Kommandon i körning
Jag är lite nyfiken på vad ni använder för "kommandon" när ni kör. Jag har kommit på mig själv genom att vara lite inkonsekvent, bland annat med "prooo" som används både för att bryta av från trav och för att minska gångarten (alltså minska hastigheten).
Använder S-ljudet för trav, "galopp" för galopp och halt för att stanna. Annars är det mest proande och smackande som gäller.
Hade varit kul att få en liten "kommandolista" för att få lite tips på vad som kan vara bra att använda!

Skritt - det smackande ljudet som görs inne i kinden, ibland använder jag lite inkonsekvent även galopp-ljudet för skritt, men jag försöker skilja dem åt
Trav - sssscht
Galopp - smackning med läpparna
Bromsa (sakta in, men behålla samma gångart) - hooow
Sakta av/bryta av (byta gångart) - prrrh
Skritt- litet klickljud i kinden.
trav- S S S -två eller tre korta, tysta blåsningar.
galopp- smackning
halt- Ptro!
rygga- "kom back"
sakta av- hooooo
böj dig på voltspåret- smekning med piskänden i sidan.
sluta att tucha baken mot yttre skackeln på böjt spår- ökat stöd på yttertöm.
Jag gillar att göra så tysta, så små och så få hjälper som bara möjligt. Det ser så coolt ut när andra inte uppfattar kuskens hjälper och det ser ut som tankeöverföring mellan häst och kusk.

Skritt - klickljud i kinden
Trav - sss
Galopp - galopp
Halt - ptro
Rygga - backa
Sakta av för att byta gångart - hooo
Öka - öka
Skritt - Klickljud i kinden
Trav - S-ljud
Galopp - Galopp
Halt - Ptroo
Rygga - Back
Sakta av för att byta gångart - Sakta
(fast det blir ju mer Gaaaloooopp eller Saaaakta egentligen
)
Skritt - Klickljud i kinden samtidigt som jag säger skritta.
Trav - S-ljud, trava
Galopp - Kyss smackning, galopp
Halt - Whoo
Rygga - Back up
Sakta av för att byta gång art - eesy, sen säger jag den gångarten som jag vill att hästen ska ta.
När jag vill öka och minska gångarten tex, trav då säger jag Tillbaks för att minksa sedan Fram då ska han trampa på igen. Detta för att samla hästen och sätta mer tyngd på bakdelen lite som en halvhalt.
Skritt - "Framåt"
Trav - "Trav"
Galopp - Skarp vissling
Halt - "Stanna"
Rygga - "Backa"
Sakta av - "Sakta" (har dock inget kommando för från galopp till skritt, utan det gäller från galopp till trav och från trav till skritt)
Kommandona sitter inte alltid perfekt och varken jag eller hästarna är jättevälskolade (Eftersom de står hos mina föräldrar och jag bor 13 mil ifrån dem blir det sällan träning) Men jag hoppas på att få lite ordning på oss i sommar, då jag kommer ha gott om tid för att jag saknar sommarjobb.

Skritt - smackning
Trav - sss-ljud
Öka - "'ö-ka"
Galopp - har inte kommit så långt i mina ponnyers utbildning att jag galopperar dem i vagn ännu…
Rygga - "backa"
Avsaktning/halt - "whooo", men använder detta mest på de yngre hästarna. På de äldre tar jag förhållning i tömmen.
Jag försöker vara konsekvent, men kommer på mej själv ibland med att smacka för att "väcka" dem i traven.
Tusen tack för alla svar! Får sätta mig ner och göra en lista på vilka ljud jag ska använda och ska sedan försöka att vara konsekvent med dessa!
Håller med UG om att det ser fräckt ut om man använder tysta ljud, dessutom får man en mer lyhörd häst! Tyvärr är jag inte så tystlåten av mig som person, så vi får se hur det går 
Skritta: smackar
trava: Shhh
Galopp: Full fart!
lurvponnyn.vimeddjur.se

Skritt: liten smackning med med tungan, eller i kinden
Trav: ssss
Öka traven: scht
Galopp: smackning med läpparna
Sakta av: Whooo
Göra halt: ptroo
Rygga: back
För bättre "schwung" i kort trav utan att öka: ss ss ss (små tysta ss-ningar)
Skritt smackning
trav: tra-aava
galopp: gaa-lopp
halt: proo
rygga: backback
sakta av:hooow
Skritt : klickljud i kinden
Trav: traaava
Galopp: galoppen eller gaaalopp
Backa: backa
Lugnare tempo: luugn
Om hon är stressad och ska lugna ner: easy girl
Beröm: good girl, Rätt så , rätt så tjejen, Bra (inte så ofta då det är ganska lika som trav;)) Jättebra, duktig, duktigt tjejen.
Halt: Proo, stanna, Halt
Sakta av från ex. trav-skritt: Proo
Snabbare tempo: Öööka

Skritt - cum
Trav - shhh
Ökad trav - Mer shhh ljud
Gallop - Vislings singnal och puscha på dem.
Back - Back, med basröst
Förbered höger eventuellt vänstersväng i skritt - då lägger jag till ett cum för att få hästarnas upmärksamhet…
sakta ner från gångart till den under - whow
Stanna - Ptroo, med basröst så P låter som B
Mvh : Anton

skritt - klickljud
trav - ssss
galopp -- gaaaaaalopp
halt - staaannaaaa
sakta av till långsammare gångart - proooo
beröm - braaa där, duuktig tjej (har använt dem i all träning ihop med godis i början)
långsammare i samma gångart/lugna sig vid stress - whooah
rygga - backaa
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Av vad jag hittills har läst i den här tråden, tycks alla använda sig av ljudkommandon till allt. Är det ingen som sköter kommunikationen med hästen via kontakten i munnen? Hittar ni takten i handen? Kan ni öka eller minska steglängden via takten i handen och utan ljudsignal? Gör ni inte sådana övningar när ni kör för instruktör?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
När jag ska sakta ner tempot tar jag lätt i tömmen , och backa gör jag samma sak där.
När man smackar (enligt mig) ska tömmen vara som en ratt, höger vänster och stanna, Man ska inte smacka med den alltså inte klatcha till med dom..
spöet är gaspedalen..
Jag använder aldrig spö när jag kör, ibland när jag tömkör..

Vad jag menar var inte att klatcha med tömmen utan med hjälp av att "krama" tömmen" i den takt man väljer, kan reglera takten och steglängden. På så sätt får hästen hjälp på samma sätt som man får av en god danskavaljer.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~