Kjöpa sto?
Hej,
Jag är ny på denna sidan och hoppas att jag kan få lite tips framöver.
Jag funderar allvarligt på att köpa ett sto för ridning/körning/ evt utställning samt avel.
Jag undrar om Ni kan hjälpa mig lite med priser o dyl.
Hur mkt är det rimligt att betala för ett sto max 10-12 år ca 100cm +/- som är inriden med ok stam?
Hon måste vara trafiksäker och pålitlig att handtera även av barn. Jag kan köra in själv om hon inte är inkörd. Jag kan även ställa ut/merittera henne själv.
Jag har haft egna hästar fram tills för några år sedan, men eftersom min dotter också är otroligt intresserad och även duktig att rida så funderar vi som sagt på att köpa 1 evt 2 shettisar att ha själva.
Hur länge tycker Ni att ett barn kan rida på en normalstor standard shettis, jag tänker på höjd/vikt? När det gäller körning så räknar jag den lätt klarar av att dra 2 barn alt 1 vuxen.
Har Ni några speciella tips att komma med så tar jag tacksamt emot dessa, även om Ni har tips på ett bra sto till salu!

Eftersom som jag inte fått ett enda svar så räknar jag med att frågan var fel formulerad?
Eller så finns det INGA på detta forum som någongång sålt ett helt vanligt/genomsnitts sto i "medelålder"?
Jag förstår givetvis att priset beror på stam, exteriör, utbildningsnivå evt meriter etc. men ett ungefärligt pris kunde man kanske uppskatta.
Får jag ett ok shettissto för 10.000 eller kostar de 15.000 eller 20.000??
Tacksam för svar!
Jag köpte mitt 14 åriga shetlandsponnysto, med bra fäderne (Roy v. Bunswaard), innehar rs-nr och visad med 39 poäng som max, inriden, och inkörning påbörjad för 10 000: -, skulle inte sälja henne (idag 15 år) för mindre än 12 000: -.
En utav dom bästa barnponnyer jag sett, och helt underbart arbetsvillig. Jag tycker det är ett rimligt pris, kanske lite i underkant, men jag som köpare blev enormt nöjd med min ponny.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Du får räkn med mellan 10-20 000, det är inte orimligt. Det kan givetvis finnas både dyrare och billigare ponnyer. Egentligen borde ett välstammat välutbildat och meriterat sto kosta minst 30 000, då är det ändå billigt om man jämför med det större ponnyraserna. Prisbilden på shetlandsponnyer varierar ganska kraftigt, tyvärr.
Om du bestämmer dig för en shetlandsponny, se då också till att du får en "äkta" shetlandsponny. Du kan på SSS hemsida läsa lite om vad som gäller att hålla koll på för att inte hamna fel och sedan stå med vad du trodde var "äkta vara".
Fråga gärna här igen så skall du se att du får hjälp att hitta rätt. Om du vill förhöra dig om en specifik ponny utan att hänga ut någon finns ju alltid möjligheten att skicka PM till någon.
Hur länge barnet kan rida ponnyn är omöjligt att svara på, beroende på både ponnyns konstitution likväl som på barnets.
Veritas odium paretFörvånad
Du kan lätt hitta en BRA ponny för under 10.000. Annonser överallt skvallrar om detta. Jag har sett finfina ston till salu för 7000
Det finns BRA meriterade diplomston till salu för 8000 kr om du läser annonser. Alldeles för billigt egentligen men idag är det köparens marknad.
De allra bästa får man räkna med att betala runt 20.000 kr för.

Tusen tack för alla svar!
Jag har även försökt att svara på pm, men får ej iväg svaren, jag gör nog något fel öppenbarligen…
Givetvis skall jag köpa en shettis med RS nummer och stamtavla. Jag har fött upp vbl travare förut och har även en liten hunduppfödning, så jag förespårkar renrasigt och registrerad ;-)
Mvh

Jag tycker nog att utgångspriset för ett sto i den åldern, med stam, stambokfört, riden och körd borde ligga på åtminstone 10 000,- Man lägger ju ut ganska mycket pengar och tid på ett sto innan han har de meriterna. 

#7 Vilka meriter??
Att den är inriden?
Den enda anledningen jag vill att den skall vara riden är så man vet att barnen kan rida på den utan att den kastar av allt som sätter sig på ryggen, då vi har tänkt att köpa "den" för ömsesidig GLÄDJE för alla i familjen. Är ju ingen idé om det bara är jag som kan hantra den och jag kan ju knappast rida den ;-) Min dotter är dock inte rädd av sig på något vis och har inga problem med att rida framåt och pigga ponnyar, men tycker inte att man behöver utmana ödet med en oinriden.
Det är väl inte en merit att den är stambokfört? För mig är det en självklarhet att köpa ett stamborkfört sto, i synnerhet om man planerar ett evt föl.
Gällande åldern så var det ett max ålder med ca 10-12 år alltså ej för gammal, så att man kan ha glädje av den i många år framåt och också mtp om man evt skall ta ett föl.
Jag har jobbat heltid på stall i mina yngre dar och även haft egen uppfödning av travare och jag har kört in säkert 20-30 hästar (stora) upp genom åren, så jag tror att jag klarar av att köra in även en shettis själv.
Jag skrev inte att den behövde att ha några "andra" meriter!
Sedan tycker jag att det skall vara givet att man söker en trevlig, hanterbar och trafiksäkerhäst, i synnerhet då barn finns med i bilden. Det finns väl sådan shettisar hoppas jag? Även om man bor på landet och det sällan kommer bilar på våra grusväger eller i skogen, måste det ju vara bra att veta att den är pålitlig.
Hoppades att hitta en "allround" shettis, men det är ex viktigare att den är trevlig att hantera än att den är Such. Är den fin så kan vi ställa ut den själva.

#8 menade absolut inget illa med mitt inlägg… 

# 9.
Helt ok!
Var bara jag som misuppfattade det du skrev! Vill inte låta otrevlig, försökta "bara" beskriva lite närmre vad jag letade efter 
Jag är verkligen jättetacksam för ALLA svar!! Tusen tack!