Foderföretagare
Enligt Jordbruksverket ska man anmäla sig som foderföretagare så fort man fodrar sin häst (det räcker med att du ger den vatten så är du foderföretagare har jag fått veta).
Vet ni något mera som gäller enligt detta och har ni registrerat er som det? Man blir inte riktigt klok på hur reglerna är egentligen när man läser på Jordbruksverkets hemsida….
Ja, man ska föra bok på vad man ger hästarna, typ inför slakt mm. Man kan dock friskriva sig från detta genom en underskrift i passet. Finns en tråd om det här någonstans. Ska leta.
Puttade upp tråden åt dig!
Tack ,jag har inte läst inlägget tidigare.Men man blev inte klokare för det…hmmm..Ja,mina ska då inte gå till slakt, så får väl fundera på o stämpla passen..
Det står ju inget vad det ska kosta för o registrera sig o vad kontroller sen kostar..väldigt luddigt..

Vi har inte betalat något för att bli foderföretagare..
Sen för jag ingen bok utan jag sparar faktiskt bara fakturorna där jag har köpt maten *ler* det får attans duga det ..

Det stod om detta i senaste Ridsport.
Från o med årsskiftet ligger det på kommunerna att sköta kontroller av foderföretagare och de har då rätt att ta ut en årlig avgift för detta - om det "bakas ihop" med avgiften för kontroll av stallar/djurhållning eller inte är upp till de enskilda kommunerna.
Det ska dock utredas om foderkontrollen istället ska läggas över på staten och isf kunna finansieras med skattemedel. Annars måste alla kommuner utbilda folk i foderhantering och foderhygien och det kan ju bli dyrt - för foderhanterarna.
Personligen tycker jag det känns jobbigt med alla påbud - och varför kan de aldrig presenteras klara, exakt vad det innebär och vad det eventuellt kommer att kosta.
Eftersom jag inte tänkt skicka mina hästar på slakt, så var valet därför lätt att istället få det instämplat i passen. En sak mindre att fundera på!