Björnfrossa
Igår kväll när jag skulle ut och natta hästarna vid 22 -tiden så står det en björn bredvid hingstarnas hage, inne i grannens kohage. Först trodde jag att det var grannens fuxshettis men efter att tittat både en o två gånger så är det ngt helt annat. Peter var ute han med så medans jag sprang o hämta telefon för att ringa grannen som är jägare så står björnen kvar o hingstarna springer ner till björnen o är ca 5 m ifrån den…Naturligtvis skriker man o försöker skrämma iväg björnen, då reser han upp sig vrålar och kastar om flera ggr. Fick sätta ihop flera av hästarna i samma boxar så jag fick in hingstarna på stall. Kan säga att de kom o stoppade in huvuderna grimmorna o var rejält uppskakade. Björnen springer upp mot skogsbrynet o står där, men det skymmer på fort och även om man har gevär så går det inte att gå in i skogen med björn så sent.
En annan hästägare här i byn har sin häst på lösdrift o den hästen blev jagad i sken här i tisdags morse genom byn ner till oss där han stannade. Kanske förklaring på vad det var då. Hon fick vara ute i natt och flytta ner sin häst i stallet hos grannen.
Nu på morgonen är det en björnhona med ungar 600 m härifrån…så nu är vi omringade här!
Har kontakt med myndigheter nu och troligtvis blir det besiktning av stängsel m.m. Blir så jädrans arg att det ska behöva vara så här. Nu blir det att tänka om hur vi ska göra med hästarna och bete, kalvarna ska ut nu också och det går ju inte som det är.
Ja, Anna vad ska man säga - inte vill man ha rovdjuren så nära in på knutarna hoppas att ni inte får något djur rivet och en björnhona med ungar vill man ju verkligen inte stöta på.Vilken tur att du fick in killarna.Håller tummarna för att björnarna ska dra vidare.
Anna, förstår att ni fick frossa!! Hua! Så trist när de ska bli sådär närgångna. Hoppas det löser sig kvickt och att de håller sig i skogen (långt bort) i fortsättningen. Mina föräldrar hade hus i Dådran förr och de var visst björntätast i landet ett tag. Ush.
Nej, fy vad otäckt!!!!!! Dom börjar bli för många, det är min åsikt!!!!!!Hoppas det löser sej, Anna.
För något år sedan hade vi ju tre ungbjörnar som gick här en hel sommar, de patrullerade runt hagarna så det var stora stigar efter dom. Vi har tretrådigt el stängsel,men ingen var in i hagarna vad vi kan förstå. Den ena sköts under säsongen då den gick in i trädgårdar och var helt orädd, den sköts bara några hundra meter från oss. De andra skrämdes med hundar och försvann.
En hona med ungar är inte trevlig att ha så nära.
Här har de sett tre vargar i skogen mycket nära oss ( 300m ) i förra veckan !!!
Ush vad eländigt Anna!!
Inge kul att ha dom så nära , är kanske till er dom flyttat för här har det , pepparpeppar varit lugnt hitils..Ja hoppas verkligen myndigheter gör nåt nu då…
Här har dom 1,5 promille o kör bil…

Det finns varg och lo här med. Har haft lodjur på gården hela vintern och varg höll jag på att köra på ett par senast i höstas. Men jag kan säga att det är ingenting mot att stå öga mot öga mot en björn så nära.
Björn har vi haft här förut också men inte inne i hagarna. Den här stannar vid mitt stängsel (fem trådigt) men går hur som helst genom det tretrådiga (kornas).
Nu stod han för en halvtimme i skogsbrynet…så nu är det klart att han får skjutas om han går in igen i hagen. Troligtvis är han hungrig och har koll på vad som finns här nere.
Jag hoppas inte honan kommer mer nära ivf. Det här är långt ifrån roligt.
#5: Här har dom 1,5 promille o kör bil…
- björnarna? :-)))))) (Jag förstår vad du menar, men det lät för kul!)
Ojoj…ja, björn vill jag inte ha i närheten av mina små.
Måste ändå fråga…tänkte ni be någon (grannen) att skjuta den?

Fy vad otäckt! Jag oroar mig för att Kelly och Europa ska bli skrämda av rådjur och ev någon älg… Packa transporten full och kom hit, vi har gott om plats för fler shettisar! Håll er inomhus!/Ida
Nej fy vad otäckt, gäller att hålla koll då på hästarna. Går det inte att skrämma bort dem, med bösskott kanske ? För sådana där otrevliga varelser vill man då rakt inte ha bland hästar.
Obehagligt!

