Färgelanda 7 Juni
Har anmält 1 sto.
Ädelssons Sadelmakeri
Ponnybutiken kommer vara där med direktförsäljning!!
Amor vincit omnia 
var ligger det?
ska inte visa nåt alls i år

#3. Ca 4 mil norr om Uddevalla.
Jag har anmält två stycken för länge sedan.

Vi har anmält två stycken !
Gonkan, det var som tusan att du kom ihåg detta :) kul o ses igen!

kommer utan häst. Ska visa lite samt vara hästskötare 
#2 åå vilken tur att du kommer med butiken. Ska jag nog shoppa lite 
#6 Du är så välkommen
Kommer troligen ha med mer än vad jag hade till Frillesås då jag har mycket nyheter på ingång.
Amor vincit omnia 
Jag har också skickat in anmälan idag
, sista dagen… lite pinsamt… men jag hoppas vi kommer med..
Jag anmälde två ston, Lisa och Lucy
… Stackars Lucy har aldrig varit på utställning tidigare, bara på premiering.. vi gör det mest för skoj skull och för att hon är en himla snygg tjej
.
#6 Sandra, jag behöver din hjälp!!!! Kan du vara jättesnäll och hjälpa mig att visa en av mina eftersom dom går i samma ring!!!
Ska bli kul att se alla vackra hästar!!!

#5 Ha ha ja du det var nära jag glömde det ska jag säga dig *S*
Jag har Anmält Madicken och lilla Via men får se om Via får åka med , allt beror ju på hur tidigt det börja hehe och hur hon ser ut under pälsen ;-)

Har äntligen fått tummen ur och anmält Oupz.

#6 klart jag hjälper dig. De har jag ju redan lovat
.

Skall dit med 1 häst

Jag ska dit med min lilla Baroness!!!

Ohh är det Majsan på bilden? Vi saknar henne så.

#14 Nej det är Majsans barnbarn Madicken :-) Men visst är där en likhet mellan dem.
Ja jag förstår att ni saknar henne , hon gick lite ponnyridníng här hemma en dag och hon tyckte det var så roligt + att det var en som kunde rida som galopperade henne, nu är hon hos hingst :-)

Jag har anmält 2 st. Men ettåringen som ska med är fortfarande JÄTTELUDDIG! Kan man visa henne ändå eller är det dumt? Så ny på detta..
#16 är en smaksak. Jag vill inte visa mina i halv vinterpäls då jag tycker det skämmer dom aningen

Hm, ok… Vi får borsta vidare och se hur det blir! =)

Jag hoppas att ni som har anmält dit och kommer med , verkligen åker dit nu och inte stryker er , då vi inte fick plats på utställningen utan får tillbaka våra anmälnigspengar.
Så för oss blev det bara en shetlandsvästutställning i år då , Nossebro är kört då det krockar med 5 årsbaggen för russen (trav) och det är en bra resa dit också och de andra väst utställningarna är alldeles för långt att köra till.
så det får bli skåne och ev en öst utställning i stället då :-)

#5 Sanne så vi ses inte då vi inte fick komma 
, jag får väl ge mig ut på någon tur en annan dag utan häst annars …

#5 Du skulle påminnt mig tidigare *S*

Det blev som sagt fullt till Färgelada, vilket är glädjade då det varit ganska få anmälningar vissa år.
I år är det endast Nossebro som har två domare, vilket innebär att de andra utställningarna har begränsat deltagarantal. Det är alltså säkrast att anmäla i god tid.
Jag har anmält Gapona, ettårssto, betalade på sista dagen, postade anmälan då likaså, hoppas hon kommer med, glömde totalt bort det för jag fokuserade på utstsällningen i Axvall på pingstafton som hade 10 maj som sista dag..

oj blev det fullt !
så trist Gonkan, men vi ses nog i sommar ändå ! ska ju till dina trakter snart..

