Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 694 ggr
exitingsvillemo
0

krav på hingst?

Vad har Ni för krav på hingst?

Nu får ju alla hingstar betäcka och alla avkommor får skrivas in i stamboken, men kommer Ni fortsätta att betäcka, enbart med hingst som fått sina 40 (eller mer) poäng på premiering?

Motivera gärna hur Ni tänker.

exitingsvillemo
0

För mina ston blir det fortsättningsvis bara RS-hingstar.

Jag ser mig inte som så pass kunnig att jag själv med blotta ögat, kan avgöra att en hingst är bra om den inte gått igenom en premiering och dömts av kunniga domare.

Visst, jag kan leta runt bland olika typer av RShingstar i min jakt på det perfekta, men hingsten ska minst ha uppnåt de gyllene 40 poängen på premiering.

polgara
0

Jag vill använda hingstar som är godkända enl. rasvisa kraven här i sverige, dvs har rs nummer

Kris_J
0

RS är inte alltid en garanti för att hingsten uppnått Svenska rasvisa krav vid avelsvärdering.

Beroende på vilka krav man har på en tilltänkt hingst gäller det att söka information gällande avelsvärderingsresultat om man som 1+2 har krav på 40p vid avelsvärdering, annars kan man lätt bli besviken om man bara sett till att hingsten har RS. Detta gäller främst hingstar "godkända" före 2007.

Att hingsten uppnått rasvisa krav är prio ett för mig, samt att hingsten är fullständigt härstamningskontrollerad mot både sin mor och far med godkänt resultat.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

RS och uppnått rasvisa krav (med DNA m.m.)