Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 5443 ggr
Sherlock
0

Tärnsjö ponnysele

Finns det någon som har köpt Tärnsjös nya ponnysele? Den som kostar 6500:-? Och i så fall- vad tycker ni om selen?

Zebben
0

Selen är helt ok!

Midlingur
0

Är jag blind eller har de tagit bort den från hemsidan? Hursomhelst, 6500:- kostar den inte komplett, den kostar närmre 10-11 komplett om jag minns rätt. Tycker inte att den ser så trevlig ut faktiskt, tycker den ser lite "slapp" ut. Deras dyrare selar ser bättre ut.

AnTeX
0

Tärnsjö ponnysele använder jag tillsammans med Roslagsvagnen å den sitter perfekt på våran häst för våran är måttbeställd.

Sherlock
0

Jag ser den inte heller på deras hemsida just nu.

Men det stod 6500:- komplett med baksele och snabbkopplingar.

#3 och #1 vad har ni betalat? Och har ni några bilder på ponny med sele?

Sherlock
0

#2 - självklart får du en bättre sele om du betalar 17-20 tusen. Men jag tror dom har tänkt till och försökt ta fram en ponnysele till ett rimligt pris. Deras läder är så fint.

Sherlock
0

#1 var inne på din sida och hittade en körbild. Så fint! Vad är det för vagn du har?

#3 var inne på din sida oxå. Roligt,.Vad duktiga ni är. Jag håller oxå på med sånt med min shettis men vi är långt ifrån en Levad.  Kan du inte be din mamma starta en fotosida så man kan följa era framsteg?

AnTeX
0

4# jadu vet inte vad vi har betalt men kan kanske ta reda på det..

6# Tack så mkt:D

Jag håller på sj med min lilla sida men den e inte klar än men jag pular med det:D

nu så kommer det gå hyffsat fort frammåt i träningen hoppas jag för jag har som projekt arbete i skolan att sätta ihopp ett litet shownummer:D men bilder mm kommer att komma upp på våran träning mm..  kommer troligt ske en video inspelnig senare osså…

Zebben
0

#4 Tärnsjö sponsrade mig när jag tävlade, så jag betalade inget för selen. Men visst, det finns bättre selar. Men då får man också vara beredd på att betala mer än 6.500:-

Selen kallas/kallades ekonomisele. Ett mycket bra alternativ till en billigare men för hästen mycket bra sele att jobba i. Det finns ju selar att köpa på både B---- och H….men det är inga jag skulle rekommendera.

Tärnsjös andra selar är riktigt fina, men kanske för dyra för någon som bara hobbykör och då är ju ekonomiselen kanon.

Zebben
0

#4 Jag kan scanna in deras reklamblad för ekonomiselen så får Du se den. Tror inte de har gjort några större förändringar sedan reklambladet trycktes. Om nu inte bilderna finns kvar på deras hemsida.

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Jag har en super bra sele som Agneta Hecht, Viking ponnystuter, har sytt. Det var från början en travsele som som man kunde köpa till lite remmar till och så blev det en jättebra sele. Kan även plocka bort allt så det blir en tömmkörningsgjord. Jag gillar den för att den är sydd efter mina hästars mått, inga konstiga spännen som är för stora/för små, och allt är i bra läder. Köpte den 97 har jag förmig, selen är 9 år med ser fortfarande ut som ny! Bifogar en bild, inte den bästa men man ser ju selen i alla fall!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Cattis
0

#10 Folks fördomar om klena små minis som inte orkar dra, får ny energi av den där bilden - då hästen har en hund som hjälper till o puttar på! Hahaha! Vilken KUL bild!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

#8 Men Börjes har ju en del fina selar också, från Ideal Harness. Jag har en sele från dem i stl shetland som jag är kanonnöjd med! Precis som Thiffanny skrev går "allt" att plocka bort så man får en jättebra tömkörningssele. Tror den kostar 4595 kr nu, den var billgare när jag köpte den för ett par år sedan. Det absolut bästa med den selen är, att trots att jag kört in ett antal ponnyer med den så ser den fortfarande ny ut.

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12   Jo, den selen är ju bra! Tänkte mest på den typen av sele som jag bifogat bild på.

Midlingur
0

#10 Är det en Roslagsvagn? Hur hög är din shetland?