#23 då borde du inte heller komma med efterom inte jag gjorde det , men du har inte fått något mail ännu eller ?
# 24 Jasså du ska det .. Lite tråkigt är det ju ändå när man tillhör väst att inte kunna visa på deras utställnigar , brukar ju vara 2 domare i Udevalla , men det är bara att inse att mitt minne är dåligt och att jag bor på fel sida av väst 

Sen kan väl jag tycka att det har tagit lång tid från att anmälan gick ut till man har fått besked om att det är fullt och var det fullt innan sista anmälningsdagen kan jag ju också tycka att man kanske borde fått ut det på något vis så man hade kunnat anmäla någon annan stans.
Nu när det är så många som kan meddela genom forumet , internet , hemsidan bla
Sen om det är en massa som har anmält , betalat in sista dagen hur vet man vem som betalade först 

#26. Anmälningstiden utgick den 7, idag är det den 13 så jag kan inte tycka att din kritik är befogad.
Det är väl ändå vi som utställare som får se till att vi anmäler i god tid. Är man ute i sista minuten får man räkna med att det kan vara fullt. Jag har visat en hel del i Öst och där kan man aldrig vänta till sista dagen med att anmäla. Vi i Väst kanske får vänja oss vid att det blir så även här?

#27 jo jag tycker att det är lång tid 6 dagar är rätt lång tid , då har man hunnit se om det är överfullt , det gör man alla redan den dagen efter som man får all posten så den 9:e -10 :e ska man kunna meddela .
Men jag är kanske bortskämd , eftersom vi får tom veta i stort sett samma dag eller dan efter om loppen är fulla som vi ska starta i eller om de inte blir av.
Sen om det var långt över antalet så vet man ju det säkert innan , (för annars kan jag ha svårt för att förstå vilka som har skickat anmälan först
) för annars måste det vara svårt att sålla väck vilka som får komma eller inte.
Jo jag skrev också att jag var glömsk Annette om du läste mitt inlägg i #25 , men för det måste man få komma kunna få komma med lite *kritk* som ibland även kan vara bra och ta åt sig till en annan gång om det sker.
Jag har även fått pm förr om fulla utställningar och det har jag fått snabbt , dan efter , men då har det löst sig ändå och man har kommit med pga andra hade strukit sig.
All kritik ska man inte tolka negativt det kan även vara positivt och man kan ha någon nytta av det 

#28. Det stämmer att all kritik inte är negativ. Men att man är glömsk och anmäler försent kan man inte lasta de utställningsansvariga för.
Sedan är det lite mer avancerat än du beskriver att sortera bort de som inte får plats.

#29 Men Anette det jag är kritisk mot är att man får vänta i 6 dagar innan man får beskedet det ska man faktiskt kunna se tidigare och kunna meddela tidigare då man faktsitk skickar med sin mail adress. Den tiden får man ta sig tid till när man har åtagit sig ett arbete tycker jag .
Jag lastar inte utställningsansvarig för att man inte kommer med bara att man kunde fått beskedet tidigare, det tycker jag att man kan få .
Du måste ju ändå hålla med om att man ser om det är fullt och är det så överfullt som det verka vara så borde det vara så att alla som var lika glömska som jag automatiskt inte kommer med
för jag kan erkänna att jag är glömsk och jag tänkte inte heller på att det bara var en domare då Udevalla alltid brukar vara 2 domare, har fått bli en någon gång för att det blev för få anmälda ett år.

#30. Som jag skrev så är det lite mer avancerat än du tror att sortera bort så det blir rätt. Det måste tex kontrolleras att de som anmält i tid även har betalt i tid.
Jag tycker inte 6 dagar är mycket. Det är fortfarande drygt 3½ veckor kvar till utställningen.

#31 Men jag tycker det och det måste man få tycka.
Vet att andra föreningar kan klara det och andra tävlingsgrenar klarar det , jag håller ju inte bara på med shetland och utställning och har fått lära mig att man ska kunna ta åt sig kritik och se hur man kan förbättra det till nästa gång osv .
Kommer breven fram den 8:e säger vi (eftersom sista anmälningdag är den 7:e) och betalningen också är framme den 8:e det ser man om man kollar kontot , vilket man kan göra över internet. så kan man se om det har har betalts i tid . Kan inte vara mer avvancerat än att kolla om de har betalt till travtävlingar/ridtävlingar i tid 
Det är inte så avvancerat att kolla det eg . 
Man behöver inte ta all kritik så peronligt , det är också något man måste lära sig att skilja på när man håller på med sådant här .

