Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1775 ggr
h00jff
0

Förlossningskomplikationer

Jag blir mörkrädd när jag är här inne och läser om alla fellägen och andra förlossningskomplikationer. Det verkar inte klokt att så många ston har problem att föla. Har knappt hört talas om några halvblodsston som har dessa problem (även om det naturligtvis förekommer). Knappt så att man vågar skaffa något shettisföl i framtiden (den dagen jag köpt ett sto som jag kan ta föl på)…

powderpuff
0

Jag tycker också det verkar vara ett mörkt år. Är glad att jag inte har något dräktigt sto i är.

Kramar till er alla som mist någon i fölningenGråter

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

VeronicaP
0

Fast eg tror inte jag att det är värre i år än andra år , det går ju upp och ner det där och sen så skrivs det ju mer om det nu för tiden än förr

annie
0

Verkar vara mycket överlag tror jag. "Vår" veterinär har varit ute på mycket tok i o m fölningar, oavsett ras, i år…. Rynkar på näsan

ThiffannyJ
0

Det är nog inte bara Shetland tyvärr. Mamma är på strömsholm nu, massor med föl, överallt som är inne…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annette
0

Det är ännu tidigt på säsongen, det går nog inte att veta säkert förrän till hösten om det varit mer än vanligt.

Dessutom hör man talas om så mycket mer pga internet. Själv skulle jag inte ens känna till en bråkdel utan denna informationskälla.

Anna-72
0

Man mår illa av all information. En bekants häst fick livmoderomvridning och gick förlorad bägge två. Finns ju ofantligt mycket verkar det som, har ju bara hört talas om en bråkdel. Jag har ett sto kvar och kolalr henne stup i kvarten. Fast när det väl händer så är man väl inte där…..

exitingsvillemo
0

Om jag inte missminner mig så var det mycket komplikationer förra året också.

Har för mig att jag då läste komentarer som: "ett mörkt år" och "hoppas 2009 blir ett bättre år".

Så det är nog inte mer i år än andra år.

Fast jag håller med TS, man blir lite mörkrädd när man läser om alla fellägen.

Camilla
0

Jag tror inte att det är fler komplikationer än vanligt. Precis som #5 skriver så hade det inte varit för forumet så hade man inte vetat om mer än eller par fall. Dessutom så är ju forum besökarna snabba med att skriva när något går fel!

Elinor
0

Ledsamt för alla inblandade när komplikationer inträffar!
Vi får väl inte glömma att det trots allt är många lyckade fölningar.
De flesta fellägen tycker jag verkar vara på tidiga fölningar.
Har själv haft 1 felläge på 38 föl. Det var i slutet av mars.
Jag betäcker aldrig tidigt av denna orsak.

polgara
0

Man är ju orolig inför stundande fölning

Camilla
0

Vi har nästan alltid våra fölningar i April eller början på maj och de fölningar som gått åt skogen här är INTE de tidiga.  Tror absolut inte att tidiga fölningar och komplikationer  har något samband.

achibaldsminiatyrer
0

håller med #11 vi har också nästan alltid tidiga fölningar och i år är första gången vi haft några komplikationer och en fölunge som dött så jag tror inte heller att de har några samband, läskigt vad mkt som kan gå fel när man tänker efter..

Hanna-D
0

Hade ett felläge för tre dagar sedan, fick ut fölungen hel och levande men stoet står på Strömsholm fortfarande.

Det kan inte bara bero på Internet och att man hör talas om det lättare nu än förr.

Gentle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick föl för 4 dagar sedan men allt gick som det skulle så det går inte bara fel.Men det är ju alldrig roligt när det gör det men det är ju även komplikationer för oss människor också så det är ju inte bara djuren som drabas.Hanna-D jag hoppas att ditt sto får komma hem igen snart =)

fuxar
0

Men Hanna då, hoppas att stoet klarar sej!!!!! Gick precis ute i hagen där Tilde och bebis ligger, tänkte på dom att dom skulle springa med dom andra nu. Usch, det gör så ont än………

Annelie-P
0

#13 Hoppas det inte är illa med ditt sto Hanna.

[Anna-N]
0

#13: Så hemskt, hoppas verkligen allt blir bra!

Charlotte-Aveback
0

#13: Hoppas verkligen stoet repar sig, Hanna!

[Billan]
0

Hoppas att ditt sto repar sig Hanna.

Hanna-D
0

Tack alla.

När vi åkte in hade hon 120 i puls, 46 i andning och 41,1 i temp och 0 vita blodkroppar i princip, det gick så fort! Ska åka dit i kväll.

Kris_J
0

#20 Hoppas att hon klarar detta.

Veritas odium paretFörvånad

Anne-Lisbeth
0

#20 Jag lider med er! Hoppas Fixy kommer på benen snart.