Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1150 ggr
Peppe
0

Fölvakan

Brukar ni som har stuterier sova i stallet eller vaka över stona på natten? Endel har ju väldigt många ston, blir ju en del natt-turer i stallet isf

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Milla
0

vi använder oss av övervakningskamera. Super bra

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Peppe
0

Givetvis får ni andra svara oxå, alltid kul å veta, men undrar mest över de som har många ston

Milla
0

hrm jag var snabb, har ju bara 2 ston

Peppe
0

aha, smart! hur mycket kostar det? eller hur funkar det rättare sagt ? kopplar ni den till vanliga TVn ellerhar ni en specialskärm? ställer ni väckarklocka och kollar med jämna mellanrum eller?

Milla
0

kommer inte ihåg vad den kostade, jag har en monitor bredvid sängen och jag ställer kl regelbundet under natten när det börjar närma sig, eller flåt jag menar flera veckor innan…………………

Peppe
0

haha ok…

JennyR
0

Också övervakningskamera… skitbra!! Jag kopplar min till tv.n, kommer inte ihåg vad den kostade… den var inte så dyr.

Cattis
0

Ingen kamera tyvärr. Får vackert kuska fram o tillbaka samt tillbringa månfga timmar där för att försöka ha koll.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Peppe
0

ja jag känner att det kan bli många nätter i stallet om jag får hem "min" tös. lär ju ligga där i nån vecka före utsatt datum för säkerhetsskull, och bara för det går hon över nån vecka säkert..haha

JennyR
0

länktips till kamera (inte den modell som jag har, men jag har hört att den ska vara super)

http://www.minikameran.se/gard-stall.shtm

Annette
0

Går det inte att hyra kamera?

Peppe
0

Huga! den billigaste kostar ju 3200, då sover jag hellre i stallet i några veckor ;)

JennyR
0

det finns billigare på clas olsson :-)

JennyR
0

en lite billigare modell hos minikameran.se

http://www.minikameran.se/nattvakt.shtm

Linnah
0

När mina föl har kommit så har jag gjort iordning sovplats i stallet, men jag är så jävla mörkrädd att jag inte vågat mig på att sova där ute förrän det VERKLIGEN var dags, och då har det varit så uppenbart att det inte gick att missa. Och när jag väl tagit mig ut i stallet för kvällen har det inte dröjt mer än max en timme innan vattnet gått. :) Har haft en väldig tur med extremt tydliga tecken.

cinna
0

Hehe, satt ute i trädgården och fikade och tittade på monitorn. Hade jättetrevligt. Kommer du ihåg Lotta??

Köpte på Jula, art nr 441030, 695 kr. Funkade jättebra. Hade den på i ett par veckor innan, satte klockan, lyfte på huvudet och kollade, och somnade om sedan…

AnnaLundin
0

Det finns numera massor med trådlösa kameror som kostar under tusenlappen, INKL monitor!

Bor man inom 100 m från stallet så är detta den bästa lösningen, enligt mig. Jag köpte min första övervakningskamera för 8 år sen och jag älskar dem!

Cattis
0

Tyvärr kan jag inte ha, då jag bor 8 km från stallet. Så jag måste vara på plats personligen. Suck!

/Cattis

JennyR
0

cattis>> det finns såna dära som man kan se via internet, det kanske vore nåt :-)

Cattis
0

#19 Men då måste man ju ha internetanslutning i stallet ju! :-( Där finns inte ngn sådan lyx inte…

/Cattis

JennyR
0

20# inte? men har inte alla internet i stallet *hihi* min granne, eller rättare sagt en bekant i grannbyn har en sån och hon har så att hon kan se stoet i hagen via sitt jobb….lyx!!

Cattis
0

Tänk om det hade gått att fixa!

Fast jag vet inte ändå. Om ngt går snett, o fölet fastnar ex. Så hinner jag inte dit i tid att rätta till ngt ellerh jåälpa till iaf. Det är bäst att vara på plats trots allt.

/Cattis

JennyR
0

så sant, så sant……

Annette
0

Jag har också 8 km till stallet. När förra fölet föddes hade stoet inga tecken på fölning alls, hon hade gått på fribetäckning så det var lite osäkert med datum. Jag hade inte ens börjat fölvaka när det en morgon stod ett föl i boxen. Då blir man glad att inte något gått snett. Nästa gång kommer jag att sova på en tältsäng i sadelkammaren.

När mina andra ston fölat bodde jag närmare. Men trots nattvak lurade de mig varje gång.

angabogard
0

Jag köpte en kamera på clas ohlssons, den kostade runt 1200 tror jag..det är trådlös med en liten monitor. Den funkar jättebra om det inte är allt för många väggar på vägen..vi har 4 väggar dom det ska gå igenom, så ända stället jag får mottagning på är i köksfönstret, visserligen går det bra det oxå, jag har en sån där ihopfällbra säng som jag har stående här nere..ställer klockan beroende på hur det ser ut att ligga till för stoet. Men jag börjar alltid vaka några veckor tidigare.. vägrar att missa fölningarna!!Skrattande och har alltid lyckats vara med oxå, trots att vi bara haft kameran i 2 år.

[Anna-N]
0

Vi har övervakningskamera. En jättebra investering. Man spar många steg fram o tillbaka till stallet o dessutom får hästarna det mkt lugnare…

Köpte min på Netonet och den fungerar över förväntan.

VeronicaP
0

Jag har också övervakningskamera , kanon skönt slippa gå ut i stallet  även om våra ston faktiskt har en tedens att föla på dagtid ..