#32. Det är klart att du får tycka det. Likväl som jag måste få försöka förklara orsaken. Jag tar inte detta personligt, varför skulle jag göra det? Men jag bemöter din kritik, vilket jag borde få göra.
Kom ihåg att anmäla till GM i tid nu bara. Läste i en annan tråd att du är sen även med den
.

Nope den är jag inte alls sen med postades i Måndags kväll..
Men där är ju lite mer papper att kolla på *S*

#33 Jo du får gärna förklara orsaken , och jag menar ett system är inte sämre än att det kan förbättras till nästa gång.
Det är ju likadant för dem som utställningen blev inställd för , man kan ju missa att anmäla till annan pga man får reda på det för sent .
Det går ju att göra systemet lättare och bättre jag tror nog att det kanske jobbas på det (hoppas jag) .
Jag vet tex att en ansökan försvann på posten men som tur var så mailade jag den man skulle skicka sin ansökan till att jag hade postat det den dagen (samma dag) och även om hon inte fick fram det i tid så löste det sig på det viset .
Vi har ju tex inom travet att man anmäler direkt på en del travklubbars hemsida och man får kvitto på att man har anmält vilken datum och klockslag osv , vi använder även anmäla genom mail vädligt mycket , fax och telefon anmälan mellan vissa tider.(fast det gillar jag inte) så nog går alla system att förbättra , även de bästa
. Det går även inom ridsporten att anmäla genom förbundet och tror nog att rasförerningar måste bli lite mer moderna också och släppa det gammla förlegade sättet med posten 
#25 nej inget mail…
det var en besvikelse, när man tagit ut både semester och komptimmar för detta. Hade ingen aning om att man måste anmäla så långt innan sista datum.
Ofta är det ju många som inte kommer, tråkigt då för dom som verkligen vill visa… Kommer jag dit utan häst och ser många strykningar blir man ju inte glad…
Annars tycker jag det är bra med en domare (för att jag är ovan visare och att visar jag två hästar så krockar det inte). Hellre fler utställningar.
Jag tar för givet att anmälningsavgiften återbetalas..

#36 Men har du inte fått något besked så får väl du komma då , kan jag tro annars borde du ha hört något .
Fast det kan ju kännas konstig om även du betalade sista dagen och skickade in din anmälan sista dagen 
hmm..men du kom inte med menar du….ja jag vet inget jag håller tummarna annars får jag väl skylla mig själv och lära mig till nästa gång.

#38 Nä jag kom inte med *S* jag hade skrivit min mail adress hade inte du det ?
Yapp håll tummarna för att du kom med då *ler*
jo den skrev jag säkert om det var en rad för det..kanske skrev jag fel
.. vi får se..

Jag hoppas också att det inte blir några strykningar nu när vi är några som inte kom med.
Skulle det inte vara bra om det fanns en reserv lista om det blir strykningar???? Då skulle ju vi som inte kom med kunna få en lite chans att kunna medverka. Det brukar ju vara en del strykningar på utställningarna …..
Mina hästar kom inte heller med, trots att jag anmälde inom utsatt tid… fick besked på mailen idag…
Trist och synd att det inte kunde vara mer än en domare så alla kunde få vara med
.
Jag har inte lust att åka jättelångt med mina ston utan då får vi vänta till hösten.

#42 Fick du inte besked förrens idag ?
Jag väntar på mina pengar som jag ska få tillbaka jag , de kan jag ju använda till annat då i stället,
Jag har inget mail fått. Jag har anmält ett ettårssto, kan det vara så att just den klassen inte är/var full?
(om en klass har få deltagare i är det väl dumt att neka sena anmälare som anmält till just den klassen…)

#44 Ska ju inte spela någon roll, det är ju antalet hästar som ska spela roll sen vilken klass det är ska kvitta, Jag hade också ett ettårsto som var anmält så det borde ju inte vara det.
Jag kom med! Pratade med Yvonne och tydligen gick min betalning in samma dag jag betalade, jag tror jag fick bland de sista platserna.