Sherlock
0

#8 Ja tack vill gärna se "bladet" på Tärnsjö ekonomisele. Har ringt Tärnsjö men ingen svarar, bara telesvarare som informerar att det är öppet 7,30-16,30 och jag ringde mitt på dan. Får väl prova igen.

Har en komplett saletsele som kommer från Danmark, fick sy om den för att den skulle passa. Det är en "komma igång med sele". Nu vill jag ha en bättre sele men 5-7' är max för mig vi är inget tävlingsekipage, men det måste ju vara bra ändå.

Hur är det med Pfiffselen? Nån som har den?

Midlingur
0

#15 Jag har Pfiff standard. Är mycket nöjd, speciellt till det priset. Betalade 1500:- inkl frakt. Men de har ju en Exclusive också, kanske något för dig?

ThiffannyJ
0

#14 Japp det är det! Han i vagnen är ca 81 cm hög, de jag kör i den vagnden varierar mellan 79-92 cm. När jag kör min standard som är 100 cm så vrider jag skaklarna så att de är raka och sedan upp, svårt att förklara, men kan kanske ta en bild i fall man inte förstrår…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Houdini
0

Tärnsjöselen är "komplett" med följande: Brösta, draglinor med snabbkoppling, däckel med ryggstycke och svanskappa. (Obs ej snabbkoppling för skacklarna - tillkommer med  pris ca 600kr tror jag)

Tillkommer: Huvudlag ca 1000kr, Töm ca 1200kr, Baksele pris ca 1700kr

Sherlock
0

Tärnsjöselen säljs numera via Equilux. Med allt kostar den c:a 11.ooo:- Tyckte det var för mycket pengar så jag har beställt en "Senator". pris runt 5' har en ergonomisk brösta som jag fastnade för och måtten stämde till min ponny. Kommer i slutet av okt.

CarolaCarro
0

Jisses vilka dyra selar ni vill ha.. Ja har en sele som kosta 3200kr tror ja om inte billigare.. Ok den är QH och i syntet.. Men den va billigare i läder.. har även remsele som ja köpte för under 2000kr Ni som vill ha så dyra selar har ni stora plånböcker här får man kämpa för att få ihop till en sele å ja tävlar..

Midlingur
0

#20 Det är travselar du har, de är oftast billigare.

Pyttis
0

# 19 Vad är Senatorselen? Finns den på ngn hemsida? Isf adress? Finns den till mini?

Midlingur
0

Pyttis: Den finns hos Equilex. Den finns tyvärr inte i mini.

Margareta
0

#7 AnTeX (min son) vi har den dyrare Tärnsjöselen måttbeställd så den kostade rätt mycket, men minns inte exakt.

Om den kostar 11 idag så är det säkert den. Om jag minns rätt köpte man bakselen separat…

Numer pensionär i Nynäshamn

AnTeX
0

jasså på så vis… därför den e så bra;)

Sherlock
0

Jag köpte en minisele från Danmark som jag fick göra om. Jag har aldrig varit riktigt nöjd. Jag har precis haft kiropraktor/massage på hästen och mina farhågor var rätt. Min häst har utvecklat ett "försvar" mot sele/Vagn som visar sig med att han har fått en muskelutveckling innan korset. Som en förhöjning framför korset.

Jag har aldrig varit nöjd med selen men det kan också vara att vagnen inte "ligger rätt". Tyvärr kan jag inte tillräckligt för att kujnna säga att så och så är fel. Vet bara när det inte stämmer….

Det är inte priset på selen det handlar om utan att den passar.

Jag ska prova med den nya selen som kommer snart sen tror jag faktiskt att jag får hitta en 2-axlad vagn. Den anstränger inte ryggen på samma sätt som en sulky/rockard/gigg.

Såg en underbar vagn på ESM som drogs av Skogsgårdens Jocke och Elegant. Den vagnen skulle jag gärna betala för.

"20 Jag är 61 år, jag har 1 häst och allt ska vara  bästa tänkbara för min häst och mig. Jag är långt ifrån rik, men kan gärna äta nudlar o spaghetti mot att jag får det som är bäst för hästen för då blir det kul!! Rajtan tajtan för oss båda!

[Karro]
0

#26 Jag håller helt med din inställning om att man gärna kan leva på nudlar för att hästen ska få det bästa. Har man väl gett sig in i hästbranshen så har man och då får man satsa 100 % :)