Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3661 ggr
NettanW
0

Smarta rymmaren.

Nu behöver jag hjälp snarast, på tips och ideer, hur man får en litten shettis dam att respektera elstaketet, så hon slutar rymma.

Hon har nu husarrest och står inne i boxen, pga att hon rymmer och vi måste komma på en ny lösning.

Har tre trådar som sitter väldigt tätt, hon har en hagkompis som hon kommer jätte bra överrens med.

Fin och grön hage, vatten, hö mm.

Kommer jag inte på något tills i morgon så blir hon inne även då.

Kan även berätta, att det inte är mitt stall, och jag inte vill kosta på trästaket, som sen måste tas bort, då vi eventuellt byter stall till hösten.

Snälla hjälp mig/henne.

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

UG
0

Hej! Åtgärder måste till så att inte rymmaren orsakar trafikolyckor där både folk och fä blir skadade eller ännu värre. Därför tycker jag att en bra och drastisk åtgärd behöver till. Det må låta grymt men konsekvenser av rymmning kan bli mycket värre!

Först: kolla att elstaketet har bra med kräm och är jordat ordentligt.
Sedan: Vät nosen med vatten och få henne att nosa på elen exempelvis genom att ha grimma och grimskaft och föra grimmskaftet mellan trådarna. Hon får en rejäl stöt och gör förhoppningsvis inte om det.
Eller: På med grimma och linda en ståltråd runt sidostyckena som sedan går upp i nacken som en antenn. När hon kör huvudet under elen får hon en stöt.

Detta är för att hon ska få en drägligt hästliv till att kunna vara ute. Som det är nu att hon är inne är inget bra hästliv. Man får tänka sig de drastiska åtgärdena som en form att motverka olyckor och ge ett bra liv. Lycka till! Skriv hur det går!

exitingsvillemo
0

Håller helt med #1, ibland måste man ta till drastiska åtgärder.

Ståltråden kan du linda runt hela nosgrimman, längst hela sidostycket och upp i nackremmen och göra en antenn, precis som #1 skriver.

du kan också göra en antenn neråt, från nosgrimman så har du antenner till både nedre och övre tråden.

ev dra fler trådar, med ca 10cm mellanrum, det behöver inte kosta så mycket.

En häst som fått en ordentlig smäll av eltråden på "antennen" går troligtvis inte dit igen.

imsuchadiva
0

Man kan även ha en kedja runt hästen hals som hänger ner en bit och nuddar marken när den sänker huvudet.

Du kan även vara så elak att du själv tar hästen till tråden ( exp grinden ) och låter den få en redig stöt.

Mmia
0

Hur högt har du lägsta tråden ?

Troligtvis kryper hon under och ut, brukar vara det vanligaste när dom smiter + att det inte finns el på staketet jämt utan endel tar av den tills någon smiter och då sätter dom igång elen igen.

Elstaket= strömmen alltid på, inte då o då.

NettanW
0

#1,2,3 och 4

Tack för tipsen, men jag har provat allt det dära, förutom kedja runt halsen, då jag inte kan förstå hur kedjan skall sitta kvar, plus antenn neråt har jag heller inte provat.

Saken är den med antenn, att hon lärt sig att böja till den, så att den inte står upp, när den stog upp så hade hon respekt för tråden.

Jag har provat att blöta ner hela hästen och gett henne en stöt, jag han inte mer än att sätta mig i bilen så var hon ute ur hagen(förra sommaren)

Strömmen står alltid på då det är min kompis som har stallet,(hon hyr stallet av en granne till henne) och det är hon som åker dit och plockar in henne hela tiden, så den vågar hon inte låta vara av.

Vi vet att det är ström i trådarna då hon höll sig på behörigt avstånd från tråden då vi satte antenn på henne.

Många har sett henne vid rymningstillfället utom jag och min kompis, och dom säger att hon klättrar ut som en människa gör när vi klättrar in/ut ur hagen. Det värsta är att det skulle vara lättare för henne att krypa under då tråden inte är speciellt långt ner, men hon går över. Tre trådar sitter med kanske 20 cm mellanrum. Där går hon igenom.

Någon mera som har några bra förslag.

Våran hovslagare sa att han helst inte ville sko henne, då hon har så små hovar.

exitingsvillemo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sätter in en bild, ursäkta min halvtaskiga paint-häst =)

Det röda symboliserar ståltråd och det svarta smala strecket mitt på "ståltrådsbågen" en vanlig sytråd eller annat som lätt går av vid tryck.

