Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 819 ggr
PP
0

Registrera foderhantering

Har ni nappat på det senaste (?) påbudet, att alla som hanterar foder ska registreras? Kostar förstås pengar och gör man det inte hotas man av böter. Gäller alla som fodrar häst, oavsett antal och vare sej man odlar själv eller köper allt foder.

Nu har jag fått veta att man kan komma undan detta om man får instämplat i passet att hästen inte ska gå till livsmedlesproduktion. Det har väl ändå inte varit aktuellt för min del (hur många shetland går egentligen till livsmedel vid slakt?), så det blir nog ett besök hos veterinären för stämpling av passen.

Cattis
0

Måste det vara distriktsveterinär? Det står "företrädare för de berörda myndigheterna"?

Jag tänker iaf stämpla mina hästars pass.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kiara
0

Vad, föder ni inte upp dom som livsmedel, nej skämt och sidor helt vansinnig lag, jag tänkte låta den myndighet som kräver redovisning av mig stämpla mina pass. Jag väntar och ser för jag pratade med en som jobbar på miljö och hälsoskydd och dom tycks veta lika lite som vad vi hästägare vet (hon äger hästar också).

Annette
0

Jag kommer också stämpla mina pass.

Milla
0

jag ska också stämpla mina här ska inte registreras något allsLedsen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Lauth
0

Om man är flera stycken i ett stall eller om det finns flera olika djurslag på samma plats så räcker det tydligen med att en enda person står registrerad som ansvarig. Eftersom jag bor på jordbruk (där det finns mer djur än bara mina hästar) så räckte det med att min bror skrev under SAM-blanketten som ansvarig foderhanterare. Han står då som ansvarig åt mina hästar men jag kan fortfarande fodra mina hästar  och detta är tydligen helt korrekt att göra enligt myndigheterna.

Charlotte-J
0

Jag ska också stämpla mina pass.

Jag har kollat med Jordbruksverket för jag reagerade och på att det stod "företrädare av myndighet" i passet och det är ju Veterinär ansluten till Jorbruksverket, men, det gick bra även med en privat veterinär eftersom många ändå använder sig av såna. Jag ska ta min "privata" veterinär nästa gång han kommer.

En sak till:

Ni vet väl att det ni kryssar i i passet gäller hela hästens liv så det tråkiga är, att om ni köper in någon häst där tidigare ägare kryssat i att de vill att hästen går till livsmedelsproduktion (det finns en sån ruta också) så går det ALDRIG att ändra, hm. Så det bästa om man inte vill vara foderföretagare är ju att be att få se passet innan köp så att man kan ta ställning till affären utifrån det.

ALLA hästar på en anläggning ska ha stämplat i passen att de inte ska gå till livsmedel för att det ska gälla. Följdfråga: Hur blir det då för oss hingsthållare när det kommer ston på betäckning där inte stämpeln finns?? Har någon tänkt på det på Jordbruksverket, eller det kanske är det dom har gjort?Skrikandes

Vart är det på väg med alla regler och paragrafer?

Amor vincit omnia Kyss

Marie Robertsson
0

Det kostar inga pengar att registrera sig. Man skriver sitt namn och hur många hästar man har sen skriver man på med en namnteckning. Jätte lätt. Men det kostar pengar om det blir en kontroll…

Cattis
0

#7 Jag läste ngnstans att det skulle kosta pengar för att finnas med i registret. Att det var olika i olika kommuner hur stor avgift som skulle tas ut. Att avgiften var til lför att betala de extra administrativa kostnader detta register skulle medföra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

#6 Kolla två ggr!. När jag skulle veterinärbesikta för export så ringde jag jordbruksverket 4 ggr och de sa fyra olika svar om en privatveterinär eller statligt anställd dvs. distriktveterinär fick göra det Förvånad. Inte ens länsveterinär fick göra det utan enbart distrikt.

Gör därför en privat veterinär och sedan gäller det inte så blir det väl någon egen paragraflag över detSkrikandes

VeronicaP
0

Vi har då regristrerat oss som foderföretagare då det var himla enkelt , bara skriva under SAM blanketten Flört Som de sa innan det kostar ingetting och vad jag har förstått ännu så var det väl inte bestämt till 100% heller om det skulle komma att kosta vid besök heller.

thira
0

Enligt min granne som är lantbrukare och som jag köper foder av var det väl inte bara att skriva under på SAM-blanketten? Det var väl en himla massa frågor dom ska ha svar på också? Allt handlar bara om att man inte ska kunna handla utan kvitto av sina grannar…..foderföretagen ser naturligtvis helst att man köper deras dyra säckar med fabriksfoder.