Katalogen finns nu påVästs hemsida.

Vi fick komma i allafall, var några som lämnade återbud eller något sådant och det var ju tur att de gjorde det innan katalogen kom i tryck så de kunde fylla på med andra.

#48. Det var ett jäv som hade slunkit med, som tur var för dig upptäcktes det precis innan katalogen skulle gå i tryck
.

oj oj vilken svart gallsto klass.. som vanligt iof, men jösses vilka fina hästar !!!
ett litet fel är med i katalogen, Avec går i fel klass, han ska ju gå med 3åriga hingstar m RS nummer… men det löser sig säkert.
Ska bli jätte kul o komma ut igen !

#50. Jag tänkte på det också, men kollade i webstamboken och enligt den har han inte fått sitt RS-nummer.
#50 Har han fått sitt RS-nummer?

#52. Nej, inte enligt webstamboken. Och isf är det väl vara rätt i katalogen?

alla papper är inskickade för två veckor sedan o jag har iof inte frågat Anna men det borde vara klart, men han är ju godkänd enl. svenska regler så då borde han ju gå med de godkända eller ?
förra året i Uddevalla var flera nygodkända hingstar som ej fått sitt nummer o dem gick i den klassen ..

#54. Det stämmer, det var två stycken som inte fått sina RS-nummer som gick i den klassen då. Kan reglerna ha ändrats sedan förra året?
Det bästa är om ägaren till hingsten ringer till Yvonne och frågar.

#55 ja jag ska säga till Anna o ringa henne.
#54+55 Reglerna ändrades och förtydligades i november 08.
Veritas odium paretFörvånad

#57 skojar du ? så en godkänd hingst som ännu ej fått sitt RS ska gå med ej godkända hingstar ? att få sitt nummer beror inte alltid på ägaren.. DNA tar tid mm..
Nu är ju inte detta min häst iof, men jag tycker ändå det är konstiga regler. Inget mot dig nu Kris..

#58. Jag tycker den nya regeln är bra. När hingsten fått sitt RS-nummer vet man att allt är ok. Det finns hingstar som ställts ut i klassen för godkända hingstar och det senare visat sig att den var någon annan.
#58 Hur ska man veta att han är berättigad till RS om han inte har det?
Klassen heter:
9. 3-åriga hingstar som har RS-nummer.
Att det inte står i webstamboken ännu betyder inte att dom inte har fått sina RS nr. Viking har fått sitt RS nr men det står inget på webstamboken.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Har pratat m Anna o Avec har fått sitt RS nummer. Hon ska ringa Yvonne.
tycker nog att det är lite knepigt faktiskt, är dom godkända enlig svenska regler så tycker jag dom är godkända, då vill man ju gärna ha sin hingst i klassen för godkända… Men det är väl bara mon åsikt

Men jag kan nog hålla med där har de inte fått sitt RS så ska de gå i den klassen där de hingstar går utan RS nr för som sagt det har ju hänt förr att det har varit fel hingst osv .
Men nu har ju han fått sitt RS nr men han hade kanske inte fått det när hon anmälde ? Jag skriver ju alltid både RS nr och reg nr när jag anmäler när det gäller hingstar.
#62 Har de inte fått det när man ska de vara i klassen för de utan RS, men har de fått sitt RS till utställningdagen byter man klass då enligt bestämmelserna.
Hade Anna anmält till klass 9 och angivit RS nummer?

#64 vågar inte svara på det..hon har säkert anmält till klass 9 men har säkert inte angett RS, men jag ska inte säga för mkt utan o ha pratat m henne. Det löser sig säkert !!
Oj jag hade visst glömt ordet anmäler i mitt tidigare inlägg. Jag visst löser det sig#64, det kan vi vara säkra på