Fransysk benställning
Finns det någon som har erfarenhet av Fransysk benställning på sin Shettis? Jag har en Shettis på 8 månader som inte ser så roligt ut i frambenen förtillfället. Min hovslagare trodde dock att det blir bättre när han breddar sig. Vad har ni för erfarenheter?

normalt på unghästar, inget att oroa sig för. Om han var åtta år var det en annan sak…

Är den verkligen fransysk (roterad utåt)? Många shetlandsponnyer är x-iga som föl, vilket oftast rättar till sej när de breddar sej i bålen precis som din hovslagare säger.

Det är Fransysk benställning. Jag vill ju visa min lilla kille. Drar dommaren poängen i botten för Fransyskbenställning? Hur hade ni gjort avvaktat med att visa han eller?
Fransysk benställning har en tendens att "rätta till sig" eftersom det just är frågan om en rotation utåt av hela benet. När hästen sedan breddar sig flyttas armbågarna ut och benet roterar innåt.
Kunniga hovslagare försöker inte korrigera fransysk benställning på unga djur, då det kan resultera i innåttåade hästar i vuxen ålder.
Då är det väl värre med X-benthet? Det är ju en bruten vinkel som inte rättar till sig av att hästen växer. Här är det väl mer lämpligt med försiktig korrigering av hovslagaren.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#4 Då är det nog så att det är fransysk benställning som benämns som x-ig av domarna, eftersom det inte brukar slås ner på utan hänvisas till att de rättar sej när de breddar. 
#3 - det brukar oftast räta upp sig när de blir större och breddar sig i bringan, precis som din hovslagare sagt.
Är den i övrigt rak i benaxlarna och hyfsat välbenad (= inte gracil eller så) så får den nog en 7a på benen.
Båda mina föl i år var ordentligt fransyska när de föddes…

Tack för era snabba svar!!!
Jag är ny här på Forumet och nybliven Shettis ägare. Det skall bli spännande att bli delaktig på detta forum!
#5 - nej, fransysk och x-bent är inte alls samma sak och jag har aldrig sett ngn domare förväxla det heller.
Men jag korrigerar #4, för även x-benthet brukar oftast rätta till sig medan de växer, om det inte är extremt. Jag har en HocusPocus här ute som såg bedrövlig ut när han föddes, både x-bent, fransysk och vek i kotorna runt om - han har fått 8 på benen alla gånger han visats… Både som 2 månader gammalt föl, som 1½- och 2½-åring. Dvs det har rättat till sig jättefint!

#8 Hm, jag har nog aldrig hört att ett föl fått kritik för att vara fransysk på utställning. Däremot används begreppet x-ig väldigt ofta. Menar inte att domarna förväxlar det ena med det andra, bara påpekar vad som brukar sägas i kritiken på de utställningar jag varit på.

Nä, nu måste jag rätta mej själv.
Ska inte påstå att x-ig används ofta (även om jag hört det fler gånger än fransysk, men så kan jag inte komma ihåg att jag hört fransysk alls…). Usch, vad jag svamlar!
Tät och tåvid är vad som används ofta och förklaras med att det växer bort.

Mina welshar har ju ofta varit X-iga när de har fötts men alla har rättat sig i vuxen ålder .
Jag får nog korrigera både mig själv och andra inlägg ;-))
Jag tror att många "fel" som föl har försvinner till en viss del… de är ju föl och faktiskt inte färdiga. Mycket händer med kroppen innan de har växt klart. MEN det är stor skillnad på X-bent, fransysk och tvåvid om dessa begrepp används "korrekt".
Enkelt beskrivet så är ju fransysk att hela benet är rakt, men roterat utåt. Benaxeln är inte bruten. Hästen kan uppfattas tåvid (och beskrivs nog lite felaktigt som detta) men tåvid är eg att hästen är vinklad utåt från kota och ned. En linje dragen i frambenet är rak från armbåge-knä till kota och sedan vinklar linjen utåt. Axeln är alltså bruten i kotan.
Vid X-benthet är benaxeln bruten i knät, så ett en linje från armbåge-knä-kota-hovspets i båda frambenen bildar ett X.
Tät har ju eg inte inte med själva benställningen att göra, utan är ju att hästen står tätt ihop med benen (tunn bringa/bål). Detta är något som definitvt brukar försvinna hos de flesta hästar när de växer/breddar sig. Men visst används begreppet tät ibland om vuxna djur som fortfarande är "tunna". Har hört de som säger tät om hästar som slår sig… men även om en häst är tät ska den inte slå sig ifall benaxeln är korrekt.
Vuxna hästar med ovanstående felaktiga benställningar har en större benägenhet att "slå" sig. Alltså att de slår höger hov på vänster ben och vice versa. De kan behövas skyddas med benskydd, strykkappor etc. Om jag "tvingas" välja mellan dessa benställningar väljer jag nog en fransysk häst, där axeln i alla fall inte är bruten = ingen extra belastning p.g.a. skeva vinklar.
Men att hitta en häst som är helt "perfekt" när det gäller benställning, sett både framifrån (som dessa exempel) och från sidan… ja…. det är väl det seriös avel syftar till ;-) samt användandet av en riktigt bra och kunnig hovslagare :-)
Jag har sett hästar med extrema avvarter av ovanstående benställningar, som ändå tävlat högt upp i klasserna och fungerat väl. De har skyddats lite extra och krävt mer kunnig hovvård, men man behöver ju inte göra korv av en häst bara för att den inte är helt korrekt. Och som sagts, att ett föl har vissa exteriöra avvikelser… ja det är väl mer en regel än ett undantag?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 0 Spara du på din unghäst! Dom ändras mycket när dom växer, och jag tycker absolut att du skall visa honom när han har åldern inne för det. Tänk om du skulle skära honom för att du tror att det är mycket värre än vad det är!
Personligen tycker jag att alla hästar skall visas så att man kan få en bra avkommebedömning på deras föräldrar!

