Baksele - igen
jag har en sele (enkel modell från Börjes) och undrar om man fäster bakeselen i samma ringar som skakelremmarna, eller….

Allra helst i bakselesöljor på skakeln.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har man inga fästen för bakselen på vagnen är det ringarna vid bröstan du använder (vi är lata hemma hos oss och har bakselen i selen fast vi har fästen på skacklarna)

#2 Nackdelen med att ha det så är att när hästen bromsar med bakselen så hamnar all vikt i bröstan i alla fall. Då är det i så fall bättre att fästa bakselen i samma sölja på skakeln som skakelremmarna sitter i.
www.stuteriprecious.se

Om man har en sådan billig sele från Börjes/Hööks och skaffar en baksle till den är det Ok att ha den ock köra med då?

#4 Du ska en handsbredd mellan baklädret och bakbenen på hästen så den kan röra sig, annars ser det ok ut.
#3 Vid parkörning blir ju effekten densamma då man har baklädret fästat i bröstan. Har man en sele med lös brösta så måste man fästa baklädret i skackeln, men har man en fast brösta som på de enklare bröstselarna (eller på parselar/arbetsselar) så fäster man baklädret i dragringen. Det beror ju på vad man har för vagn också. Huvudsaken är ju att det fungerar för den som ska köra, och att grejerna sitter på rätt ställen. 

#4 Har du bara en gjord på din bröstsele? Jag har satt ett stigläder som däckelgjord, så man kan ha bukgjorden lös och få en rak draglinje, jag skulle vilja sätta ner bröstan något hål 
Fast det är alltid svårt att se på bild, men bättre än inget!

#7 Ja det är bara en gjord.

#6 Stånghästarna har ju sällan baksele och även om de har det så har den inte samma effekt som när bakselen är fäst på båda sidor om en ensam häst som drar en rockard. (Eftersom det vid parkörning ju bara finns en stång, inte två skaklar.) Dels är det två hästar som delar på bromskraften och dels har parvagnar oftast manuell broms som kusken bör sköta.
#4 Jag skulle vilja lägga däckeln en bit längre bak, samt spänna ut baklädret så att det hänger som StuteriSolo skrev. Utöver det ser bröstan lite för kort ut, tyvärr. Och så saknas en däckelgjord, vilket betyder att den gjorden som du har ska spännas ut så att en knuten manshand får plats mellan gjorden och magen, annars blir det väldigt obekvämt för hästen att dra. (Bukgjorden ska alltid vara lös, det är däckelgjorden som ska vara spänd som en sadelgjord.)
www.stuteriprecious.se

#9 tack för sakkunnig info. Man kan ju undra varför det tillverkas selar med endas en gjord, man kan ju inte både spänna och inte spänna!!! Känns som om selen inte passar alls, egentligen
!!

Med en däckelgjord blir selen funkjtonsduglig att köra med. Den kan man ordna lätt själv med hjälp av t.ex ett stigläder, som man delar eller går två hål för tömringarna i. Spännet på hästens vänstra sida och remmen på den andra och vips! har man en däckelgjord. Det finns även lösa däcklgjordar att köpa på t.ex Börjes.
Varför det säljs selar utan däckelgjord kan an ju fundera på, fick en sele som det inte ens var fäste för svanskappa på för många år sedan… Nu finns det ju bra selar i alla olika modeller även för ponnyer, sånt var ju svårt att få tag i för bara femton år sedan.

#5 Köp gärna till draglinor oxå, mycket bättre för hästen! 
Körde själv med en billigare sele från Hööks med baksele och draglinor som jag köpte till, till att början med. Funkar även om det inte är som att köra med en dryrare sele (med högre skackel infästen, lös brösta med linor och baksele som passade bättre).
Men då har man gjort vad man kan i alla fall!
Lycka till!
#12 Jag har en Ideal Harness från Börjes men köpte en billig från Hööks som jag tänkte ha när jag kör in de, har stv småttingar. Men jag var om jag skulle köpa en sådant till sedan eller om jag kan ha den billiga fast med baksele och så klart draglinor är en självklarhet.
Altenativet är att köpa parselar till de sedan….

Köpte en sele från Börjes för några år sedan, då fick man köpa till däckelgjorden, den ingick inte.
#14 Vilken sele var det?

#15 Kollade på Börjes, den finns inte kvar. Detta var för ca 10 år sedan, selen var en enkel bröstsele, naturfärgat läder, ca 1000-lappen, den tillköpta däckelgjorden 98 kr.

#13 Menar du att du undrar om man kan köra par med dom billiga selarna? Eller förstod jag helt fel nu? 
Kan tyvärr inget om parkörning… 
#17 Nej, det hade jag inte vågat köra par med de billga selarna.
Det var mer om man skulle byta ut den billiga selen mot antingen en Ideal Harness sele till eller parselar. För det är tanken att hästarna ska köras i par längre fram i framtiden. De är bara 2 år nu så det är gott om tid.
Ev får man väl sälja Ideal harness selen också då kanske… Aja det är gott om tid att tänka på det.

Varför skulle du inte kunna använda de billigare selarna till parkörning? Det enda du behöver göra är att låta fästa en ring fram i bröstan. De håller garanterat för parkörning. Ideal enbetssele går däremot inte att använda som parsele. Då behöver du två nya parselar.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#19 Är de tillräkligt hållbara för det? Jag trodde inte det nämligen.
Har inte så mycket kunskap om parkörning ännu. Men ska hjälp när jag kommer dit.