Peppe
0

på hur långt avstån funkar den? jag har knappt en km till stallet.

alvasens
0

Övervaknings kamera, trådlös. Har ännu inte haft någon nytta av den,trots att vi haft den ganska länge, antingen har de fölat mitt framför näsan på dagen eller så har de kommit tidigare så kameran inte varit uppsatt ännu, men skönt att ha den i alla fall. Hade nytta av den då vår fölunge var dålig i somras.

Angel
0

Min sambo jobbar med kameraövervakning. Om någon är intresserad av att skaffa det så kan ni höra av er till mig, så kan jag höra med honom.

Cattis
0

#30 Han kan ju få börja hos oss! Flört

/Cattis

Angel
0

Hihi, ja, det tycker jag. Ska fråga..  Cool

Ahnna
0

Jag ska skaffa övervakningskamera i vår, när det börjar närma sig. Stallet ligger bara 60-70 m från sovrumsfönstret… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

Vi har också trådlös övervakningskamera.

Charlotte-J
0

Jag har en kamera (ej trådlös) som är inkopplad på TV.n så jag "blippar" bara kanal så ser jag vad som händer i stallet, smidigt. Den är köpt för 3-4 år sen på Jula för 395:-. Helt klart prisvärd!!

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

Vi har också en trådlös, kopplad till TV:n. Har en monitor också så den kan lätt flyttas över till transporten när man ska ut och åka.

Pernilla Lindström
0

Här på Lindebys har vi Bevaknings kamera det är super bra Skrattande

Ellinor Johansson
0

Ingen övervakningskamera, alla fölar ute. Kollar några gånger per natt om en fölning verkar vara på gång.

kacka
0

Ja vi vakade. Första stoet så sov vi i stallet. De andra två hade vi kamera som var kopplad till en TV så man kunde ligga och titta/lysna på Tv INNE istället…

susanne-s
0

Mitt sto kommer att gå på lösdrift hela vintern, i en enormt stor hage! funderar på hur jag ska göra vid fölning. Vill ju inte att hon fölar ensam någonstans där ute…  där jag inte kan se henne. Tar ni in ston som fölar från lösdriften? hon ska föla i slutet av april. Vad hade ni gjort i mitt ställe?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

Mina fölar ute på lösdriften. Är det skitväder o jag ser att det närmar sig kn jag stänga in stoet i lösdriften och vaka där inne.

/Cattis

susanne-s
0

#41 ok, tack

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

kacka
0

Båda mina ston som klarade sina fölningar fölade ute.

Ellinor Johansson
0

Övervakningskameror i all ära, men ni kan ju inte sitta och titta på en monitor hela tidenFundersam

Alla vanliga sysslor, jobb, skola, barn, städa, tvätta, handla mat osv. måste ju skötas ändå.

Kratern
0

#44 Jag använder min kamera på nätterna. Det är för att inte behöva springa ut i stallet och störa när de (andra) lagt sig.

Naturligtvis sköter man de vardagliga sysslorna också. Övervakningskameran är ett komplement. Flört

RebeckaSvensson
0

Har ingen övervakningskamera, utan springer ut och in halva nätterna. Vill gärna betäcka mína så att de fölar i juni/juli när de går på bete och då hjälper det inte med kamera.

Annette
0

#44. Ja egentligen kan det ju lika gärna gå åt skogen på dagtid medan man är på jobbet. Eller tar alla semester i fölningstider?Flört

Ellinor Johansson
0

# 47 Ja du det kan man undra,  Det är ju omöjligt att hålla 100% koll i hagen de timmar pållarna är ute även om man har semester.

# 46 Jag vill också att fölen ska födas ute

kacka
0

Jag har haft mina inne under natten men ute under dagarna.

Peppe
0

#47 ett problem som jag funderat på då jag går i skolan fortfarande…kan väl bli ett antal veckor man får ligga därute om det vill sig illa…? Vågar inte vänta och hoppas att hon visar tecken för det är väl inte säkert dom gör det? Det är ju hennes första föl oxå… Får stona allti vaxproppar? Vad finns det mer för tecken?

Annette
0

#50. Jag litar inte på mina ston vad det gäller fölningstecken. På mitt gamla sto har det ibland varit tecken veckor i förväg. Andra gånger har det inte varit några tecken alls, men hon har fölat i som beräknat ändå. Så om jag inte sett något alls så har jag börjat titta till henne på nätterna 2-3 veckor före beräknad fölning. Och hon har lurat mig varenda gång.Flört

Peppe
0

#51 ja det är det jag är räd för…ligga där i 2 veckor och sen går hon över 2 veckor…då får jag ju ligga där ett tag och jag kan ju inte vara borta från skolan i en månad :S hoppas hon ska föla på sommaren…måste fråga de

Annette
0

#52. Ja, så kan det bli. Det går ju bra om man inte har så många ston att passa på. Men har man ett gäng så det blir en längre period med fölvak så känner man sig nog som en urvriden disktrasa. Men självklart är det värt det!

Jag har bara haft ett föl i taget, förutom ett år, då var det två st. Men då var stona så väluppfostrade så de fölade med 1 timmas mellanrum.Flört

Peppe
0

#53 usch jag hoppas hon fölar 2 veckor före utsatt datum så jag slipper ligga där så länge ;) Nä, men ja ska försöka införskaffa en kamera…men de har ja inte sagt till mamma än…hon har fortfarande inte riktigt gått med på det dräktiga stoet…behöver ju inte börja tala om en massa sånna saker innan som kamera ;)

Värst vad duktiga töser du har ;)