Kontrakt vid utlåning
jag ska låna ut mitt sto under två månader i sommar och funderar på om jag borde skriva kontrakt. Gör ni det och så fall vad innehåller det?
Jag personligen skulle inte låna ut en häst utan kontrakt.
Det finns jättebra kontrakt på internet som man kan skriva ut.
Googla på fodervärdskontrakt för häst och titta där.
De flesta hästsportbutker har färdiga kontrakt som innehåller det man bör tänka på. Finns ex på Börjes.
Skriver alltid kontrakt själv, då finns allt svart på vitt vad som gäller
Jag skulle skriva kontrakt! Lånade själv ut en hingståring som sällskap till en annan, betalade bete för honom hela sommaren. Efter drygt en månad fick jag ett sms där det stod att han skall hämtas inom en vecka, jag får inte tillbaka några pengar för betet och de tar inte ansvar för honom. De påpekade också att vi inte hade skrivet kontrakt så jag kunde inte bevisa något- så jag blev grundlurad!! Nu är hingstungen hemma igen som tur är!

#3 Ja du rötägg finns tyvärr överallt.
skriv kontrakt , tex vem som ska stå för skador på din häst om något händer när de har den hos sig osv. Det är lätt att skriva ihop egna med .

Skriv !!! Precisera allt. I färdigskrivna avtal kan man behöva göra tillägg. Deckermans kontrakt säljs i de flesta hästsportbutiker och anänds ofta. Men, i deras fodervärdskontakt finns tex ingen uppsägningstid. Skulle du tex få information om att hästen far illa har du ändå inte rätt att bryta kontraktet, det gäller. Så, precisera allt som ni kommer överens om muntligt och skriv in en ömsesidig uppsägningstid.
Det kan kännas överdrivet, men vid en eventuell tvist är det nödvändigt.

Jag har "googlat" och hittat lite bra exempel som jag tror att jag ska kunna använda med vissa tillägg
.
Du ska absolut skriva kontrakt! Det finns bra fodervärdskontrakt att köpa på Hööks. Samma kontrakt finns också att köpa på nätet (http://www.hastlitteratur.se/). Ta gärna kort på hästen innan den åker iväg ifall den skulle komma tillbaka extremt mager eller något sådant. Egentligen ska man också veterinärbesiktiga hästen så att man har papper på att den var frisk när den åkte om något händer under tiden den är utlånad, fast detta kanske är lite överdrivet när det gäller en shettis…