Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 970 ggr
Ninnii
0

Tips/Förslag på kraftfoder.

Jag har gått och funderat på om det finns något bättre alternativ på kraftfoder än det jag har. Jag ger Bill ca 1/2 kg Fibergi bas varje dag + hösilage. Nu får han bara lite hösilage till natten när han kommer in då han går på bete på dagen. Jag tycker Fibergin är ganska torr och ser inte så aptitlig ut. Bill tycker väl det är så där med Fibergin. När jag ringde foder rådgivare, så sa hon att det var det var det bästa för ponnysar..

Jag behöver ett foder som ger han energi så han orkar att tävla, jag tränar han ca 5-6dagr i veckan och kör han mycket.

Vad har ni för tips och förslag som är bra. Hösilaget från förra året är väldigt proteinrikt, men han äter inte så mycket nu på sommarn när det är gräs ute.

Så ge gärna förslag och berätta förför det är bra och hur mycket man behöver ge osv!

AnnaLundin
0

Det finns inget foder som generellt är "det bästa för ponnyer". (jag får pricksjuka av såna uttalanden…)

Behöver han kraftfoder = att betet inte räcker, så varför inte ge ett mer utpräglat sporthästfoder, t.ex krafft sport eller motsvarande hos någon annan tillverkare.

Om du vet att du tillgodoser proteinbehovet med bete + grovfoder så gillar jag Kvarnbyfoders energifoder "Derby", som dessutom är havrefritt.

Hur mycket du ska ge är omöjligt att avgöra, det beror ju på vad han äter i övrigt och hur hårt han tränas.

Zondell
0

Jag har sålt Salsas muslifoder hot mix till shetlandsponnyer som behöver "det lilla extra" i körning. Som krafft sport men musli.

Mer info

Maliiin
0

Jag kör på Eggersmanns foder. Har just nu en müsli. Fruktmüsli. Den äter min vallack som jag kör å tränar med ca 6 dagar i veckan. Så kolla olika müslisorter. Finns ju hos St Hippolyt, Eggersmann, Salsa, granngården m.m. Salsa är väl ett svenskt foder till och med tror ja.

Jag är iaf nöjd med Eggersmann till mina shettisar. Köper även mineraler och så därifrån.