Ang. sele Equilex
Hej
Är det någon som har sele från Equilex, den billigare varianten ca. 1800:-. Det finns en som heter standard och en hobby. Skillnad?
Vore roligt om någon som har en sådan sele kan skriva något -positvit eller negativt om dem. Har också hört att storlekarna är lite konstiga och att shetlandsstolekarna är lite stora?
Vore roligt med svar/ Mvh Charlotta
Jag har standard. Är jättenöjd, är en bra sele för det priset! Har en i storlek mini till min minishettis, allting är inspänt på det innersta hålet. Dock passar den inte ens standard även om allt är utspänt på det sista hålet.
Jag har en och jag är JÄTTENÖJD med min. Har en standardshettis och stl shettis. Rekomenderar den varmt. Prisvärd verkligen då du får allt med, sele, baksele, draglinor, tömmar och huvudlag…dessutom tycker jag att den är fin ochså.
Har en i storlek mini, modellen standard, dock fått gjort några extrahål, samt bytit ut däckel och bukgjord. Tyckte det var för "ynkligt smala remmar". Skulle också vara önskvärt med smalare brösta, den är lika bred som till standardshettis. Sadelmakaren har hjälpt mig att "skära ner lite anatomiskt" i fram på min brösta. Blev genast mkt bättre till mina minisar
Den jag tycker är bäst i passform, rejälare remmar mm har jag köpt av Anne (Jäboruder). Det är en holländsk bröstsele, den är snyggare också!

Jag har båda varianterna till min minivalack på 86 cm. Köpte först Hobby-selen i strl shetland då jag hade hört att de var väldigt små i storlekarna, men då var allt för stort. Den gick att använda efter jag gjort extrahål lite överallt, men den satt fortfarande inte riktigt bra, och bakselen var gigantisk! Såg ut att passa en D-ponny eller nåt..
Sen köpte jag Standard-selen i strl minishetland, och den passar honom bättre, väl värd sitt pris.

Vilken var adressen till hemsidan, där man kunde se selen? Såg den i någon annan tråd tror jag,men hittade den inte nu..

www.equilex.se Gå in på Shoppen och klicka på "För kusken"
Drive Out säljer också dessa selar för ungefär samma priser. www.driveout.se gå in på selkammaren.

Tackar!
Jag har standardselen i storl. mini. Den passar även min vallack som är en meter hög. Jag tycker den är bra med undantag för tömmarna. Dem lämnade jag in till grannen som skar ner bredden på dem med 5 mm.

Har också en, strl shetland har en standardshettis 97cm.
Jag är jättenöjd, men eftersom bakselen är lite för stor så kommer jag lämna in den till sadelmakare för anpassning och ev förstärkning/ avkortning av remmar på övriga selen. Det är inte huvudlaget som hör till på bilden.
Ulrika, mina tömmar som jag fick med var smala! (12mm)

Tips för att INTE skakelöglan på equilexselen ska "åka" framför eller bakom däckeln = låt sadelmakaren nita en rem tvärsöver nere på däckeln, lite bredare än däckelgjorden, trä igenom däckelgjorden där. Då ligger öglan kvar PÅ däckeln. = mycket bättre. På min holländska var det så från början, mera genomtänkt!
Hej
Ringde Equilex och frågade.
Hobby selen har svarta tömmar, lite smalare,
Standard är "lite" större vad jag förstod om man har stor shettis (frågade enbart om shetlandsstorlek) samt naturfärgade lite bredare tömmar.
Annars verkar det kvalitetsmässigt inte skilja något enligt henne på dessa två selar.
Hmm. Svårt beslut detta, men då jag inte vill köpa för dyr sele när jag just köpt vagn blir det nog en sådan sele att i alla fall börja med även om man får fixa till vissa saker.
Tack för alla svar, det var roligt att få se bilder
Charlotta
Har hört att man aldrig ska köra med svarta tömmar (enbart vid begravning). Fjant tycker jag. Funderar också på en sele från Equilex och då min valack är stor (105-106cm) och ganska kraftig (och tjock) så borde standard passa bra men jag vill också ha smala tömmar.