Körkrönika Ridsport
I senaste Ridsport (nr 10/09) finns en körkrönika med den positiva rubriken "Stäng inte dörren för A-ponnyer". Det handlar om att A-ponny inte längre får starta på internationella tävlingar, vilket skribenten beklagar och föreslår exempelvis individuell dispens.
Så långt allt väl. Men sen följer det här stycket:
"För några år sedan stod vi, ett gäng körentusiaster, vid vattenhindret på en större tävling. I ponnyparklassen kom det så småningom fram ett ekipage med små kortbenta shetlandsponnyer körda av en riktig tjockis till kusk, som dessutom tagit med sig sin ännu tjockare groom. Vagnen var extra stor och tung. Tävlingen för de här små ponnyerna slutade där i vattenhindret och det var ju tur. Att stänga dörren för sådana ekipage är helt rätt men de hör tack och lov till undantagen. De proffsiga, välskötta, topptrimmade A-ponnyerna måste få finnas kvar även på internationell nivå!"
Jag förstår ju vad som menas, körekipage ska vara proportionerliga och tränade för sin uppgift, men jag får ändå en olustkänsla i magtrakten… Särskilt som att det inte är första gången skribenten framför de här åsikterna på liknande sätt.
Lite konstigt känns det oxå att skribenten längre ner i texten förlöjligar tävlingsformen traditional driving, som om jag förstått det rätt är mer av en showtävling där utrustning och kusken klädsel ska vara traditionell och beroende på vilken (äldre) vagn man kör.
Det är onödigt och lite löjligt med att köra "showklasser" där man ska se ut på ett visst sätt. Men det är okej att ge nedsättande kommentarer om hur kuskarna ser ut på vanliga tävlingar..?
Kanske är det jag som är lite överkänslig då jag vet att jag själv släpar runt på några (hm) kilos övervikt. Jag har inte tänkt att jag ska tävlingsköra mina ponnyer på någon högre nivå eller ens "på riktigt", men nu känns det än mer otroligt att jag någonsin kommer våga mej ut. Vill ju gärna benämnas som tjockisen med A-ponny och få menande blickar om jag inte skulle lyckas bra eller göra en felbedömning…
Det måste ju finnas bättre sätt att gallra ur de ekipage som kör på för dem för avancerad nivå? Jag är inte så insatt i körsporten, men har för mej att det krävs godkänt resultat på en nivå för att få avancera uppåt…
Hursomhelst, så blir jag lika ledsen varje gång människor väljer att prata bakom ryggen på varandra (eller skriva krönikor i landets största hästtidning) istället för att vara så pass rakryggade att man kan kliva fram och hjälpa varandra. Alla har vi samma intresse och jag är övertygad om att alla vill ge sina hästar de bästa förutsättningar. Men ibland räcker kanske kunskapen inte till.
Det blev ett långt inlägg av lite konstig natur för ett forum kanske… Men var tvungen att skriva av mej.

Oj! Vem är skribenten? (har inte Ridsport) PM:a gärna.

#2 PM på väg.
#3 Tack 

Försvarar inte skribenten (har inte läst och vet inte vem det är) det jag hört är att varför reglerna ändrades hade med för tunga ekipage som körde skiten ur sina ponnyer i Kanada om jag inte missminner mig. De knäckte dem. Hade själv hellre sett avstängningar på dem som inte sätter ponnyernas hälsa framför tävlingsframgångar, före ett allmänt förbud.
Tycker det är synd när det drabbar en hel ras för några kuskar som inte skött sig.
Men visst hoppas jag (och gissar, många med mig) på dispens för våra duktiga körekipage, som stått sig så väl på internationella tävlingar.

#5 Som jag skrev i mitt inlägg, så har jag full förståelse för vad skribenten menar. Det som framkallar olustkänslan är sättet hon framför det på. Jag tycker det tyder på en tråkig inställning till de som kör A-ponny - om man inte är duktig nog att vinna.
Det är som sagt inte heller första gången samma skribent har uttryckt dessa åsikter på liknande sätt.
Men visst, det kan vara jag som överreagerar.