Hur har ni råd?
Funderade på en grej… Hur sjutton har ni uppfödare råd att hålla 10-20 ponnyer - för att inte tala om er som har ännu fler?!
Jag funderar ju på att börja med uppfödning med egna ston, och det är verkligen på gränsen att min ekonomi klarar det. Nu har jag 3 hästar hemma, varav ett fullblod och två shettisar, och trots att jag inte betalar stallhyra så är det krångligt att få ihop det… Jag har hösilage och havre så att det räcker till betessläppet nästa vår, men strö, tilläggsfoder, mineraler, försäkringar, hovslagare och så vidare gör att det ändå är på gränsen till för dyrt.
Jag har plats för sammanlagt 7 shettisar + fullblodet, men rent ekonomiskt skulle jag aldrig ha råd med så många! Hur lyckas ni?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tja, det undrar jag också. Det svider i plånisen, det kan jag absolut erkänna. MEN, det är en livsstil och när andra tex. köper en ny soffa för 15-20tusen, så köper jag en häst. 
Tänk vad rikman hade varit om man inte hade alla hästar. :-)
Vi lägger ner ca 25-30.000:- på grovfoder varje år. *urk*

Enig med #1 ! Det blir en livs-stil!
Det är klart det blir en livsstil som i en annan tråd kommer inte ihåg vilken men hellre lever man ju på nudlar om man får köpa den där nya selen eller vad det nu kan vara :) kläder vadå man har ju stallkläder :D

Egentligen är det ganska enkel matematik:
Intäkterna måste vara större än utgifterna! Plus att du måste ha en ekonomisk buffert för oförutsedda händelser.
Hästarna lägger sina liv i våra händer och det är vårt ansvar att se till att vi har råd att ta hand om dem! Fler hästar än så skall man ju egentligen inte ha …

Jo det är en livsstil det kan man säga inte alltid den andra delen av familjen håller med , men som sagt jag handlar inte mycket kläder och jag behöver inte ha den nyaste bilen , tv eller andra prylar..

Ja, självklart är det en livsstil. Jag har haft egen häst sen jag var 15 år, tro f-n att jag aldrig kunnat shoppa sånt som jag vill ha vad gäller kläder, skor, smycken, bio, café, klubbar, bil, moppe, möbler, restaurang, märkesmat, och det ena med det tredje! Det är för mig en uppoffring som jag gärna gör för mina hästar, och självfallet skulle jag aldrig skaffa så många hästar att jag inte hade råd. Men det är ju det jag menar - jag har just nu råd med 3 hästar och det är MAX, så att ha råd med 20-30-40-50 stycken är liksom inte med på världskartan…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Egentligen är det väl inte konstigare än att endel har sommarstugor, vinterstugor och båt. Många av oss som har hästar har vare sig tid eller råd att ha andra hobbyer. Själv saknar jag det inte, hästarna är mitt liv och utan dom skulle jag förmodligen bli en helt outhärdlig människa. Mer pengar tror jag inte att jag skulle ha, de lägger man säkert på något annat, mindre roligt.
kan bara hålla med dom andra som har svarat.
I vår familj är det som så att vi åker aldrig på några semestrar, har inte dom finaste bilarna, har inte dom häftigaste kläderna och den senaste inredningen i huset.
Vet inte hur det är med alla andra men här går det liksom plus minus noll varje månad.
Vi prioriterar en hel del för att kunna ha hästarna. Dock kan jag helt ärligt säga att man undrar ibland vad man sysslar med när man har 10 kr kvar på kontot och det bara är den 16:de eller något. Tyvärr har vi ingen buffert men skulle djuren bli sjuka så skulle vi aldrig tveka att behandla. Som sagt det handlar om en livsstil och om att prioritera.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag spenderar i snitt 900kr/mån för 2 shettisar. Och det går knappt runt här ändå.

men då vi tar allt grovfoder själva , har stall och bete osv själva så är det ju bara försäkring, hovis och viss mat som kostar och då inte alla äter kraft så ..

#5 Även om det är enkel matematik så vet jag inte hur jag ska lyckas att få intäkterna att bli större än utgifterna
Vill ju inte sälja ngn…
Visst är det en livsstil med hästarna, men det finns mkt som jag inte skulle kunna avstå ifrån utan hellre minska ner hästantalet. Att jag sedan älskar mina djur och inte vet hur jag skulle överleva utan dem är en annan fråga. Att inte ha en buffert eller pengar till ngt jag gärna vill ha, eller en flygresa hem hade jag inte klarat av. Sedan att det inte alltid finns ngn större buffert är en annan sak. Det mesta av fodret har vi "gratis" och sedan jobbar jag i princip alltid när jag är hemma och hjälper till så mkt jag kan så det kan man väl säga att till stor del täcker upp kostnaderna för att ha hästarna.

#12: Vad gäller intäkter så tänkte jag i första hand på jobb och lön …
Att leva på "hästeriet" är nog få förunnat, framför allt om man har shetlandsponnyer! 
Håller också med er andra som svarat,det här är en livsstil.Vi har nu 9 egna ponnyer + en som är här på foder.Nya kläder och fina möbler är inte så viktigt som hästarna.Bara bilarna går att köra med så år det ok.Sommarstuga vet jag inte när man skulle hinna med?? :)Många gånger frågar nog folk att hur har ni råd att ha så många hästar?Brukar då svara att det här är vårt liv och de ger oss så mycket glädje att man vill inte vara utan dom.Men någon ekonomisk vinst har jag inte sett och det är inte därför vi har dom heller. :)Hovslagare behöver jag dock inte betala för,för det jobbar gubben min med på heltid.

#13 Aha, då hänger jag med ;-) Tyvärr blir man ju inte direkt rik på studiebidraget, men man får väl se till och få ett väldigt välbetalt jobb sedan. Fast då har man nog valt hel fel yrke… Ett liv utan att bo på gård och ha djur och mark utanför dörren hade jag inte kunnat tänka mig.

Har föräldrar som ställer upp (både praktiskt och ekonomiskt) för som #15 sa så blir man inte fet på studielån och bidrag när allt annat är betalt. Förhoppningsvis ger väl alla år av studier ett välbetalt jobb så att det funkar sedan också.

Har också föräldrar/bror som ställer upp. De driver gården där jag har hästarna vilket gör att jag kommer billigt undan med boxplats/strö/mat, det enda jag behöver köpa är betfor och det går inte åt mer än en säck i månaden =)
Annars så jobbar jag 50% utöver att jag pluggar heltid precis som #16.
Men det är ett sätt att leva precis som sagt ovanför.
Brukar inte ha några problem att somna på kvällarna 
Jag har i dagsläget 6 ponnyer, förra året hade vi 9 shettisar och ett halvblod… Visserligen var en shettis inackorderad här för inkörning med mera så han betalade för sig.
Precis som de flesta andra skriver så unnar man sig inte speciellt mycket materiella saker eller resor men det gäller att prioritera. Mina ponnyer är nummer 1, skulle det bli pengar över så går det till mig i form av kläder eller vad som nu kan behövas.
Vidare så brukar jag jobba alla röda dagar, hela jul- och nyårshelgen osv. Och shettisar är ju faktiskt inte så himla dyra i drift, vårt halvblod åt för tre shetlandsponnyer. Det som blir dyrt här är försäkringarna.