fy sjutton var obehagligt. Hoppas de löser sig Anna
#6 Haha ja nu ser jag att det såg roligt ut
..
Men sanningen o säga så är det en Björn ju…
Fast den har ett efternamn typ Mårtensson..
Har den gått in i hagen igen?
Kan ju alltid hoppas…
**Rapport nr 2:
**Jag är helt färdig, tror hela byn är det…detta är helt förjävligt. Igår kväll var det två storabjörnar ute på åkern där vi bor. En var riktigt riktigt stor o en mindre (hane och hona).
I dag vid 22-tiden kom de tillbaka eller om det var ett nytt par. Nu är vi uppe i 7 observationer på ett och ett halvt dygn med en radie av max 600 m runt centrala byn= vårat hus.
De parade sig naturligtvis så nu blir de fler! De gick över vägen mellan två bostadshus och nu vid mörkrets inbrott är de bakom våran gård i skogen = ko/hästhagen. Jag var uppe till grannen och det var ju hur mkt folk som helst och naturfotografer m.m Gick hem, matade hästarna och går innåt huset och då hör jag brummandet av björnarna. De "pratar" och brakar i skogen. Riktigt otäckt! Var de i kohagen då är omöjligt att veta och det var för mörkt att kunna skjuta där - för nu sitter jägare på pass.
Har haft jakttidningar på telefon idag som vill göra repotage och nu får vi se hur morgondagen blir om hästarna öht kan släppas ut.
Hur betessläpp blir har jag ingen aning om idag. Just nu känns det bedrövligt.
Intresserade kan läsa www.jaktojagare.se (första sidan - "Tre nya innvånare…."
Fick en bild men kameran zoomar dåligt…björnen (den stora hanen) i mitten.
Ja Anna…. vi har talat om detta och det känns jävligt tråkigt att behöva ha det så nära inpå… Jag är inte en supporter alls av dessa djur (Björn-varg-lo), jag tycker dom kan bo på Orsa Björnpark eller Järvzoo……
eller så långt in i skogen som möjligt kan vara…
Så här gick det för en utav dem. Fälld i kohagen strax intill våran hage…Nu får vi se med återstående. De kommer väl i kväll igen.
Läs mer på www.jaktojagare.se
Så skönt att åtminstone en är borta, var det en fjolåring ? Hur gör man med honan med ungar, den får man väl inte skjuta ?
Jag vet ju vilket sjå vi hade med betäcknings ston och föl när björnarna gick här. Inte skoj alls.
Jaha då var det bara några kvar då….
Nä men skönt att en är borta och har ni tur kanske dom andra blev skrämd ett tag..
Skönt att en är borta i alla fall.
håller med föregående talare…. synd bara att det var en som är o härjar vid er, då hade ni ju kunnat andas ut nu:(

Usch va otäckt att ha dem så nära…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Hoppas honan med ungar håller sig borta nu…läskigt att ha dom så nära inpå hästarna.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
själv har jag lite delade åsikter här faktiskt.
Förstår att det är jobbigt med björnar (vargar/lo) så nära djuren. Men varför itne försöka skrämma bort dem, eller flytta dem?
Tycker det är fel att människan skuter dem, när det är vi som inkräktat på deras område från början.

Jag är glad att vi bara har lo här (och en och annan skygg varg). Jag är fullt trygg med att lon inte ger sig på hästarna, eller gör den…? Hästarna försvarar sig på ett helt annat vis än vad hjortarna gör. En hona med unge tog en fullvuxen dovhjorthanne i år när sista snön var (hjorten väger mer än vad shettisen gör) inne i hägnet strax jämte hästhagen. I samma period hade hästarna något mordiskt i blicken när huskatterna lufsade i hagen och jagade iväg dem ohämmat.
Finns att läsa om här
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=158484
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Hur går det i Faluskogarna. Hörde på radion att det fanns tillstånd till att skjuta hannen före 00.00 i kväll. Är han död?
#25 Betyder det att det var en hona som har ungar som blev skjuten först?
# 26
JA det har stått i lokalpressen att honan som blev skjuten hade mjölk. Man försvarar sig med att de TROR att ungarna är döda redan då man sökt i någon dag efter dom. Man skriver också att honan har parat sig med den stora hanen, men enligt byborna är det många björnar och hur vet man då att det är den honan som varit med hanen.
Jag tycker ju inte att man ska tillåta björnar i bebyggelsen, men synd att skjuta innan man försökt att mota/skrämma bort dom.
Om man skjutit hanen hade nog de andra också försvunnit.
Att honan hade mjölk behöver inte betyda att hon hade årsungar….
Sen finns det uppgifter som inte florerar i pressen angående detta också.
Honan var i hägn 50 meter från boskap. Hon skrämmdes men vände inte om och då finns det inte många sekunder att spela på när man står där som människa o ska försvara sina djur. Då går man inte och letar först efter ungar eller ev hane innan man skjuter.

usch fy gillar inte det här va de förra året då regeringen utgett att det finns 1000björnar i sverige sen kröp de fram att det egentligen fanns 2800 björnar det är säkert mer nu!
Vi har haft vargar här i höstas som strök runt inte trevligt och mamma jobbarkamrat fick besök av varg i sin hage så hästanra blev skrämda i sken en fick avlivad och den andra hade livshootande skador men klarade sig de andra hästarna skada sig inte nämnvärt. då kom de upp "djurvänner" och la sig i skohsbrynet för att övervaka att han inte skött någon varg för som de sa "men de är synd om vargarna" jag blir fly förbannad när ja hört sånt!
# 28
Vart står det att de gällde årsungar ? Har den mjölk betyder det förmodligen att ungar nyss funnits som diat henne.
Och Anna, jag vill heller inte ha rovdjur i tamboskapshagarna.
#30: Ja, inte letar eftersöksjägare och befarar att fjolårsungar är döda, de klarar sig förmodlingen själva vid det här laget om honan dött även fast hon gett dem di tills nu.
Jag har inte påstått att någon vill ha rovdjur i sina hagar!
--------
Usch vad läskigt. Jag är glad att vi inte har sånna djur (björn/lo/varg) här.
Det är inte första och inte sista gången heller som rovdjur kommer att uppehålla sig i hagar eller dess närhet. En del gånger blåses saken upp onödigt mycket . Om inte massmedia hade fått nys om saken hade det kunna sköts på ett mera diskret sätt.