte fattat fel…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

PP
0

#17 Svenska språket kan vara rätt intressant med sina nyanser och dialektala skiftningar. Flört Välvinklad tolkar jag som att ponnyn är vinklad på ett bra sätt. Däremot kan det isärskrivet - väl vinklad - mycket väl tolkas som att ponnyn är lite väl vinklad mot vad som är önskvärt.

En häst med vinklad has har oftast lättare att trampa under sej än en häst med rak has, vilket borgar för bättre rörelser (iaf större steglängd). Men shetlandsponnyn ska enligt rasstandarden vara lagom vinklad i sin has. Vad som är lagom, ligger det på domarna att avgöra (som jag tolkar rasstandarden - det står inte att shetlandsponnyn ska vara korrekt vinklad, utan "varken för vinklade eller för raka").

Kohasig tror jag oftare benämns som hastrång.

Jag har funderat lite på om vinklade haser kan ha inverkan på hästens bakknän (luxation/fixation). Någon som har noterat något sådant samband..?

Hovgarden
0

ah ja tack det var så jag menade väl vinklad :)

/Katja

[Billan]
0
# 17
Jag tror ju inte att välvinklad skrivs i det syftet som du menar. att det skulle vara för mycket. Välvinklad är i meningen nära idealet, hästens vinklar är så många grader som är önskvärt.

En vinklad has är i mina ögon en led som är för mycket vinklad för idealet. Men som jag också skrev så har de som är vinklade i hasen ofta mycket bra rörelser.

Men jag kan ju ha fel.!!

Hovgarden
0

oj så du tar i :S

skrev inte att jag hade rätt, herre gud..

/Katja

[Billan]
0

Jag tar inte i alls, det blev någe fel på texten. inget som jag kunde få bort då det hängde sig .

Men se hur saker kan tolkas olika.

Hovgarden
0

Tror du hade tolkat lika…

/Katja

[Billan]
0

# 23

Nu menade jag att man kan tolka dommarnas ordval olika, inte att texten skenade iväg och blev stor.

Hovgarden
0

Ah :)

/Katja

Josefina-Aslund
0

# 24 # 25 Ha ha ja det kan bli tokigt ibland ;)