Ren häst
Ni som har skäckar mm, hur gör ni för att få den vita delen på hästen så vit och fin till utställning?
Brukar bada dom när det går. Annars så finns det torrshampo speciellt till skimlar.

#1 Jag brukar bada henne dagen innan med shampo mm. Men känner att jag inte får henne så vit som många andra får sin skäckar. Torrshampo gillar jag inte.
När vi badar våra skäckar till utställning använder vi dusch kräm för människa. Helt suveränt, de blir kritvita.

#3 duschkräm har jag aldrig provat. Vanligt shampo för människor brukar jag ha i vanliga fall. Har även provat skimmelshampo och det var bortkastade pengar.

Hej
Jag badar mina skäckar med bla grönsopa och lite jodopax i vattnet. Sen använder jag även vanligt schampo efteråt. De brukar bli ca 3 schamponeringar totalt. Är mkt nöjd med resultatet. Sen går de så klart åt en hel del pälsglans efteråt. Bifogar en bild på Rosa Lee vd Zandkamp från en utställning. Foto Anne Pagmar
Jag har ju en skäck som är mestadels vit! Jag har nog provat det mesta.
Ibland får jag tvätta i två omgångar med vanligt hästshampo, därefter gnider jag in potatismjöl på allt vitt. Potatis mjölet får ligga kvar tills dagen efter (utställningsdagen), då är det bara att borsta bort det.
Jag har även provat Blue Snow som är ett blått shampo som ska vara effektivt på vita hästar, men jag tycker det var svårt att skölja bort det. Risk att hästen blir lila
.
Jag har också provat blanda hästshampo, lite såpa, yes diskmedel och lite jodopax. Det funkade jätte bra, men nackdelen tycker jag är att det blir ett starkt och uttorkande medel.
Potatismjöl använder jag alltid! helt oslagbart!
Torrshampoo har jag provat, men jag tycker bara att hästen såg lortigare ut
, speciellt om dom har vinterpäls.

#5 Jag har sett dina hästar på utställningar och man får ågren när man ser dom för att dom är så rena och fina. Skall prova ditt förslag också.
#5 Jodopax? Blir dom inte gula av det? Och hur doserar du mängden grönsåpa/jodopax?
Har oxå en skäck med mest vitt, blir vansinnig av att bada henne, får henne bara inte riktigt vit.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#6 Ginder du in potatismjölet när hästen är fuktig?
#10 Ja, när hästen fortfarande är fuktig. Potatismjölet suger upp all lort. Efter jag duschat hästen skrapar jag av allt vatten på kroppen och handduks torkar benen, sen på med potatismjölet. Om hästen är för blöt så blir det bara gegga, om hästen är för torr så fäster det inte och gör ingen nytta.
Zally är väldigt duktig på att hålla sig själv vit, men inte ren.
Det jag använder är Fyra Ess hästshampo, och Final mist pälsglans direkt efter, när hon fortfarande är blöt.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Jag brukar tvätta svansen på min skäck ca en vecka innan utställningen (svansen är vit och eftersom hon är en tjej så är den ju gärna lite missfärgad av kiss…) och sedan tvättar jag hela henne inklusive svansen dagen före utställningen. Använder Prob schampo. Funkar helt otroligt bra! Och torkar inte ut huden.
Dessutom är man och svans lättare att reda ut när man använt detta schampo jämfört med andra schampon jag testat, självklart mycket pälsglans i i båda fallen!
Medans hon fortfarande är blöt sprejar jag henne med massor av Foxfire pälsglans. Tycker det har funkat jättebra!
På vintern när jag inte vill bada hela henne börjar jag täcka henne i god tid innan utställningen och borstar mkt. Dagen före tvättar jag man, svans och ben och mycket pälsglans på hela henne (även här tvättar jag gärna svansen en vecka innan oxå).
Detta är en blandning av tips jag fått och att jag provat mej fram.
Det är väl bara att använda vanligt skimmel schampo på de vita?
Använder vanligt hästschampo, typ Ekol eller liknande. Två schamponeringar och lite Foxfire på efteråt.
När jag hade skäckar så började jag med att tvätta de gula fläckarna med jodopax. Därefter tvättade jag med vanligt hästschampo (ibland 2 ggr). Och till sist om ponnyn inte var helt vit gned jag in potatismjöl på de ställen som behövdes. Mjölet fick torka och sen var det bara att borsta bort.
Fungerade bra.
Ponnyn blir ju inte vitare med pälsglans, men det ska ju på ändå….

Mitt fuxssto med kritvit man o svans vart pissgul efter rådet att använda jodopax så det gör jag inte om…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#17 Man måste skölja ordentligt.
Gjorde lika med vår vita C-ponny (som i #16) och ingen av dem har blivit gula av jodopax. Tvärtom.
Det som däremot kan vara sämre med jodopax är ju att det är uttorkande och tar bort även"snälla" bakterier, men jag är övertygad om att det finns en massa nackdelar med att använda vanligt människoschampo också. Jag menar för hästens hud.

#18 Jo tack jag sköljde!
O tvättade hela natten med alla andra schampon jag hade men det satt kvar. Det kanske beror på vad hästen har för tageltyp, hon hade väldigt fint o fjunigt helt kritvitt. Kanske funkar bättre på mer "tagelaktigt"
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#16 Ponnyn blir ju inte vitare med pälsglans, men det ska ju på ändå….
Nej men det hindrar ny smuts från att fastna.
#20 Förlåt…tolkade du min kommentar som något negativt?
Då ber jag om ursäkt för det.
#15 Jag älskar den hästens teckning, hur häftig som helst! Är det du som äger den? :)
#21 Absolut inte, borde jag det?
#23 Nej, han var bara hos mig för inkörning och avelsvärdering. Han är nu avelshingst i Danmark.
#24 Nej, du borde inte det.