Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1194 ggr
Ahnna
0

Tömmar - jag får spader!

Jag är så arg så att jag nästan går upp i atomer! Mina gamla ponnytömmar (8 m) gick sönder, så jag pallrade mig iväg till den enda hästbutiken jag känner till (4 mil härifrån…) och skaffade ett nytt par, precis likadana som de förra. (Som också var köpta ifrån samma butikskedja.) TRODDE JAG! Förvånad

Tömkörde stoet med bara däckeln och bakselen på - min sele är delad så bröstan använder jag bara när jag ska köra - och spännena på tömmarna gick med nöd och näppe igenom ringarna på däckeln. Jaja, tänkte jag, de gick ju igenom till slut i alla fall. Men så prövade jag att sticka igenom spännena genom ringarna på bröstan, och det var då himlen föll ner och slog mig i huvudet. De gick inte igenom, ringarna var för små eller spännena för stora! Gråter

Prövade mina långa tömmar också, men samma problem där, spännena gick inte igenom ringarna. Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag vet inte var man hittar ponnytömmar med små spännen. Det blir liksom lite krångligt att köra in stoet utan tömmar, för att inte tala om att det blir många straffpoäng i funktionskontrollen på tävling…

Vet NÅGON var man kan få tag på tömmar med små spännen, eller finns det någon annan lösning?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Jag köpte tömmar på Hööks alldeles nyligen. Använde dem första gången idag och de gick utan problem genom ringarna på min tömkörningsgjord.

Okidoki
0

Har kört mycket, allt från shetland till halvblod, både enbet och par med en mängd olika selar, coller, bröstor, lokselar, travselar m m. Jag har också ett flertal gånger stött på problem med ringarnas storlek. Jag gjorde något radikalt på alla mina selar - jag bytte till stora ringar på ponnyselarna. Köpte nya ringar på Hööks, om jag inte minns fel (det är nu 20 år sedan) och bytte rubbet. Sen kvittade det vilka tömmar jag tog eller hur jag eljest ville sätta ihop olika seldelar. De ringar jag inte kunde fixa själv, som inte skruvades fast (typ i däcklarna), hjälpte mig min lokala selmakare med (en som lagade alla seldon till travbanan på orten). Blev jättebra till slut. Lycka till!!!!!

Ahnna
0

Cool, jag känner ju en sadelmakare… Och jag kan ju faktiskt själv sy i läder, men jag gillar inte att gå in och t.ex. byta spännen på tyglar och tömmar, eftersom det är livsviktigt att man fäster tråden rätt. Annars kan det gå illa… *brrr* Jag litar kanske inte riktigt på min egen förmåga att arbeta med läder ibland… *kolibrierna: zum-zum-zum!*

Byta ringar är ju en tanke. Men ringarna på bröstan är ledade (de sitter på en metallmoj så att de kan röra sig i höjdled allteftersom hästen rör sig) så jag vet inte om man kan köpa nya såna någonstans. Ska kolla upp det. Men annars kanske det går att muta sadelmakaren till att byta ut de nya spännena mot de gamla, som faktiskt passar.

www.stuteriprecious.se

cinna
0

Kan det vara ett alternativ att dela tyglarna och sätta ett litet spänne där??? Är ju inte utsatt för belastning på samma sätt som "bettringsänden"…

Midlingur
0

Är inte tömmarna delade i slutet och har ett litet spänne där? Isåfall så kan du ta in dem på det hållet.

cinna
0

#5 Det var precis så jag menadeFlört

Ahnna
0

Delade? Nej, de är i ett stycke med spännen för fäste i bettringarna i båda ändar. De är i vävribb förutom typ 60-70 cm närmast ändarna. (Den biten som går igenom ringarna på bröstan och däckeln.)

www.stuteriprecious.se

cinna
0

Du tror inte det går att lämna in dem till en sadelmakare och få dem omgjorda till modell tygel??? Vet inte mycket om körning, men spåna är jag ganska bra på…