Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 9272 ggr
stallostby
4

Är kastanj giftigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är kastanjeträd giftiga för hästar? jag läste en artikel i en tidning om det och jag tror det var kastanjer eller om det var ekollon..?

Men min fråga gäller kastanjer, vi vill gärna plantera träd i hagarna och grabben har drivit upp en fin stor planta nu av kastanj..

Emma-Andersson
0

Trädet i sig är nog inte giftigt men om jag inte har fel så tror jag att själva kastanjen är giftig, har för mig att den är giftig för oss iaf.
Nu pratar jag om vanlig hästkastanj som den heter.

polgara
0

Vet inte hur det ligger till med just kastanjer men ekns bark, löv o ekollon är farliga för hästar

stallostby
0

jo när jag tänkte efter så var det nog ekollon som var giftiga…kastanjerna från kastanjeträd kanske hästar inte äter..kan jag ju testa…

[Teddy]
0

Ekollon i sig är inte giftiga. Det är de omogna ekollonen som är giftiga, de innehåller ett ämne: tanin, som är gifitgt och begärligt för hästar. Omogna ekollon faller ned de år det är rikligt med ekollon. Mogna ekollon är inte farligt.

polgara
0

#4 Enl min veterinär så är ekollonen giftiga även när dom är mogna, även torra löven på hösten

Hovgarden
0

#5 har jag oxå hört :S

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Teddy]
0

5 6 Många djur äter mogna ekollon, så att de skulle vara giftiga tror jag inte på. Förr, under nödår, malde man ner ekollon i brödet.

PP
0

Har för mej att jag någonstans hört/läst om hästar som utvecklat beroende av ekollon… Obestämd

[Billan]
0

Vad jag vet så är ekollon beroende framkallande för hästar, dessutom enormt farliga för njurarna om jag fattat rätt. Njurarna blir nedsatta och fungerar dåligt vilket ger förgiftnings symtom hos hästen.

[Teddy]
0

8 9 Ja de omogna.

[Billan]
0

http://www.jordskog.se/epaper/WebOutput/products/js_2007-11-23/pdfs/article_31_2.pdf

hittade bla. denna artikel om ekollon.

Googla på ekollon till häst, där kan man läsa massor av fall.

Emma-Andersson
0

Har för mig att när ekollon fryser så förstörs det farliga ämnet

runas
0

Som jag har hört så är hela trädet, bark, rötter, blad, ollon giftigt för iaf hundar, kan tänka mig att det även är så för hästar.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Hovgarden
0

Åter till TS är kastanjer giftiga..

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Sehvrin
0

#15 Spännande det som stod sist i den texten:

"Etymologi. Artnamnet hippocastanum kommer av grekiskans hippos (häst) och Castanea som är det vetenskapliga släktnamnet på äkta kastanj (Castanea sativa), namnet kan syfta på att hästkastanjerna är oätliga och bara kan användas som hästfoder. Det svenska namnet är en direkt översättning av det latinska artnamnet."

Frågan kvarstår då om hästar kan äta kastanj…

Fast om jag vore TS så skulle jag nog inte chansa, utan välja ett annat träd i hagen och plantera kastanjen nån annanstans.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

stallostby
0

Tack för alla svar!

men tänkte åter på ekollon…ekar är det väl många som har i sina hagar..?

Även i vår beteshage kan det finnas någon liten ek…ska man bli orolig nu eller?

Sehvrin
0

#17 Ekollon kan orsaka förgiftning, men vad jag har förstått är det inte många hästar som äter det. Så det gäller att ha uppsikt över sina hästar. Jag har sett många hagar med ekar, så ett jätteproblem verkar det inte vara (Eken har dessutom ett stort naturvärde, särskilt stora gamla ekar, men även små om de står i ett område med mycket andra ekar)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hanna-D
0

Det är precis som #13 skriver, allt på eken är giftigt för hästar. Har haft ett halvblod som blev beroende när han var inackorderad i ett annat stall.