NettanW
0

Denna bild var inte alls halvtaskig, jag förstår precis.

Problemet med denna är när hon rullar sig i hagen, varje dag då hon kommer ut, så blir denna inge skön, för henne.

Sen så räcker det inte med en gång, så hon behöver en lösning som vi kan använda oss av varje dag, resten av hennes liv. Då är nog denna inte så bekväm för henne.

När hon stog på ridskolan så slog dom av strömmen när dom skulle ta in alla ridskolehästar, och det nappade hon upp, och smet stup i kvarten då strömmen var av. På vintern så hade dom ingen ström i då det var så kallt, och det fattade hon oxå, så hon bet sönder sin tråd, och gick sen runt i dom andras hagar och ´bet sönder deras tråd med, så att hon kunde gå in och hälsa, dom hästarna kom tack och lov aldrig lös, då hon bet i nedre tråden. Så sista veckan hon stog på ridklubben så fick hon stå inne.

Har jag lyckats köpa en för smart shettis?

PetraJ
0

Min shettis rymde hela tiden också. Jag gjorde som #6 fast inte framför ansiktet. Min shettis rullar sig också men det var inga promblem. Peppar peppar så har hon inte rymt sedan jag tog antenn nedåt också. Det är värt att prova.

NettanW
0

#8 Jag skall prova antenn neråt, så får vi se om det hjälper, för den kan hon inte rulla bort i allafall. :-D Och det är en lösning man kan ha för jämnan.

Trine
0

Är det rejäl järntråd ? eller är det band?

Jag har ju min Omeegis som är duktig emellanåt. Henne har jag lindat järntråd runt hela grimman och gjort antenner uppe o nere, har liksom gjort en stor "ögla" som jag sen snurrar, då blir det svårare för dom att böja iväg den.Peppar så har det funkat nu, jag hittade stället hon tog fart o kröp under och satte dit en till järntråd och PANG så blev det en bra smäll så nu har hon gett sig ett tag..Skrattande

NettanW
0

Ja, uch dom är listiga. Jag har en stark järntråd, som man använder sig av till hagen. Den är upp och ner två gånger, så alltså fyra järntrådar, som är ihop snurrade, men tydligen så var det inget problem för henne att böja den.

Vi fårhoppas att din fortsätter att hålla sig i hagen. :-D

[Billan]
0

Är alla påhitt utan resultat får du nog ta till ännu ojustare metoder.

Vi hade en individ en gång i tiden som var totalt hopplös. För att den skulle kunna vara kvar i livet fick vi tips av en hästgubbe att ha träns på och ha trådar fäst i bettringarna. Vi övervägde och fann att det var sista försöket annars slakt. Tänk att han testade en gång sen aldrig mera.

Grymt men det gav väntat resultat

imsuchadiva
0

#5 kedjan ska sättas så pass hårt att hästen inte får av sig den? ungefär som en halsring ( om hästen står i spilta )

MadeleneJansson
0

# 11 jag har inga tips utöver de du redan har fått. Tyvärr tror jag det kan var svårt att hindra beteendet eftersom du beskriver att hon gjort det länge och utan "åtgärd" iallafall på ridklubben….

Trästaket är nog den säkraste lösningen, eller kanske kan du släppa henne på en skärgårdsö? Skämt o sido det är ett jobbigt problem!

Frida-E
0

Jag har väldigt listig ponny som ofta tog sig ur hagen, trots el, massa gräs och många kompisar. Jag provade allt, ordentligt med el, fler trådar och olika slags antenner, men ändå kom han ut.. Vi fattade inte hur han lyckades, men en dag såg jag honom hoppa ut mellan de näst högsta trådarna. Det var bara ca 30-35 cm emellan dem men han tog sig ut hur graciöst som helst. Jag hade sett honom förut då han kröp under, men på något sätt hade han tänkt ut; "hoppar jag emellan trådarna har jag ju ingen kontakt med marken och kan därmed inte få någon stöt, oavsett styrka på el eller antal trådar i antennen"… Hmm… Obestämd

Nu går ponnyn i en hage med 6 eltrådar, där det är ca 15-20 cm mellan trådarna, så där kan han inte hoppa emellan, och han har gått kvar där hur snällt som helst sen dess. Kyss

exitingsvillemo
0

det låter som ett trästaket är den enda utvägen för dig.

