Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2545 ggr
Angif
0

Träningstävling 17/5

Den 17/5 kommer jag med hjälp av Ale Jennylunds-ridklubb att anordna en bruksdag för A-ponnyer. Tävlingen kommer att hållas på deras anläggning som ligger i Bohus, 1½ mil norr om Göteborg utmed E45:an.

Det kommer att anordnas klasser i agility, tömkörning (dressyr och precision), hoppning och dressyr. I hoppningen och dressyren kommer det även att finnas ledklasser. Om intresse finns kommer jag även att ha med en maskeradkür i stil med den som Shetland Nord hade i Ärentuna Skrattande

Vi jobbar på propositionen och skall försöka få den klar så snart som möjligt!

Underbar
0

Underbar och jag kommer!:D Bohus ligger inte alls långt från mig tar nog bara 30 min :D

HannaDolly
0

Vart kommer propositionen upp?

Angif
0

#1 Toppen! Ju fler vi blir desto roligare Skrattande

#2 Den komer att ligga på http://bruksponny.zoomin.se/ men jag skriver även här när den är klar!

HannaDolly
0

gött då !! :DD

ska vara med i agility ! :DDDD

Angif
0

#4 Vad roligt!

Det kommer att bli handlerhoppning med så det är dags att börja öva upp konditionen på sig själv nu haha Skrattande

HannaDolly
0

# 5 tänkte med på det ,  om jag ska springa runt med henne så lär jag få börja träna upp min kondis nu , typ tämköra istället för att köra henne xD haha

Annipanni
0

Vad roligt att det ordnas något nära mig! Ska genast boka in den dagen i almanackan, så kanske jag kan vara med på något med Indra!

SannaHolmgren
0

Vilka får vara med?  Kan ju vara en ide att ha med klasser öppna även för lite större hästar om det blir få anmälningar. Tömkörningsklasser, handlerhoppning tex.

Angif
0

#6 Jo jag känner också det, pinsamt om pollen kommer över men inte matte Cool

#7 Det låter som en riktigt bra idé, man får passa på när det händer något nästgårds!

Angif
0

#8 Om intresse finns är det tänkt att även mindre b-ponnyer skall kunna få delta i vissa klasser men det är inte helt fastställt än. I första hand gäller det ju A-ponnyer men det är inget krav på full shetlandsstam för att få delta, detta för att få upp antalet starter.

SannaHolmgren
0

Putt…..

SannaHolmgren
0

Proposition finns nu på www.bruksponny.zoomin.se

Klasser bl.a dressyr, med och utan ledare, maskeradkür, tömkörningsklasser, hoppning med o utan ledare och självklart agility.

Maskeradklassen tycker jag låter jättekul!Skrattande

Angif
0

Det skall bli riktigt kul med maskeraden! Skrattande

Angif
0

Putt

Underbar
0

Va kul då kan man börja träna på programet.  :D

Hoppas verklingen vi kan komma, måste få tag på bil men tror jag kommer få tag på en :D

Angif
0

# Hoppas att det ordnar sig! Vore ju förargligt att inte komma iväg nu när det är så kort resväg Skrattande

[Nesslan]
0

Jag har en kompis med en falabella som ev vill vara med, men han är kanske inte är vaccinerad (hon visste inte säkert) men jag undrar bara om det är krav på det? Jag kollade i proppen men jag hittade inget om det. Tacksam för svar.

Angif
0

# 17 Håller på att förhandla med ridklubben angående krav på vaccination så vi hoppas på att de kan tänka sig att göra ett undantag!

SannaHolmgren
0

#17 Klubben vill egentligen helst ha krav på vaccination. Men vi frågar dem ifall de kan göra ett undantag då många shettisar inte vaccineras, om de inte tävlar trav eller körning.

[Nesslan]
0

Okej, nån av er kan väl skriva när ni har hört något. Jag har ju självklart min shettis vaccinerad så jag kommer! Men ev så ville en kompis ta med sin falabella.

HannaDolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man vill vara med i en körningsklass , måste man ha typ giggsele och en riktigt sulky och så då? Jag har bara detta, kan man ha det? vill verkligen vara med på det men har inte pengar till ngt bättre om man nu måste ha det ? ;)

SannaHolmgren
0

#21 Det blir inga klasser i körning med vagn. Bara tömkörningsklasser. Dressyrtömkörning, maskeraddressyrtömkörning och precisionstömkörning.

HannaDolly
0

#22 såg det nu när jag tittat på proppen ;))

HannaDolly
0

finns det ngn hoppklass man bara sprínger med sin shettis utan ngn ryttare på?

som på filmen här :

http://www.youtube.com/watch?v=iJq_YLQcTjU&feature=related

Angif
0

#24 Absolut! i klass 10, handlerhoppningen springer du bredvid din ponny och hoppar med Skrattande

HannaDolly
0

ja vad kul ! :DD då blir det väl sån och agility :DD

Annipanni
0

Undrar bara hur många hinder det kan tänkas vara i hoppningen?

Tänkte höra med min lillasyster om hon vill vara med, och det kan ju vara bra om hon kan träna hemma först, på att hoppa en bana.

Både Indra och lillasyster är nybörjare så det här vore en helt perfekt tävling för dem.

Angif
0

#26 Trevligt! Skrattande

Angif
0

#27  Det har jag inget exakt svar på än men det landar förmodligen på runt 8 hinder skulle jag tro.

HannaDolly
0

#29 när man hoppar sån handlerhoppning, är det först en grundomgång och sen omhoppning och den som vinner är den med snabbast tid och minst fel

eller är det bara en grundomgång och den med snabbast tid och inga fel vinner?

