Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 3850 ggr
Yazmine
1

Baksele.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man ska köpa en baksele vad bör jag tänka på ? passar den på vilken sele som helst eller bör det vara samma märke som på selen ?

Yazmine
0

Oj jag glömde skriva att bilden är lånad =)

Midlingur
0

Baksele i storlek shettis alternativt ponny är väl det du ska leta efter. Bakselar ska fungera till vilken sele som helst, sålänge den har svanskappa.

Måste bara fråga, varför "fungerar" inte din sida? Du skriver i din dagbok ibland och har försökt läsa den några gånger, men det går inte…

[Karro]
0

Den selen du har bild på är en grymt bra selen överlag. Tärnsjös :) vi har den till vår shettis och trivs kanon med den verkligen. Det är klart att inte selen och bakselen inte behöver höra ihop. När vi började med körning hade vi bara bröstsele sen upptäckte vi varför man ska ha en baksele och köpte då en lös. Det gick alldeles utmärkt. Dock var vi inte riktigt nöjda med skakelfästningen till den selen och så därav så köpte vi tärnsjöselen…. :)

Ellen89
0

I ett sele vad ar bakselen dar for? bara undrar..

Sehvrin
0

#4 Bakselen gör så att hästen kan bromsa vagnen på ett bättre sätt så att den inte behöver bromsa med svanskappan eller gjorden utan kan bromsa med hela sig (hoppas du förstår vad jag menar och hoppas att jag har fattat rätt ^^')

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Karro]
0

#5 Tycker jag absolut låter som en bra förklaring

De hästar man brukar ha baksele till är ju de som går brukskörning. Dvs de som går mycket upp och ner i backar och även de som vänder mycket. I och med att hästen kan bromsa med bakselen går det att vända fortare, praktiskt om man tävlar maraton :) Men självklart nerför branta backar så är det bra om hästen kan få bromsa med hela rumpan och inte bara stackars lilla svansen.

Ellen89
0

#5 & 6 ahaa okej! Bra att veta Skrattande