#13 jag har visat min hingstunge på utställning två ggr. Första gången var han ca 2½ månad gammal (Riksen Huseby 2008) och då fick han 77788 vilket jag var jätteglad för. Andra gången var han fem månader (Älmhult 2088) och fick 77766! Den raden behöver man ju inte kommentera! Domaren (Morgan Johnsson
) kallade mig till sig i ringen och sa att han tyckte att jag borde tillkalla vet. för bedömning av hans bakben, som han tyckte var stela… Det tog några dagar innan chocken lagt sig, men jag skulle ändå ha vet. för att vaccinering så jag bad om en bedömning av honom. Vet. tyckte att jag inte behövde oroa mig eftersom det var en så ung individ som växer. Nu är det några månader sedan detta hände och jag har beslutat mig för att låta honom växa i fred för att sedan visa honom igen till sommaren. Tyvärr har jag ingen möjlighet att behålla honom som hingst… resten av flocken består av ston och jag vill inte/kan inte låta honom gå i hage ensam…
#14 var det din kille som är skäck och stor? Om det är han så hade jag absolut låtit honom gå i hagen och bara låtit honom växa klart i sin egen takt.
Stel i sina bakben är ju inte så konstigt om han nu har växt en massa.
Om det nu inte var din kille så tycker jag ändå att du ska låta honom få växa klart. Om det är så att du itne kan ha hingst hemma så tycker jag du ska skära honom om du vill behålla honom. I vilket fall som helst så kan du ju få en super trevlig valack istället.
Hur du än väljer att göra så vill jag önska dig lycka till och tänkt på att det är en fölunge/unghäst och låt tiden ha sin gång.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#15 Japp, det är min kille som är "skäck och stor". Jag har funderat en del och också kommit fram till att han får lov att växa ifred så får jag se om till sommaren…hur som helst så blir han nog valack till våren.
Ibland blir man själv lite för mycket "på", man vill så mycket…

Vi har ett ardennerföl som föddes 2 månader & 4 dagar försent, en hingst. Han har en väldigt skev benställning på höger fram, jag har dock inte koll på vad det kallas (mamma vet). Och vi håller på att plastar den hoven på honom, och vet/hovis säger att det kan rätta sig men inte helt säkert. Visar bild -->
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Förövrigt ser han ut så här -->
När han föddes gick han på kotorna, så allt har rätat upp sig bra, förutom det högra frambenet då.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#18. Ardenner - det är hästar det
.

#19 haha a riktiga lunsar 
Jenny

Så alltså fransyskt benställning rätar sig oftast? Hur lång tid brukar det ta ungefär? Är det fel att plasta honom nu? Tacksam för svar! Förlåt att jag snor din tråd lite Krona 
Jenny

putt
Jenny
Den fransyska benställningen rätar upp sig när de breddar sig i bringan. Det kan ta väldigt olika lång tid. När det är så mycket som på din häst kommer det aldrig försvinna helt, men bli mycket bättre. Det man kan komma ihåg är att eftersom benet är rakt, bara roterat, så har det ingen större betydelse för hållbarheten.

#14 Jag har haft ett russ som fick 6or på sina rörelser som unghäst. Han hade växt mycket på höjden och ngn domare gissade att han inte hunnit få ordning på benen. Hon hade rätt, han fick som vuxen 8or för det mesta på både skritt och trav 

Tack för alla svar!
Jag har kolat upp han och veterinären tycker inte det är så mycket utan som ni säger att låta tidden gå. Förhoppningsvis är det en stjärna jag har i hagen ,-) har fått reda på att man gärna vill ha fransysk benställning på travare. De blir då ett strå vassare i tävlings sammanhand. 
#14 Mycket kan ändra sig. En bekant fick rådet att avliva sitt föl efter att ha fölmönstrat då fölet var så fel i alla fyra benen. Men hon sparade och han avelsvärderades, med godkänt resultat….så man skall kanske inte alltid ta så hårt på hur de ser ut som föl.
Har själv varit ute för att tre premieringsförättare sagt till mig att min då ettåriga hingst aldrig skulle kunna bli godkänd, men det blev han…
Sedan finns det ju också fall som är helt motsatta, de blir värre med åren…
Veritas odium paretFörvånad
Jadå, nog rättar det mesta till sig bara man inte gör så stor affär av det.
Ett av våra hingstföl från i fjol föddes väldigt underlig i sina framben. Pratade med olika djursjukhus och veterinärer om honom och fick rådet att ta bort honom, för han hade små utsikter att bli bra. Ville vi så kunde man prova att korrigera men det skulle kosta en hel del pengar, och vara jobbigt för fölis.
Min egen vet rådde mig till raka motsatsen vad alla andra hade sagt. Mjuk bädd, boxvila den första veckan. Idag är det fölet som ettåring helt korrekt, har dessutom ett mkt. bra framparti.
Så mitt råd till alla som får av vikande besställningar, blunda och låt fölisarna vila mycket första veckorna, gärna på box så rättar det mesta till sig.