Fodervärdskontrakt
Jag ska nu låna ut mitt sto till en fodervärd som ska använda henne till ponnytrav.
Vad bör jag ha med i kontraktet? Något speciellt.
Kände att det är bäst att fråga då jag inte har lånat ut någon häst förr och det är lätt att glömma viktiga detaljer.
Tacksam för svar!
Mvh Malin
Det beror ju på hur ni bestämt men detta skulle jag ha med
- Vem som står för hästens ev skador, ev självrisk
- Att fodervärden står för foder etc (hovslagare ex)
- Vad som är bestämt gällande tid ex från juni till juni och så årtal.
- Uppsägningstid
- Att fodervärden har fullt ansvar om något händer och har tillåtelse att kontakta veterinär samt behandla hästen
- Hur mkt hästen får tävla kanske
- Vem som får priser och pokaler samt prispengar
- Ev om man ska ha förköpsrätt vid ev försäljning av ponnyn
- Att fodervärden kanske står för avmaskning och hur många gånger per år
- Vem som vaccinerar hästen samt betalar licenser
- Att hästen återlämnas i lika gott skick som vid ankomsten

Tack så mkt! Många bra punkter.
Det där med prispengar och så.. Det har a tänkt på. Hur gör man oftast med det? Förstår att det är upp till var å en hur man bestämmer. Men vad är vanligast? Är väl inte precis så stora summor det handlar om..
#2 Jag var inne på att låna ut mitt ena sto och där skulle jag låta allt gå med hästen men jag kan kan iof tycka att de som låter pengar gå med fodervärden vara okej om nu denne står för licenser, startavgifter osv. Vore kanske dock kul få med någon rosett eller så med hästen men oftast blir kanske lille kusken gladast för dessa… =)

Ja för man vet ju hur man var själv när man var mindre.. Man tyckte ju det var så kul med rosetter och så! Så det får nog gå till kusken=) Men som du säger, någon rosett kan ju va kul å ha=)
Det viktigaste som jag tycker är att du känner förtroende för den som ska låna din ponny. Kör dit och titta! Försäkra dej om att de är ärliga.
För bara några år sedan blev ett Stuteri av med sin häst genom utlåning. Den är numera i finland, köpt i god tro men förra ägarens förfalskade underskrift. Förvisso ändrades intagningsreglerna för ponnyer i finland nu så det ska vara svårare men tänkt efter före.

#5 Hua! Skräm mig inte! Men jag kommer köra dit min pålle själv så då får jag se hur det ser ut och så. Det känns bäst så=)
När jag hade mitt sto utlånat till en trav körande tjej så hade jag ett vanligt fodervärds avtal som finns att köpa överallt,men hade en del tillägg som redan skrivits här.Dock gjorde jag inga anspråk på prispengar etc då de summorna är så låga.Det fick fodervärden ha glädje av istället.
När jag hade min hingst utlånad så tilföll allt utom täcke och ev lagerkrans de som lånade hingsten.