Men om du jämför priserna vad ett trästaket kostar och vad det kostar om hon tar sig ut på en väg och orsakar en svår bilolycka så är kanske inte ett trästaket så dyrt?!

Samma med avlivning, det är inte billigt att avliva en häst heller.

Är hästen frisk så skulle jag nog välja att lägga pengarna på ett ordentligt staket.

NettanW
0

Tack för alla tips, jo jag misstänker att trästaket är den enda lösningen, men det är inte så roligt att bygga ett, för att sen göra om det för sommar bete, och för att ännu en gång flytta alltihopa till "grannen".

Om jag hade haft en gård så har jag haft trästaket för länge sedan, men som det är nu, så bor jag i lägenhet. Och har inte så mycket till alternativ.

Men tack alla för era förslag.

Mmia
0

Har du ingen bild på staketet ?

StuteriSolo
0

Du kanske skulle investera i en voltmeter, så du vet hur mycket ström du har i staketet, och sedan stängsla med polarband, där plus och minus sitter i samma band, uppe och nere. De är dyra, men oerhört bra. Då är det alltid bra med ström i staketet oavsett torka eller kyla.

Har man en notorisk rymmare så är första åtgärden att se hur mycket volt det är i staketet, är det under 3000 V så struntar hästarna i om de får stötar. Se till att få ut maxström på tråden, ett bra aggregat ger 6-7000 V, och montera på en antennn på ponnyn, och du ska se att hon inte tänker prova så många gånger. Eftersom hon lärt sig att staket inte är något att repstektera så gäller det sedan att alltid ha bra staket resten av hennes liv. Fårstängsel är ju också ett alternativ, där kommer de inte ut heller.

runas
0

Jag har haft en riktig kryprymmare, "brände" henne m elstaketet och drog upp fler trådar. Som mest hade vi 5 trådar och då hölls hon på plats och rejält med kräm i trådarna såklart.

Hoppas verkligen du får till en lösning, inte kul för nån med rymmare.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

NettanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Här kommer en bild på staketet.

Fick höra något roligt idag, eller roligt och roligt, det var när hon hade bytt elagrigat som hon började att rymma. Den gammla behövs nu till en kohage.

Så förhoppningsvis flyttar hästarna till en hage brevid korna så att hon får gå på starkare ström. :-D

Annars så är det nog bara ett köp av ett elagrigat med mycket kräm i som gäller.

Tack ni alla för tipsen.

Mmia
0

#21 Som det ser ut på bilden så tycker jag att det ser ut att nedersta tråden är för högt upp. Kanske är det bilden som ljuger då hästen är en bit ifrån men jag skulle rekommendera att ha lägsta tråden typ 30 cm (det har jag på minisarna)

Och det låter som om den där lilla pållen behöver starkare ström på staketet för att hålla sig inne i hagen Flört

imsuchadiva
0

Tråden längst ner är alldelles för högt uppe för en shettis som tycker om att rymma.

Bofride
0

Håller med # 22, i min "huliganhage" för minishettisarna har jag stark ström och hårt spända trådar på: 20 cm, 35 cm, 50 cm, 65 cm, 80 cm och 95 cm ovanför marken. När jag byggde hagen var jag beredd att minska avståndet mellan trådarna till 10 cm, men 15 cm räckte!
Lycka till med din buse! Hälsningar Sara

NettanW
0

# 22,23,24

Många har sett henne rymma, och hon går inte under tråden, utan klättrar över den nedersta. Så den behöver jag inte sänka.

Hon är lite knäpp, då det ser betydligt lättare ut att krypa under, men tydligen skall hon krångla till det.

imsuchadiva
0

#25 jag skulle iaf sänka den nedersta tråden,  lägga till en till tråd, så att hon inte kan klättra.

Tycker du ska prova att lägga kedjan runt halsen.
Kan ta ett kort på min shettis om du inte förstår hur jag menar.

trex
0

Jag gjorde en flyveil av elband till min.

Det fick henne att stanna inne.

NettanW
0

Tack åter igen för alla tips.

Har idag köpt ett starkare agrigat och en voltameter idag. Det är bra kräm i staketet, och hon har hållt sig inne, tom när hon blev lämnad själv, då den andre hästen skulle ridas. :-D

Så nu håller jag tummarna på att ett bättre agrigat var lösningen.

NettanW
0

Peppar peppar, så håller hon sig fortfarande inne i hagen. med eller utan sällskap. :-D

Men nu har vi blivit av med stallplatsen i stället. :-(