Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 2008 ggr
Gosa
0

Betäcknings fråga???

Hej,

Nu har jag en fråga angående handbetäckning med hingst.

Jag undrar hur ofta man kan låta honom betäcka? Hur mycket tid behöver han vila emellan betäckningarna?

Varför jag undrar är för att jag har flera brunstiga ston samtidigt och man vill täcka in så bra som möjligt för dom allihop Glad

ThiffannyJ
0

Vi har gjort som så att stoet betäcks varannan dag. (om vi har handbetäckt)Har man flera ston som betäcks varje dag är det väl minimum 4 timmar för att hingsten ska hinna producera nya spermier, men jag vet inte hundra. Vi har aldrig behövt göra så.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Gör samma som #1. Fast har heller aldrig haft så många brunstiga ston som ska betäckas samma dag, har betäckt en morgon och en kväll som mest.

Gosa
0

Tack för svaren… jag hade också önskat att det var ett sto morgon och ett på kvällen, samt att jag betäcker dom varannan dag.

Nu har det dock fallit sig så att jag har 5 ston som brunstar samtidigt och ett 6:e sto som är på väg in i brunst… pust… men jag ska försöka att låta det gå bortåt 4 timmar emellan på kvällen och prova ett sto till innan det är sängdax Flört

Tack för hjälpen!!

zettan
0

#3 oj stackars Castor han har fullt upp Tungan ute

sanne
0

#4 stackars kan han nog inte hålla med omFlört

VeronicaP
0

Men måste du handbetäcka då ?

Castor är ju van vid att fribetäcka annars menar jag

[Billan]
0

Men sen är det ju så att det räcker med två språng / sto om man har stenkoll på deras brunster. Dag tre & fem eller fyra & sex kan vara ett tips. Annars bör hingsten ha minst fyra till åtta timmar mellan sprången.

Gosa
0

Tack alla för svaren…

#6 Gonkan, jag vet att Castor fribetäckt på Dalsgårds, men vi försökte med det här förra året och det blev inte så bra resultat. Två ston blev dräktiga och 4 blev inte dräktiga Rynkar på näsan. Vi såg honom aldrig betäcka heller utan han fixade säkert det när vi inte var i närheten eller så… Hur som helst så vill vi i år vara helt säkra på att alla stona får komma till (utan ev. hagpoliser som tar all uppmärksamhet).

#7 Jag håller med om att det säkert bara behövs två språng men då måste man som sagt ha stenkoll på brunster och när ägget släpper, vilket innebär att man i så fall får ultraljuda innan varje betäckningsperiod. Det är kostsamt och utomstående stoägare vill inte alltid göra det i förväg…

När man sedan inte heller känner stona så kan man inte alltid veta hur dom funkar. Vi har ju flera nya ston som vi inte har betäckt här tidigare och så utomstående också.

Castor funkar jättebra med handbetäckning, han gör det gärna och snabbt går det så det är egentligen inget extra besvär… ganska skönt faktiskt så vet vi exakt när stona är betäckta. Jag låter han bara betäcka dom varannan dag också.

[Billan]
0

# 8

Inte behöver man ultraljuda för att se om ägg finns. Vet man när brunsten börjar betäcker man tredje eller fjärde brunstdagen första språnget. Ägget går de dygnen, men för att täcka upp betäcker man en gång till med en dags mellanrum. På så sätt täcker man upp minst fyra dygn mer behövs inte.

DÄREMOT om stoet kommer om får man kanske se efter vad som är fel.

Det sliter på både hingst och sto med många "onödiga" språng. En hingst som man handbetäcker med tar ju det som bjuds, även om de skött det bra på fribetäckning. Dessutom är det stor risk att stona blir infekterade vid många språng. Ston som har långa brunster kan man även betäcka bort det som skulle blivit ett föl om man betäcker tills stoet säger ifrån.

De år vi har handbetäckt på så vis har vi haft 100% dräktighet, och det är ganska många ston genom åren och med olika hingstar.

Jag tycker det är suveränt att ha det så då det ger mera exakt datum att räkna på, och man har fullständig koll på betäckningarna, och framför allt mera frihet som hingsthållare. Har man hingst på fribetäckning vill det till att "bo" bland hästarna i hagen stor del av dygnet.

susanne-s
0

Just nu har vi tre ston som brunstar samtidigt.
en morgon, en lunchtid ( de dagar jag jobbar åker jag hem och betäcker) samt en på kvällen.
Inte det optimala, men det fungerar Flört

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se