Jag blir iaf tokig på alla föreskrifter som ska gälla en hobby. Mina hästars pass ska stämplas att dom inte ska gå till slakt.

Charlotte-J
0

Det jag tycker är så sorgligt i det hela är detta kontrollbehov som alla myndigheter har. För om nu jag skulle söka detta foderföretagande så lär jag garanterat bli av med i alla fall en höleverantör som är en farbror på 82 år som enbart tar hö på några vallar för min skull. Han skulle aldrig söka detta och därmed riskera ett elände när JBV kommer på det.

Om jag söker detta "tillstånd" så drar jag med ALLA jag köper foder av då de också måste ha detta "tillstånd" + att ALLA kvitton på ALLT måste sparas i minst 2 år då JBV kan göra stickprovskontroll. Att jag inte söker "tillståndet" har inget med en ev. kostnad att göra utan det hela handlar om att jag är starkt emot dessa "storebrorsfasoner" som i mitt tycke inte har med hästhållning att göra + omtanke om de jag köper foder av. Gissa hur många "hobbybönder" som kommer sluta att sälja foder till foderföretagare för att de själva inte vill registrera sig. Tycker det är löjligt att man ska behöva ha detta tillstånd pga. att hålla koll på hästar som går in i livsmedelskedjan som det heter. Det går in ca. 4000 hästar i den kedjan per år och jag tror allvarligt att det inte är så många shetland :-) Har man sen medicinerat sin häst pga skada eller sjukdom så kanske den i alla fall inte kan bli livsmedel.

Vadå anti, jag :-))

Amor vincit omnia Kyss

[Anna-N]
0

Håller helt med. Tycker de borde satsa på viktigare saker istället. Tänk vad konstigt att allt har fungerat ända fram tills nu då, att allt ska styras av lagar och paragrafer. Det känns nästan som de försöker bli av med hästägarna och lantbrukarna för den delen. Det kanske är smidigare att importera allt från övriga europa, där de kanske inte har dessa lagar och förordningar så växer vårt landskap igen.Skrikandes. Det är ju faktiskt bra många lantbrukare som slutar redan idag med allt för att de inte fungerar, hur i hela friden ska det bli om de ska fortsätta i denna takt?. För att ha full koll så ska alla i sådanfall åka till en affär där allt foder registreras som säljs. Tänk att köpa hö på foderaffären för sisådär 10 :-/kg för att de skall ha passerat alla kontroller och administration.Fundersam

Charlotte-J
0

Ja, detta paragrafrytteri och luppkollande av hästfolk (som dom verkar tro vara en miljardindustri) gör mig galen. Det är skillnad om syftet är att komma åt dom som inte sköter sina djur men det gör dom aldrig på det sättet de jobbar nu, med alla tillstånd och regler. Dom som inte sköter sina djur ger ju helt enkelt bara tusan i att söka. Det är ju dom som sköter sig som försöker göra allting efter konstens alla regler och så fort man gjort det så "uppfinns" en ny regel! Snart blir det säkert förmögenhetsskatt på våra små shettisar ska ni se! Skrikandes

Amor vincit omnia Kyss

stallupponer
0

#11 nej där har du fel, på SAM blanketten fanns EN rad och den skulle man stryka om man INTE var foderföretagare, o var man foderföretagare gjorde man INGET ALLS, så de var inga frågor ingenting.

Inte ens blanketten från JBV om foderföretagande är spec svår att fylla i, bara namn personnr adress o fastighetsbeteckning där hästarna står samt antal hästar.

PP
0

Hm, det verkar vara mycket som är oklart med det här… Kan man verkligen lita på informationen man får direkt från Jordbruskverket, eller beror det på vem som svarar (som det påpekades i ett tidigare inlägg)?

En kompis fick nämligen i svar från Jordbruskverket att det kostade 900 kr att registrera sej, och så kan man ju bara anta att eventuella kontroller inte är gratis…

Jag har fått uppfattningen om att detta kommit till för att foder ska kunna spåras vid t ex smittor. Tanken kan väl isf vara god, men hur många djur insjuknar pga hö och havre..? Plastat eller pelleterat foder har jag större förståelse för isf, särskilt som det finns idioter som kommer på tanken att ge kossor kadavermjöl t ex.

Asagard
0

Putt

susanne-s
0

Jag har också skrivit under SAM blanketten, så var det med det.,

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

ska säga till vet idag att hon får stämpla mina pass så slipper jag tänka mer på det

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se