Tips inför första transportresan.
Imorgon ska jag köra min unghäst på sommarbete (ca 2mil). Det är första gången hon ställer sig i en transport samt ska göra något utan mamma+kompis.
Jag har inte egen transport så har inte kunnat träna varken att gå in/ut, få luckan stängd bakom sig eller åka. Vad har ni för tips på om vad jag behöver tänka på och hur jag ska förbereda min lille pålle.
Prövade att lina hennes ben + svans idag, lite klurigt att lina på dom, men när dom väl var på så va det inga problem att gå/springa i dom, så det var ingen fara.
/SG

Ta det lugnt och kör försiktigt så att hon vill gå in i transporten igen sen.
Hade inga lastproblem med min häst, men från början så åkte hon löst i transporten, men nu binder jag henne.
Står den löst, så kan den ställa sig så att det tycker att det är bekvämt, gärna baklänges.
Shettisar är ju ganska tåliga, så det blir nog absolut inga problem.
Lycka till
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Tålamod, mutor och mkt beröm när det går bra. Ha gott om tid på dig, blir du stressad så kommer ponnyn bara bli stressad och så blir allt pannkaka. Gå in och ur ett par ggr först och låt henne stå inne fast ett tag och bara vänja sig vid hur det låter att gå runt i en transport och hur allt ser ut och luktar osv. När det går smärtfritt och bra att gå in och stå stilla så stänger du luckan. Går det bra och ingen direkt panik sker så börja köra en bit.
Det är bra om du har någon som kan stå utanför och hålla koll på om det blir kaos inne i transporten och som snabbt kan komma åt och komma in om det skulle bli panik (de kan ju dra omkull sig och skada sig om det blir för mkt). Går det bra att köra en bit så klappa och ge lite beröm och någon liten muta och sen tycker jag att det bara är att köra på. Tänk dock på att köra väldigt mjukt och långsamt och svänga försiktigt. Blir första resan dramatisk så blir det lätt ett jobbigt moment att transportera i framtiden. Ju mer tålamod och lugn i början - desto stabilare blir det att lasta senare.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#2 jag hoppas att du menar att man ska belöna gott beteende hos hästen, för börjar man muta dem så är man fel ute, och det kan också leda till mer besvär än vad det gör nytta.
TS, du fick bra råd av #1.
se till att det är ljust och trevligt i transporten när du ber henne kliva på, se till att inte vara för mycket i vägen själv så att du skymmer sikt för henne. det kan vara en bra idé att låta hästen stå lös så den har chans att balansera upp sig själv på ett bra sätt och hitta ett för hästen bra åksätt (det är bevisat att det är att föredra att hästar åker baklänges, tyvärr finns det inte jättemycket av den typen av transport).
ha inte för många medhjälpare kring transporten när du ska lasta, då är det lätt att hästen tappar fokus, en max två räcker. undvik också att ha för mycket linor och spön o dyl som man ofta ser kring lastning, om hästen lär sig att bara gå på med dig utan såna grejer, så får man det bästa och mest hållbara resultatet.
lycka till med lastning och körning!=)
medarbetare på djurskydd.ifokus

#3 jag menar att det är mer motiverat för dem att våga gå in i en läskig transport om matte står där med en morot (som man får när man gått in och står snällt)
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Har aldrig någonsin mutat in mina shettisar in i transporten. Gör man inte så stor grej av det, utan istället agerar som om att det vore det självklaraste i världen att gå in i transporten, så brukar det gå hur bra som helst.

Säger som #5 gör ingen grej av det, då smittar det av sig. Skulle heller aldrig muta henne. Gör alltid så och har aldrig haft någon som vägrat gå på.
Gör som #5 och kör sedan lugnt så de inte får en obehaglig första åktur - det har man igen när man lastar nästa gång.
Tack för alla tips, verkligen!
/SG