Angif
0

#30 Det kommer vara en grundomgång där den med bäst tid och minst fel vinner.

Annipanni
0

#27    Ok tack!

HannaDolly
0

Kommer klasserna starta i den odningen som dom står i på proppen??

Att klass ett börjar klockan 10 osv? att när första klassen är slut börjar nästa direkt efter?

Angif
0

# 33 Dressyrklasserna kommer att gå i den ordningen. Handlerhoppningen blir nog mellan klass 7 och 8. Agilityn och precisionen kommer förmodligen att gå på en annan bana med drop in, man startar när man har tid och det är ledigt. Närmre info om när klasserna startar kommer upp i ryttar/kuskmeddelandet senast en vecka före tävlingen.

Angif
0

Som det ser ut nu är det krav på att alla startande ponnyer skall vara vaccinerade.

SannaHolmgren
0

#35 Vad synd då kan inte vi komma. Jag planerar att vaccinera mina då vi ska försöka starta i körtävlingar i höst, men planera gör ju ingen hare (eller vad säger man) de hinner inte få grundvaccination innan maj. Men vi ska försöka komma och titta och heja på deltagarna iallafall.

[Nesslan]
0

Jag funderade lite på vilka hinder och hur många det kommer i handlerhoppningen. Jag är tveksam om jag kan hoppa runt över 30cm höga oxrar eller trippelbarr och dressyrtömköra. Beror lite på om mina knän har strejk den dagen eller inte. Obestämd

Angif
0

#37 Det blir ca 8 hinder och höjden kommer inte överstiga 30 cm. Trippelbarr är det inte tal om. vi vill ju att ponnyerna skall ha med sig sina handlers över alla hinder Tungan ute

Angif
0

Putt! Skrattande

HannaDolly
0

Får man ha en röd rosett i svansen? Min shettis sprarkar gärna om ngn kommer för nära ..

Angif
0

# 40. Absolut.

HannaDolly
0

Vet inte om man får säga för mkt men hur brett kommer däcket att vara om det är med? Asså när det ligger ner på marken hur högt kommer det vara?

Angif
0

#42 Ett vanligt bildäck, har inte några mått i huvudet Flört

Angif
0

# 42 Det blir ett mopeddäck istället! Vidare och lägre så blir det lite enklare för de nybörjare som vill vara med.

HannaDolly
0

#44 okej :DD

vilket är bäst att göra, när man ska skicka anmälningen? Maila, pm eller sms:a?

HannaDolly
0

När ska anmälningsavgiften vara inbetald?

Angif
0

# 45 Maila eller ring in din anmälan. Anmälningsavgiften skall vara tillhandahållen på den sista anmälningsdagen vilken är framskjuten till den 26:e april.

Dagen efter det skall rosetterna beställas.

Angif
0

Nu är det en vecka kvar att anmäla!

linnea-gullsmyra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle vara kul om jag får för mamma.

Angif
0

# 49 Du får be snällt :)

HannaDolly
0

Be din mamma snällt ja !:D

det varkar bli en jätterolig dag ju :D

Angif
0

4 dagar kvar att anmäla! Skrattande

Tänk på att anmälningsavgiften skall vara inne den 26:e och att det är en helgdag.

HannaDolly
0

nej shiiit !

gå det bra om man sätter in pengar nu och som kommer in på måndag?

HannaDolly
0

Har ni ändrat nu igen? på propen står det att sista anmälningsdagen är 30 april, är det det nu`?

Angif
0

#54 Jag fick pengar till att annonsera i GP och den annonsen skall vara inne tills på tisdag så onsdag (29:e) är sista datumet som pengarna och anmälan skall vara oss tillhanda. Detta blev inte klart förrän idag så det är därför informationen inte kommit upp tidigare. Men man behöver ju inte vänta med att anmäla tills sista dagen ändå Flört

HannaDolly
0

#55 NU är äntligen pengar insatta (kommer in imon, tisdag) och anmälan skickad :DD

Nu är det bara att träna på :D

Angif
0

# 56 Kul! Det får bli hårdträning nu sista veckorna Glad

Angif
0

NU ÄR DET 2 DAGAR KVAR ATT ANMÄLA, PASSA PÅ!

Angif
0

Sista dagen att anmäla idag!

SannaHolmgren
0

Efteranmäla kan man också göra fram till klassens början, om det finns plats. Kostar anmälningsavgiften + 20kr extra.

HannaDolly
0

När kommer startlistor ut (om det nu kommer någraFlört) och ryttarmeddelande ;)

Angif
0

Senast en vecka före tävlingen!

SannaHolmgren
0

Ryttarmeddelande ute nu.

Angif
0

Det finns fortfarande platser kvar om man vill efteranmäla!

HannaDolly
0

Resultaten som blir, ska dom skrivas in i passet?

Och i presicionstömkörning (felstavat, vet ;) ) Ska man ta sej igenom koner och grejer på snabbast tid bara? Man måste liksom inte trava på mellan några koner och galopp och skitt mellan några? Bara tuta och köra? ;D

SannaHolmgren
0

#65 Nej tävlingsresultat ska inte skrivas in i passet.  Och i precisionskörningen är det bara att tuta och köra, snabbast tid och minst fel vinner. Det är inga bestämda gångarter, men det ska vara harmoniskt. Du ska inte tömköra så snabbt att du inte hinner med själv att jogga/gå med och styra. Då slutar det bara med rivna portar och att man drar ponnyn i munnen onödigt mycket.

AnnicaL
0

Ville bara tacka ännu en gång för en mycket rolig och trevlig dag! Mycket bra arrangerat!Skrattande

Angif
0

#67 Det tackar vi för Skrattande Nu är det dags att stupa i säng..