Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 878 ggr
Asagard
0

Kvarka igen.. :-(

Å så var det kvarka i området igen. Granngården har fått kastad kvarka. Vad gör man? KAN hästar som haft kvarka för ett halvår sedan få kvarka nu igen? Den kastade kvarkan är värre än den "andra", eller? Hur är det med fölen, både de som föddes i våras och de som är ofödda. Hur stor är risken att de blir sjuka och att märrarna kastar? Är skrikarg just nu! Grannarna har sån otur och jag tycker så synd om dem, men samtidigt är jag livrädd för att få det själv! När ska allt detta ta slut? :-(

En sak till. Kan man på något sätt sanera markerna? Grannen sa att man kan låta lamm beta på markerna ett år, så smittan försvinner. Fungerar det?

Pheobe
0

kvarka är en bakterie, Streptococcus equi. den kan levai smutsiga stall en längre tid men den bor inte i jorden. Fåren äter inte upp bakterien eller hur menar du? Man kan enbart skydda sej genom stallrengöring och isolering från andra hästar. Tyvärr inget man kan göra annars

Asagard
0

Men, visst kan pencillin "kapsla in" kvarkan, så man får kastad kvarka? Det är nämligen det jag tror hänt. Grannen däremot tror att det ligger i marken?!

susanne-s
0

stackars dig, tyvärr kan jag inte hjälpa med råd, hoppas det går bra!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

#2 kvarka kan inte ligga i marken. Det är nog bara en fixidé
Däremot kan kvarkan leva i smutsigt stall.

Cattis
0

Kvarka kan överleva i marken och i staket och inredning i stallar odyl. Tester har visat att bakterierna kan leva i nästan ett år.

Kastad kvarka kan de få, det är helt rätt.

Om man behandlar kvarka med penicillin för tidigt, innan den brutit ut ordentligt, så kan den "kapslas". Den hävs, men bara tillfälligt. Har man otur kommer den igen efter ett tag och har man ännu mer otur går bölderna inåt och sätter sig invärtes osv, mao de spricker inte utåt och töms. Lunginflammationer är ganska vanliga efter sådant. Det kan till o med sluta mkt illa.

Det finns de hästar som är bärare enbart, de visar inga symptom själva, men smittar som bara den. Det är iofs mer ovanligt, men det kan hända.

Det är inte ovanligt att de gårdar som haft kvarka, får det året efter igen på de nyfödda fölen - om ngn mamma ex bär på smittan efter att kanske ha behandlats för tidigt. Läs på SVA om kvarka och hur man förhindrar sådant.

Du kan inte sanera markerna, men du kan låta smittade hagar vila ett år, så är det ingen risk (?) att smitta finns kvar.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Emmelie
0

I Colin Vogels Hästen - skötsel och råd så står det:

Behandling: Antibiotika, som ges efter att bölderna brustit, dödar infektionen.

Förebyggande: I vissa länder finns vaccin tillgängligt.

Emmelie

Yazmine
0

Usch vad hemskt,vi har som tur är inte blivit drabade.Vet igentligen inte så mycket om kvarka,hur kommer det sig att en del blir drabade av denna hemska sjukdom ?? nån som vet vad det beror på ??

Asagard
0

#7 Ja, det kan man ju undra. Vi fick kvarka i samband med att vi fick nya grannar. MEN, jag tror vår förra granne hade det hela tiden, fast att det aldrig bröt ut ordentligt. Bla ett år förlorade han 6 fölungar, fast vi vet inte varför?! Man kan ju börja undra. Så, förmodligen bröt det ut när det blev nya hästar på den gården som inte redan var "infekterade" eller vad man ska säga.

Det är en fruktansvärd sjukdom som man verkligen inte önskar så sin värsta fiende. Men, det är bara att bita ihop och "genomlida" sjukdomen och ta nya tag sedan.

Pheobe
0

#8 inte konstigt ni fick kvarka då. det sprids i luften

Yazmine
0

Oj hur länge överlever bakterien i luften då ?Allså hur långt kan den sprida sig ?

Asagard
0

#10 Enligt veterinären som var ute hos oss i våras när vi hade kvarka, så kan bakterien sprida sig 400 meter lite drygt.

Cattis
0

Kvarka smittar genom kontakt. Inte via luften.

Läs mer här: http://www.sva.se/static/697.html

/Cattis

Pheobe
0

det stämmer som #11 skriver. Kvarka kan sprida sej utan kontakt, dvs genom luften. Man ska inte tro på allt man läser…. dvs på SVA hemsida.

Malu
0

Fick höra det igår att era grannar fått kvarka igen! Tur att jag inte red/körde förbi er innan dess så mina hästar blev smittade.De kunde ju gärna maila över det till närmaste grannlaget o informera så man vet! Jag skickade sms direkt till de som jag vet brukar rida/köra förbi där o varnade.Fy,vad hemskt detta är! Tror kvarkan har som du säger funnits länge på den gården, det har varit så mycket hästar där fram o tillbaka så man vet ju inte var det kan komma ifrån!Hoppas de kan få bukt med detta nu!

Asagard
0

#12 Med tanke på att hästarna är snoriga vid kvarka och frustar och fnyser, så måste det kunna spridas med vinden?! Eller??

Asagard
0

#14 De ringde oss så fort veterinären lämnat gården. Förra gången var det jag som spred ut "ryktet" om att vi hade kvarka, men då var det även jag som upptäckte det och tog ut veterinären. När grannarna kollade sina hästar, hade de 7 sjuka (om jag inte minns helt fel), så de måste insjuknat ganska samtidigt som våra.

Jo, jag hoppas också att det får bukt med det och det tror jag de hoppas också.

VeronicaP
0

Fast Kvarka är inte luftburet utan du måste stå väldigt nära och hästen måste frusta på dig för att det ska spridas vidare , allts måste man få kontakt på något vis….

Asagard
0

#17 Hm, okej. Får hoppas att basiluskerna håller sig på avstånd med andra ord.

Så hispig som jag är, så tycker jag att alla mina hästar har kvarka just nu. Får köra på virkon på stolpar, väggar, mm i förebyggande syfte. Oskyldig

Cattis
0

#15 Jodå, men det är ändå via kontakt med ex snor som det smittar. Det räcker att man går i det och tar det med under skorna om man har otur. Därför sätts hela gårdar i karantän, inte bara enstaka hagar.

Men det är inte ett luftburet virus. Någon slags fysisk kontakt med smittan måste ske för att sprida det vidare.

/Cattis