Utfodring
Undrar vad ni ger era shettisar för mat? Jag ger min shettis hö, betfor, havre och mineraler. Ni som har på lösdrift hur ger ni era mat? Ger ni bara hö?

Undrar också vad ni som har på lösdrift ger för mat :)
MAT!!! ska dom äta också?
Ja ibland kan de väl få…
Hehe mina äter ensilage. Dom har fri tillgång och än så länge behöver jag inte ge tillskott. Gav dom kraftfoder tidigare men det behövs inte mer.
Sen har dom ju naturligtvis mineralbalja och saltsten
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hur länge varar en bal (om du ger ensilage i bal vill säga). Inte risk att ngn äter mer än de andra, ngn får inte vad de ska ha??

Mina får fri tillgång till ensilage och mineraler , saltsten.
vissa får extra kraftfoder i slutet av dräktigheten
jag har en 300kg bal till fyra hästar och den räcker för att vara exakt i 9dagar
Och då får de bara den maten? Det är 4 shettisar?
stämmer det är fyra shettisar och ingen annan mat. Alla 4 är rejält tjocka
eller för att vara exakt 3 vuxna och ett årsföl
Då kanske man kan skippa betfor o havre o bara ge hö till tjejen?
Så kanske hon inte är såå grymt tjock, hehe.
Har bara gått i rena farten att ge henne betfor oxå när min ridhäst får det… tyckt lite synd om henne att bara få hö men det ska jag nog inte göra då.
Hingstarna som går på lösdrift har fri tillgång på hösilage + att dom får drygt 1 dl eggersmann avelsmüssli var /dag. Stona + fölen går även de på lösdrift utfodras med torrhö ej fri tillgång, de digivande får 2 dl avelsmüssli var / dag + foderjäst. Den icke digivande får ca 0.5 dl müssli / dag så hon inte ska bli så avis på de andra :-). 2 st är dräktiga. Övriga hästar (2 st, går ej på lösdrift) får hösilage, gamlingen (33 år d-ponny) äter eggersmann senior ca 4 dl per dag. Alla hästar har fri tillgång till saltsten + mineralblock + såklart friskt vatten :-) Har införskaffat thermobar till de som går på lösdrift, alltså dom är hur bra som helst!!!!!

När behöver man börja ge ett dräktigt sto extra foder om man har ett bra grovfoder? Stoet är inte gammal och rund och fin över rygg och rumpa.- och magen! Hon får lite nu men det kanske inte behövs?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tänkte på en sak till….har ni ensilaget/höet inomhus eller ute??
Vad ger ni som kraftfoder till dräktiga hästar?

Min får 3 kg ensilage om dagen. Sen får han 1 dl vetekli, 10 g biotin, 10 g vitlök och 1dl havre.
Vi ger våra hö, och när vi äter potatis (rätt ofta) får de potatisskal också

Är det någon av er som svarat hittills som har en uträknad foderstat med exakta värden? Jag har precis pusslat ihop till mina fyrfotingar:
Dräktiga stoet får 5 kg HorseHage (lågt protein), 100 g betfor, 400 g havre, 700 g kornkross och naturligtvis mineraler, fri tillgång på halm nattetid och saltsten.
Rival äter just nu också 5 kg HorseHage, 200 g betfor, 400 g kornkross och 100 g havre, ½ dl olja + mineraler, saltsten och halm. (Han är lite tunn fortfarande.)
Resultaten av foderstaterna är att de får rätt mycket energi, men precis lagom protein. Hade gärna gett fri tillgång på HH, åtminstone till Rival, men jag fick inte tag på så mycket hösilage. (Beställde sent på säsongen.) De äter 2 mål inne och 2 mål ute varje dag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Mina shettisar får:
3kg hö
1 dl betfor
1 dl musli
Vitlök
mina äter i snitt 7 kg ensilage per dygnoch häst. Dom har fri tillgång.