Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3293 ggr
Moheda
0

hästflock

Har en stilla undran när det gäller hästar i flock. De flesta verkar dela upp sina hästar i unghästflock, sto- resp valackflock osv. Jag har ju inte så många hästar så det blir lite ensamt för en del individer om jag ska dela. Kommer framöver att ha ett ponnysto och så skall jag snart ta hem min shettiskille (som då kommer att vara valack) och tanken är att dessa ska gå i hop….Förvånad ponnystoet är ganska dominat ( c-ponny) men tror att min 1-åriga grabb har blivit ordentligt fostrad i den hingsgrupp där han går idag. Vad tror ni som har erfarenhet, är det möjligt att det lyckas?

h00jff
0

Det kommer säkert att fungera alldeles utmärkt! Tänk bara på att det bör gå ett par veckor mellan det att unghingsten kastreras till dess du tar hem honom så att alla eventuella spermier hinner försvinna (har för mig att det är tre veckor de brukar säga, men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel).

Jag har haft många olika konstalationer med valacker och ston eller bara ston. Alla har fungerat, men visst trivs vissa hästar bättre tillsammans än andra, precis som det är med människor (man kan inte tycka om alla!). Dessutom har det varit olika storlekar på hästarna (shettisar ihop med större ponnisar och stora hästar blandat). Det enda som kan vara problem är när man fodrar ute och vissa hästar behöver mer mat än andra (shettisarna har haft en tendens att bli feta då de går och äter upp allt som de stora hästarna lämnar).

Som sagt tror jag att det kommer att fungera alldeles utmärkt. Rangen brukar de göra upp ganska snabbt. Lycka till!

Pheobe
0

Jag gillar inte att dela. De yngre hästarna behöver blandas med de äldre för att få en fungerande flock

Miija
0

Här delas inte upp om inte det är nödvändigt. T.ex när hingsten inte fick betäcka p.g.a fel årstid.

AusaBausa
0

har bara 4 hästar och dem delas inte. MEN hade jag haft annat sällskap t ridhästen hade jag gärna låtit honom gå bara med den pga storleksskillnaden…lätt han sparkar dem små i huvudet/ögonen.

AnnaLundin
0

Jag har mina pållar delade efter kön i första hand. Dels för att grabbarna i princip alltid har kulorna kvar (brukar flytta som unghästar eller nykastrerade) och dels för att valackbetäckningar är vanlig orsak till infertila ston.

Däremot har jag gärna åldersblandade flockar, där de äldre fostrar de yngre.

Sen kan det givetvis finnas rent praktiska anledningar till olika flockindelningar. Kanske släpper man unghästarna på bete och har de vuxna som ska arbetas i en egen hage.

Jag tror säkert att det går bra att ha JJ med ett större ponnysto. Han ÄR ordentligt fostrad nu, det som kan bli problem är om han försöker (och lyckas) betäcka henne eller om han fortsätter vara så lekfull som han var när han kom hit. I det senare fallet är det skaderisk för både stoet och honom. Men det vet man ju inte förrän man provat, det kanske kommer fungera alldeles utmärkt.

VeronicaP
0

Jag har hingstar för sig och ston/valacker för sig ibland går även valacker med hingstarna.

Men jag har allt från föl till äldre hästar , shettisar - halvblod i hop så de delas inte upp åldersmässigt eller rasmässigt heller då även mina halvblod går på lösdrift :-)

Moheda
0

# 5 ponnystoet är 134 cm så jag tror inte att han når upp… men kanske är hästar mer uppfinningsrika än så….Tungan ute

AnnaLundin
0

#7 - de ÄR påhittiga om de är tillräckligt "sugna"…

Det finns några intresanta korsningar där ägarna varit övertygade om att "han når inte upp"… Shettis/ardenner eller shettis/travare t.ex.

Moheda
0

#8 Skrikandes fast när JJ kommer hem är han ju valack…

AnnaLundin
0

#9 - vissa valacker begriper inte det utan bwtäcker ändå. Fast jag kan nog tycka att han ser väldigt "oförstående" ut… Man får hålla tummarna att det håller i sig eller att stoet är tillräckligt bra på att visa honom att han inte har något för att flirta…

Moheda
0

#10 Ja, det är väl bara att prova och inte gå händelserna i förväg. Du vet, Anna, vi längtar efter honom… men vill inte hämta honom förrän jag lämnat iväg "mamma häst" så att vi inte gör det enkelt för honom i fall han skulle få för sig att "tända" på henne.

Hanna-D
0

Har inga valacker (men om jag hade så hade de INTE fått gå med stona, av samma anledning som i #5). Här går alla ston i en hage, alla hingstar i en och Epus med sina fruar sommartid och vintertid med årets föl i en tredje hage.

Moheda
0

#12 alternativet är då att han får gå ensam… och det vill jag inte!!

polgara
0

Kompisens halvblodssto på 167cm blev betäckt av hennes shettishingst på 87cm, föl blev det oxå

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi en liten flock=) Består av två valacker å fyra ston! Shettisar hela bunten å åldern ligger mellan 3-22 årGlad

Hanna-D
0

#15 Härlig bild!

VeronicaP
0

#15 jättehärlig bild

Maliiin
0

#16, 17 Ja visst är den! Gillar den. Så skönt å se hästarna kunna gå tillsammans=)